مدیرکل حقوقی آموزش‌وپرورش خبر داد

واگذاری حق بهره‌برداری از 2583 ساختمان و تاسیسات متعلق به دولت به وزارت آموزش و پرورش

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد که با تصویب و ابلاغ مصوبه کمیسیون لوایح دولت و تایید رئیس‌جمهوری و امضای معاون اول او، حق بهره‌برداری از عرصه و اعیانی 2583 ساختمان و تاسیسات وزارت‌خانه‌های راه‌ و شهرسازی و جهاد کشاورزی به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است.

کد مطلب: ۹۴۷۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد
واگذاری حق بهره‌برداری از 2583 ساختمان و تاسیسات متعلق به دولت به وزارت آموزش و پرورش

منصور اردستانی در این باره به خبرگزاری پانا گفت: «سابقه این موضوع به سال ۸۵ برمی‌گردد، در این سال هیات وزیران مصوبه‌ای داشت، مصوبه‌ای عام و کلی با موضوع تغییر بهره‌بردار ملک دولتی یا متعلق به قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران به وزارت آموزش و پرورش که ناظر بر همه اموال غیرمنقول یا املاک متعلق به قوای سه‌گانه بود.»

او ادامه داد: «در سال ۹۵ سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی وابسته به قوه قضائیه تقاضای ابطال این مصوبه را در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح می‌کنند و در سال ۹۶ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری وقت، این مصوبه را ابطال می‌کند. در آن زمان عملاً یک بخشی از این املاک به نام آموزش و پرورش مستندسازی‌شده ولی بخش عمده آن هم باقی مانده بود.»

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش به دولت پیشنهاد داد تا این مصوبه را مجدداً احیا کنند و این بار با اصلاحات بیشتری این مصوبه در دستور کار کمیسیون لوایح دولت قرار گرفت.»

اردستانی درباره پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به دولت گفت: «ما پیشنهاد دادیم حالا که دیوان مصوبه را ابطال کرده است، این بار ناظر بر قوای سه‌گانه نباشد، یعنی اموال غیرمنقول قوای قضاییه و مقننه را خارج کردیم و بقیه اموال هرچه در حوزه قوه مجریه بود که تغییر بهره‌بردار انجام شود. این اموال حدود ۴ هزار رقبه ملکی بود که خوشبختانه به کمیسیون لوایح رفت. چندین جلسه در کمیسیون لوایح فرعی و اصلی شرکت و از مصوبه دفاع کردیم که در نهایت این مصوبه به تصویب کمیسیون اصلی لوایح رسید و ابلاغ شد. طبق این مصوبه در مرحله اول حق بهره‌برداری از 2583 فقره ساختمان و تاسیسات وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.»

او افزود: «نکته این مصوبه این است که مصوبه فعلی و این واگذاری، چیز جدیدی نیست. این مصوبه در راستای تثبیت مالکیت دولت و حق بهره‌برداری آموزش و پرورش تصویب شده است. طبق مصوبه ابلاغی، آموزش و پرورش باید این املاک را که سابق بر این در اختیار داشته است، مستندسازی کند. این املاک متعلق به دولت بوده ولی بهره‌بردار آن‌ها دستگاه‌های دیگر بوده‌اند و این مصوبه متضمن تغییر بهره‌بردار املاک از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی به آموزش و پرورش است و دولت حقوق مالکانه آن‌ها را فعلا به آموزش و پرورش واگذار کرده است.»

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «وزارت آموزش و پرورش مکلف است به دنبال سند تک‌برگی این املاک به نام دولت به نمایندگی آموزش و پرورش باشد. ابلاغ این مصوبه توفیقی بود که حسب پیگیری دفتر حقوقی و اقدام مثبت دولت تدبیر و امید به وقوع پیوست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار