آمریکا دخالت کرد، دادگاه گریس1 برگزار نشد

حکم آزادی ناخدا و سه خدمه نفتکش ایرانی گریس ۱ صادر شد

تهران (پانا) - درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا برای تداوم توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق مانع برگزاری جلسه دادگاه و صدور حکم آزادی گریس1 شد.

کد مطلب: ۹۴۷۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا دخالت کرد، دادگاه گریس1 برگزار نشد

با درنظرگیری اخباری که از صبح امروز و همچنین روزهای گذشته درباره سرنوشت نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق منتشر شد، می‌توان گفت که مقامات این دولت محلی حداقل در اظهاراتشان قصد آزادسازی نفتکش ایرانی را داشتند ولی در این میان ایالات متخده آمریکا دوباره خود را برای اقدام ضد ایرانی جدیدی آماده کرد.

براساس آنچه که رویترز منتشر کرده، روزنامه ملی جبل‌الطارق گزارش داده است که «وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا درخواست توقیف گریس ۱، کشتی حامل سوخت ایران را داشته است».

این روزنامه محلی همچنین نوشته که «این درخواست تنها چند ساعت پیش از آن که دولت جبل‌الطارق اقدامات نهایی برای آزادی این نفتکش ایران را انجام دهد، ارائه شده است».

مقامات ایالات متحده آمریکا تالحظه نگارش این گزارش واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند ولی روزنامه محلی جبل‌الطارق گمانه‌زنی کرده که با این درخواست کاخ سفید، تصمیم‌گیری برای آزادسازی نفتکش ایرانی از سوی دادگاه جبل‌الطارق برای مدتی به تعویق خواهد افتاد.

دولت محلی جبل‌الطارق نیز طی بیانیه‌ای با تایید اخبار منتشر شده در روزنامه محلی این منطقه، نوشت: «آمریکا خواستار ادامه توقیف گریس-۱ شده است. وزارت دادگستری آمریکا طی درخواستی اتهام‌های جدیدی را در این رابطه مطرح کرده است».

روزنامه محلی جبل‌الطارق همچنین متذکر شده که دولت «دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق بلافاصله توضیحی در این باره و جزئیات این اتهامات ارائه نداده است».

تعویق دادگاه

جلسه دادگاه عالی جبل‌الطارق که براساس اظهارات منبعی بلندپایه قرار بود «اجازه خروج نفتکش ایرانی از جبل‌الطارق را صادر کند» با اقدامات ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا آن درباره موضوعی که از ابتدا تاکنون ارتباطی به کاخ سفید نداشته، برگزار نشد.

قرار بود صبح امروز درباره وضعیت نفتکش توقیف شده گریس۱ در این دادگاه تصمیم گیری صورت بگیرد ولی با درخواست آمریکا جلسه دادگاه صبح لغو و به به بعد از ظهر امروز به وقت محلی موکول شد.

در همین راستا حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، آزادی نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق را منوط به حکم دادگاه این منطقه دانست و نوشت: ««رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران پس از مسیر طولانی حقوقی و فنی که طی کرده است، منوط به اعلام تصمیم نهایی مقامات جبل الطارق در دادگاه و تایید آن توسط دادگاهی است که باید امروز تشکیل شود. به محض اطلاع موثق از تصمیم نهایی، مراتب به اطلاع می‌رسد».

البته در این میان یورونیوز نوشت که «دادگاه جبل‌الطارق اقدام‌های قانونی علیه خدمه نفتکش ایرانی گریس ۱ را برداشت و بر این اساس حکم آزادی ناخدا و سه خدمه این نفتکش ایرانی از سوی دادگاه صادر شد».

اگر سنگ‌اندازی ایالات متحده را مانع جدید پیش‌روی گریس 1 بدانیم، همچنان می‌توان گفت که سوپر نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق تنها یک قدم تا آزادی فاصله دارد البته اگر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی دیگری در این میان رخ ندهد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و دید سرنوشت رایزنی‌های پشت‌پرده برسر نفتکشی که 42 روز پیش به دست نیروی دریایی بریتانیا توقیف شده، چه خواهد شد.

اخبار تکمیلی در این زمینه متعاقبا منتشر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار