آمریکا همچنان به دنبال توقیف گریس 1

تهران (پانا) - دادگاهی در آمریکا بر اساس شکایت دولت این کشور، حکم توقیف نفتکش گریس 1 را که روز گذشته پس از آزادی به آدریان تغییر نام داد، در جبل طارق صادر کرده است.

کد مطلب: ۹۴۷۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا همچنان به دنبال توقیف گریس 1

به گزارش رویترز، دادگاه منطقه کلمبیای آمریکا حکم توقیف نفتکش ایرانی در منطقه جبل طارق به همراه نفت خام آن را صادر کرده است.

جسی لیو، دادستان منطقه کلمبیا می‌گوید که بر اساس شکواییه دولت آمریکا، نفتکش گریس 1، (آدریان) نفت خام آن به ارزش 995 هزار دلار مشمول این توقیف می‌شوند.

دادگاه بخش کلمبیا پیش از این نیز احکامی علیه ایران صادر کرده بود. این دادگاه مدعی شده است که اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد طرحی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از نظر آمریکا یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شده است، برای دسترسی غیرقانونی به سیستم مالی این کشور به منظور پشتیبانی از حمل قاچاق به سوریه از ایران وجود دارد.

به ادعای این دادگاه، این طرح شامل طرف‌های مختلف وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با سفرهای فریبنده گریس ۱ افزایش یافت.

این حکم در حالی خواستار توقیف نفتکش شده است که تاکید دارد باید پرونده رسیدگی شود.

دادگاه بخش کلمبیای واشنگتن، قیمت نفت این نفتکش را ۹۹۵ هزار دلار آمریکا برآورد کرده و مدعی شده است که به دلیل نقض مقررات مالی آمریکا، به کلاهبرداری، پولشویی و نقض مقررات مربوط به مبارزه با تروریسم متهم هستند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که یک رسانه محلی در جبل طارق گزارش داده نفتکش حامل نفت ایران، گریس۱ بعید است تا قبل از یکشنبه منطقه را ترک کند.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه قرار است ۶ خدمه جدید ابرنفتکش گریس۱ تا پایان هفته (یکشنبه) وارد جبل طارق شوند بعید است این کشتی تا آن زمان بتواند منطقه را ترک کند.

دیوان عالی جبل طارق روز پنجشنبه (۲۴ مرداد) به آزادی نفتکش گریس 1 حکم داد. این حکم در حالی بود که آمریکا فشار زیادی برای جلوگیری از آزادی نفتکش حامل نفت ایران بر دولت محلی جبل طارق و بریتانیا وارد کرده بود. بآنتونی دادلی، قاضی دیوان عالی جبل طارق درباره درخواست آمریکا گفته است: «الان [درخواست آمریکا] پیش روی من نیست. هیچ درخواستی در ارتباط با نامه ایالات متحده [برای اجرای توافق قضایی متقابل] وجود ندارد.»

گریس 1، 13 تیر ماه توسط بریتانیا توقیف شد. این کشور مدعی بود که نفتکش گریس 1 بر خلاف تحریم های اتحادیه اروپا محموله نفت خود را به سوی سوریه حمل می‌کند. ادعایی که ایران آن را تکذیب و اسنادی ارائه کرد که مقصد این تفتکش به سوریه نبوده است. ایران همچنین در نامه‌ای به دادگاه جبل طارق اعلام کرد که مقصد آتی این نفتکش نیز سوریه نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار