عادت‌های غلطی که کلیه شما را سنگ‌ساز می‌کند!

تهران (پانا9 - سنگ کلیه یکی از بیماری‌های شایعی در ایران است که بخش مهمی از آن در بین افراد به دلیل سبک زندگی غلط رخ می‌دهد.

کد مطلب: ۹۴۶۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
عادت‌های غلطی که کلیه شما را سنگ‌ساز می‌کند!

به‌گزارش ایرنا، علاوه‌بر سبک زندگی غلط، عوامل محیطی و موروثی نیز در بروز این بیماری نقش دارد و ابتلا به سنگ کلیه عموما فرد را با دردهای شدیدی مواجه می‌کند.

سنگ‌های کلیه رسوباتی سخت از جنس مواد معدنی (کلسیم، اگزالات و فسفات) هستند که در کلیه‌های شما ساخته میشوند. ابتلا به سنگ کلیه دلایل زیادی دارد و می‌تواند هر بشخی از دستگاه ادراری شما از کلیه‌ها تا مثانه را درگیر کند و دفع این سنگ‌ها اغلب بسیار دردناک است.

اگر تعداد و اندازه این سنگ‌ها بیشتر و بزرگ‌تر شوند، ممکن است بیمار نیاز به مصرف داروهای ضددرد داشته باشد و با نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کلیه تلاش کند.

این بیماری علائم مشخصی نیز دارد، درد شدید در پهلو، دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران کشیده میشود، درد در هنگام ادرار، حالت تهوع و استفراغ، نیاز مداوم به ادرار کردن، تب و لرز (در صورت وجود عفونت)، از علائم ابتلا به سنگ کلیه هستند.

اگر می‌خواهید از تشکیل این سنگ‌ها پیشگیری کنید، باید از علل ابتلا به این سنگ‌ها آگاه باشید. ۸ علت اصلی که خطر ابتلا به این عارضه را تشدید می‌کنند را در ادامه بخوانید:

مصرف نوشابه: اگر فکر می‌کنید نوشیدن نوشابه‌ها به هضم موثر غذا کمک می‌کند، در اشتباهید. براساس تحقیقات علمی، فروکتوز موجود در این نوشیدنی‌ها باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌شود. مصرف روزانه یک قوطی نوشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا ۲۳ درصد افزایش میدهد.

خوردن بیش از حد گوشت: این روند باعث افزایش اسید اوریک بدن شده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را بالا می‌برد. کسانی‌که گیاه‌خوار هستند یا بیشتر ماهی میخورند، ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر در معرض خطر این عارضه هستند.

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین C: براساس مطالعات اخیر، مکمل‌های ویتامین C عامل ابتلا به سنگ کلیه هستند. کسانی‌که بیش از ۷ مکمل ویتامین C در هفته دریافت میکنند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. دلیلش هم این است که ویتامین C در فرم اگزالات دفع می‌شود و میتواند در مجاری کلیوی به سنگ تبدیل شود. البته هیچ ارتباطی بین غذاهای طبیعی سرشار از این ویتامین و ابتلا به سنگ کلیه وجود ندارد.

عدم‌دریافت کافی مرکبات: مرکبات حاوی سیترات هستند؛ ترکیباتی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش میدهند. افزایش لیمو به آب آشامیدنی، راهی آسان برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه است.

مصرف کم کلسیم: تصور اکثر مردم این است که کاهش مصرف کلسیم باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ‌های کلیوی میشود. این فرض اشتباه است چون بنا به نتایج تحقیقات، افرادی که رژیم‌های کم کلسیم دارند، بیشتر به سنگ کلیه مبتلا میشوند.

خوردن بیش از حد سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات سرشار از اگزالات هستند و همانطور که گفته شد، این ماده خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش میدهد. اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارید، این سبزیجات را کمتر مصرف کنید.

کم‌آبی بدن: نخوردن کافی آب خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش میدهد. اطمینان حاصل کنید که حداقل ۲ لیتر مایعات را در طول شبانه روز مصرف میکنید.

مصرف زیاد نمک: مصرف نمک به میزان زیاد باعث افزایش مقدار کلسیم دفع شده توسط کلیه می‌شد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را تشدید میکند. اکثر نمک مصرفی ما در غذاهای فراوری شه پنهان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار