کودکان دارای بستگان مبتلا به افسردگی، ۳ برابر بیشتر افسرده می شوند

تهران (پانا) - به‌گفته یک روانپزشک کودکانی که یکی از بستگان درجه یک آن مبتلا به افسردگی باشد، ۳ برابر بیشتر از سایر کودکان مبتلا به این اختلال می شوند.

کد مطلب: ۹۴۶۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کودکان دارای بستگان مبتلا به افسردگی، ۳ برابر بیشتر افسرده می شوند

به‌گزارش ایرنا، مهدی ثابتی عنوان کرد: اختلال افسردگی در کودکان به عوامل ژنتیکی، زیستی و روانی - اجتماعی بستگی دارد و ۴۰ تا ۵۰ درصد این اختلال زمینه‌های خانوادگی دارد.

او اظهار کرد: عوامل زیستی به ویژه تغییرات هورمون رشد و عوامل استرس‌زای محیطی و رویدادهای ناگوار و منفی، بویژه خانواده، روش‌های تربیتی ناسالم والدین، برخورد غیر یکسان والدین با کودکان و تبعیض بین آنها، طلاق یا جدایی والدین، اختلافات خانوادگی شدید، اختلاف بین والدین، نداشتن مهارت‌های فرزندپروری مناسب و عدم‌برقراری ارتباط صمیمی و سالم با کودک، بد رفتاری یا غفلت از کودک، برخی ویژگی‌های رفتاری والدین همچون کمال‌گرایی، انتقادگری، سرزنش‌گری، کنترل‌گری بیش از حد، عدم‌توانایی کودک در برقراری ارتباط با همسالان و غیره می‌توانند در بروز اختلال افسردگی در کودکان نقش داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شیوع افسردگی در بین کودکان دبستانی ۲ تا ۳ درصد است، گفت: شیوع این اختلال با افزایش سن، بیشتر می‌شود.

ثابتی تصریح کرد: اختلال افسردگی یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که در دسته اختلالات خلقی قرار می‌گیرد، در این اختلال، خلق فرد غمگین شده و علاقه خود را به کارها و فعالیت‌هایی که قبلا انجام می‌داده، از دست می‌دهد.

به‌گفته او، فرد افسرده عملکرد روزانه‌اش مختل شده و این شرایط حداقل به مدت دو هفته به طول می‌انجامد، کاهش سطح انرژی، تغییراتی در میزان خواب و اشتها، بی‌قراری یا کندی روانی- حرکتی، مشکل در مهارت‌های شناختی، احساس بی‌ارزشی و ناامیدی، احساس گناه یا عذاب وجدان، فکر کردن پیرامون مرگ و حتی در موارد شدیدتر افکار و اقدام به خودکشی از سایر علایم افسردگی است.

ثابتی افزود: در حال‌حاضر افسردگی پس از حوادث رانندگی جاده‌ای جز دومین علت مرگ در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۹ سال است و خطر بروز افسردگی برای پسرها و دخترها در کودکی به یک اندازه بوده، بطوری که در بزرگسالان احتمال بروز آن در زنان دو برابر مردان است.

این روانپزشک اضافه کرد: نشانه‌های اختلال افسردگی در کودکان، تا حدودی شبیه علائم آن در بزرگسالان است با این تفاوت که در کودکان مبتلا به افسردگی، تحریک‌پذیری بیشتر از خلق افسرده دیده می‌شود و افکار خودکشی در بین کودکان کمتر است.

ثابتی افزود: کودکان مبتلا به افسردگی بیش از بزرگسالان مبتلا، احتمال دارد که شکایات جسمی مانند دل درد و سردرد، اضطراب جدایی و چسبیدن بیش از حد به والدین بویژه مادر، ترس، احساس گناه شدید، عزت نفس پایین، مشکلات رفتاری داشته باشند.

او، بی‌حال و حوصله بودن، نداشتن شور و شوق بودن، عصبانیت و پرخاشگری، غمگینی صورت، زیاد گریه کردن، بی‌قراری یا کم‌فعالی، بی‌علاقگی به کارهای روزمره و لذت نبردن از تقریبا هیچ چیز، مشکلات خواب، لاغر شدن و عدم وزن‌گیری مورد انتظار با رشد کودک، مشکلات و افت تحصیلی، مشکل داشتن در مدرسه، افت مهارت‌های شناختی همچون تمرکز، توجه، دقت، حافظه، مشکل در روابط اجتماعی و روابط با همسالان بویژه پس از ۶ سالگی، مشکل در دوست‌یابی و تدام نداشتن دوستی‌ها و. غیره را از دیگر علایم افسردگی در کودکان برشمرد.

ثابتی اظهار کرد: تشخیص به‌موقع این اختلال در دوران کودکی بسیار مهم است، درک بهتر والدین از پدیده افسردگی علایم، نشانه‌ها، علل بروز و غیره در کودکان و آگاهی آنها از راه‌های پیشگیری و درمان‌های مناسب، به والدین کمک می‌کند تا در صورت مشاهده این تغییرات در کودک خود اقدامات لازم جهت دریافت خدمات درمانی مناسب را با مراجعه به روانپزشک کودک و نوجوان و یا روان شناسان انجام دهند.

او با بیان اینکه افسردگی قابل درمان و پیشگیری است، تاکید کرد: با انواع درمان‌های موثر دارو درمانی و روان درمانی می‌توان این اختلال را مداوا کرد و آموزش مهارت‌های فرزندپروری سالم به والدین، نحوه برقراری روابط صمیمی و سالم با کودک و آموزش مهارت‌های زندگی از راههای پیشگیری از افسردگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار