گریس 1؛ یک قدم تا آزادی

وزیر دولت محلی جبل‌الطارق: دلیلی وجود ندارد که نفتکش ایرانی را یک لحظه بیشتر نگه داریم

تهران (پانا) - یک روزنامه انگلیسی به نقل از منابع بلندپایه در دولت محلی جبل‌الطارق خبر آزادی نفتکش ایرانی توقیف شده توسط نیروی دریایی بریتانیا را منتشر کرد.

کد مطلب: ۹۴۷۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
گریس 1؛ یک قدم تا آزادی

سیزدهم تیرماه بود که نیروی دریایی بریتانیا به بهانه حرکت نفتکش ایرانی گریس 1 به سمت سوریه و با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا، در اقدامی که مسئولان ایرانی آن را همراهی کامل این کشور با سیاست‌های تحریم نفتی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی دانستند، اقدام به توقیف این سوپر نفتکش ایرانی کرد.

مقامات بریتانیایی این اقدام را قانونی و در راستای اعمال سیاست‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند ولی مقامات جمهوری اسلامی با رد ادعای حرکت نفتکش ایرانی به سمت سوریه، اقدام بریتانیا را «دزدی دریایی» توصیف کرده و خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط گریس 1 شدند.

در پی توقیف نفتکش ایرانی، مقامات ایرانی اعلام کردند که دیگر چشم خود را برتخلفات نفتکش‌های حاضر در خلیج فارس نخواهند بست و در همین راستا «استینا ایمپرو» در تنکه هرمز توقیف شد. ایران در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به تشریح دلایل توقیف این نفتکش پرداخت و نوشت: «کشتی انگلیسی هشدارهای مسئولان ایرانی را نادیده گرفت و با خاموش کردن سیستم های ناوبری خود، در اقدامی خطرناک، مسیرش را تغییر داد و با حرکت در جهت مخالف، در تلاش برای فرار بود که نیروهای ایرانی آن را توقیف کردند».

بعد از این اقدام روابط دو کشور تا حد قابل توجهی روبه تنش رفت تا اینکه کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در اظهاراتی از آزادی نفتکش توقیف شده انگلیسی در ازای ازادی نفتکش ایرانی سخن به میان آورد که با مخالفت برخی مقامات بریتانیایی به ویژه وزیر امور خارجه این کشور مواجه شد.

زمان گذشت تا اینکه در هفته اخیر جلیل اسلامی، معاون سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی در اظهاراتی که ایرنا آن را منتشر کرد، گفت که «بریتانیا به آزادسازی نفتکش توقیف شده ایران علاقمند است».

او همچنین بیان کرد: «اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند». بعد از این اظهارات رویترز به انتشار گفته‌های دولت محلی جبل‌الطارق پرداخت که در جریان آن او از علاقه این دولت محلی به «فرونشاندن تنش‌ها با تهران» پرده برداشته بود.

او گفته بود: «ما همچنان به تلاش برای فرونشاندن مباحثات ناشی از توقیف قانونی نفتکش گریس ۱ ادامه می‌دهیم.»

در همین راستا امروز (پنجشنبه) خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه انگلیسی سان اخبار جدیدی را درباره نفتکش ایرانی منتشر کرد. این روزنامه با استناد به منابع نزدیک به فابیو پیکاردو، وزیر دولت محلی جبل‌الطارق گزارش داد که «گریس ۱، کشتی حامل سوخت ایران که پیش از این توسط نیروهای دریایی انگلیس توقیف شده بود، امروز آزاد خواهد شد».

پیکاردو گفته که «دولت جبل‌الطارق حکم جدیدی برای توقیف گریس ۱ به کار نخواهد بست و همین که این کشتی به سمت سوریه در حرکت نیست برای آن‌ها قانع‌کننده است».

روزنامه سان به نقل از وزیر منطقه جبل‌الطارق نوشت: «دلیلی وجود ندارد که گریس ۱ را یک لحظه بیشتر در جبل‌الطارق نگه داریم، اگر دیگر این طور فکر نمی‌کنیم که این کشتی، ناقض تحریم‌ها علیه حکومت سوریه نیست».

بنابراین به نظر می‌رسد نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق طی روزهای آتی سرنوشت خود را متوجه شود ولی هنوز خبری از سرنوشت نفتکش بریتانیایی توقیف شده در تنگه هرمز نیست و باید با آزادی گریس 1 این نفتکش نیز آزاد خواهد شد یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار