هفته چهارم مردادماه؛ از درگیری در پادگان نیروی هوایی محمودآباد تا رهایی نجفی از قصاص

تهران (پانا) - ابلاغ حکم پرونده گوشت‌های برزیلی، احتمال ابطال گواهینامه رانندگان حیوان‌آزار، درگیری در پادگان نیروی هوایی محمودآباد، واکنش‌ متولیان حج به ادعای برادر رکن‌آبادی و رهایی محمدعلی نجفی از قصاص گزیده‌ای است از مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۴۶۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
هفته چهارم مردادماه؛ از درگیری در پادگان نیروی هوایی محمودآباد تا رهایی نجفی از قصاص

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

ابلاغ حکم پرونده گوشت‌های برزیلی

در پی اهتمام قوه قضاییه برای برخورد با مفاسد اقتصادی، بررسی پرونده فروش آزاد گوشت‌های برزیلی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی بررسی شد. این پرونده 6 متهم داشت. متهمان این پرونده با حواله‌های صوری و سندسازی و تخصیص غیرقانونی سهمیه، اقدام به فروش گوشت در بازار آزاد کردند و در سال ۹۷، ۱۱۴ هزار کیلو گوشت خارج از چرخه توزیع به نرخ آزاد به فروش رسانده و موجب تضییع بیت‌المال به مبلغ ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال شدند.حکم متهمان پرونده فروش آزاد گوشت‌های برزیلی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی صادر و متهمان به منظور ابلاغ حکم به شعبه دادگاه احضار شدند و حکم از سوی قاضی صلواتی به آن‌ها ابلاغ شد.

احتمال ابطال گواهینامه رانندگان حیوان‌آزار

حیوان‌آزاری را می‌توان یکی از انواع بداخلاقی در اجتماع دانست که طی سال‌های اخیر در بسیاری از جوامع از جمله در ایران رو به افزایش است و گاها نمونه‌هایی از این بداخلاقی را در فضای مجازی شاهد هستیم به طوری که در موارد زیادی شاهد بستن حیوانات به خودرو از سوی برخی رانندگان بوده‌ایم. اخیرا عکس خودرویی در حومه یاسوج در فضای مجازی منتشر شده است که در آن راننده‌ای با اقدام غیراخلاقی و غیرقانونی خود مبادرت به بستن یک قلاده حیوان به عقب خودرو و کشیدن آن در سطح آسفالت در انظار عمومی کرده است. این موضوع منجر شده تا سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور اعلام کند اعمالی از قبیل حیوان‌آزاری که موجبات تشکیک به عدم صلاحیت روانی راننده را فراهم کند، علاوه بر برخورد قانونی می‌تواند منجر به ابطال گواهینامه فرد حیوان‌آزار خواهد شد.

درگیری در پادگان نیروی هوایی محمودآباد

هجوم عده‌ای به اراضی پادگان نیروی هوایی در محدوده قصر دریاسر منطقه محمود آباد موجب درگیری با کارکنان و عوامل تامین حفاظت فیزیکی این پادگان شد. در تعرض به حریم این پادگان و در ورود غیر قانونی به باند فرودگاه که با قصد خلع سلاح عوامل انتظامی پادگان نیروی هوایی بیشه کلاه محمود آباد انجام شد، دو نفر نیز کشته شدند. پس از این درگیری، حسین حسن‌نژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران اعلام کرد که متهمان حادثه تیراندازی در شهرستان محمودآباد که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن چهار نفر دیگر از مردم عادی شده بود، دستگیر شدند.

نیروی هوایی ارتش در توضیحات خود آورده است: بر اساس ابلاغیه ریاست حقوقی و امور مجلس نیروهای مسلح به شماره 291/1150/3614 در تاریخ 26/12/1397 و متعاقباً نامه فرمانده نیروی هوایی ارتش به شماره 48-1/15/4840 در تاریخ 16/05/1398 به مراجع مرتبط در سرخ‌رود استان مازندران، صراحتاً تصریح شده است «هرگونه خلع ید و رهاسازی اراضی و اماکن تحت اختیار نیروهای مسلح مستلزم رعایت تشریفات خاص قانونی و کسب مجوز از سلسله مراتب سازمانی نیروهای مسلح است» و همچنین دراین ابلاغیه‌ها تأکید شده، «با توجه به موقعیت حساس کنونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشور و اهمیت و حساسیت مأموریت‌های خطیر نیروهای مسلح در راستای حفظ و حراست از کشور، ضمن توقف عملیات اجرایی پرونده مطروحه از هرگونه دستور خلع ید از پلاک‌های مورد نظر بدون رعایت موارد یاد شده جلوگیری به‌عمل آید.»

در این اطلاعیه تاکید شده: این در حالی است که بدنبال صدور حکم مبادی ذی‌ربط مبنی بر تحویل گیری بخشی از زمین توسط افراد مدعی، پس از مراجعه مأموران جهت اجرای حکم خلع ید از قسمتی از اراضی نیروهای مسلح و پس از تنظیم صورتجلسه توسط ضابطین قضایی و ترک محل اجرای حکم، متأسفانه یکی از مدعیان مالکیت، روند اعتراضی خود را به‌صورت غیر قانونی ادامه داده و با تحریک تعدادی از کارگران خود، موجب دامن زدن به ناآرامی و در نهایت هجوم به‌سمت پادگان نظامی شد. در پی این هجوم و در مرحله نخست، مسئولان و کارکنان پادگان در تلاش بودند تا در آرامش و با مذاکره مسالمت آمیز مهاجمان را آرام کنند، لیکن بدنبال تشدید التهاب‌ها و پس از تعرض به منطقه نظامی، تعدادی اقدام به درگیری‌های نزدیک با عناصر تأمین حفاظت فیزیکی نموده و کارکنان و سربازان برای ممانعت از ادامه این تعرض به پادگان با وجود تجهیزات حساس هوایی و جلوگیری از خلع سلاح و احتمال تسخیر پادگان، پس از مجروحیت ناشی از ضرب و شتم، اقدام به شلیک هوایی هشدار کردند که با توجه به وجود زمین‌های غیر همسطح، متأسفانه بر حسب اتفاق دو تن از افراد حاضر در صحنه درگیری بر اثر اصابت گلوله فوت کردند.

ابتلای ۷۷ نفر از ابتدای سال به تب کریمه کنگو

تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خون ریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد. به گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از ابتدای سال ۹۸ تاکنون تعداد ۷۷ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند و ۵ نفر فوت کردند که نسبت به سال گذشته تا این زمان، موارد ابتلا بیشتر، اما تعداد فوتی کمتر شده است.

واکنش‌ متولیان حج به یک ادعا

دوم مهرماه سال 94 و برابر با ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری هم‌زمان با عید قربان بود که در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منطقهٔ منا فاجعه‌ای رخ داد که منجر به کشته شدن بیش از 2 هزار زائر خانه خدا شد و از این تعداد 500 نفر زائر ایرانی بودند. عربستان هرگز مسئولیت فاجعه منا را نپذیرفت. اخیرا مرتضی رکن‌آبادی، برادر غضنفر رکن‌آبادی- دیپلمات پیشین و از جان‌باختگان حادثه منا- در برنامه‌ای تلویزیونی مدعی شد که «ایران مسئولیت فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ را به عهده گرفته تا راه حج باز شود». این اظهار نظر با واکنش مسئولان فعلی و سابق سازمان حج و زیارت مواجه شد به طوری که قاضی عسگر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت ادعای برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات پیشین و از جاباختگان حادثه منا، را مبنی بر پذیرش تقصیر حادثه از سوی ایران در ازای امکان اعزام دوباره حجاج نادرست دانست و گفت: «این یک دروغ مسلم است. نه نظام و نه مسئولان نظام هرگز حاضر نیستند عزت‌شان را با هیچ‌ چیزی معاوضه کنند.»

نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج درباره به تعویق انداختن حج به مدت یک‌سال از سوی ایران که به نظر می‌رسید به خاطر تامین نشدن خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیان کرد: «آن سال (۱۳۹۵) بنده مخالف بودم که حج تعطیل شود، اما بعضی افراد به دلایلی که مورد قبول اینجانب نبود حج را تعطیل کردند و در این‌باره تصمیم ‌گرفتند، وگرنه آن سال هم منعی برای اعزام زائران ایرانی وجود نداشت.»

حریق در هامون

از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه وسعت آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نزدیک به ۳۰۰ هکتار بوده است که عمده علت این آتش‌سوزی به دلیل عوامل انسانی بوده است. بنا به گفته مهدی سراوانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل 3 هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون بر اثر سهل انگاری گردشگران دچار حریق شد.

هشتمین جلسه سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد و در این جلسه آخرین وضع پرونده‌های حقوقی و قضایی کشور تشریح شد. آخرین وضع پرونده کلاهبرداری از 150 کامیون‌دار اسلامشهر، صدور رأی برای متهمان پرونده کیمیا خودرو، صدور رأی برای متهمان پرونده گوشت‌های برزیلی، آخرین وضع رسیدگی به اتهام علیرضا زیباحالت منفرد، پرونده سالار آقاخان، دادگاه معاونان سابق بانک مرکزی، دستگیری حسن رعیت، پرونده برادران رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری و توضیحات درباره بازداشت یکی از عکاسان خبری بخشی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه قضایی از زبان سخنگوی دستگاه قضا بود.

رهایی نجفی از قصاص

روز ۷ خردادماه امسال بود که قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، خبرساز شد. عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. طبق اعلام علی القاصی مهر، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلی نجفی در سه بخش (قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح «غیر فوتی») عنوان شد. سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است. برادر میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی بامداد با انتشار پیامی در اینستاگرام از بخشودگی محمدعلی نجفی، قاتل خواهرش خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار