تلاش برای بازگشت «غول آلایندگی» به چرخه فروش و شماره‌گذاری

هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی ذرات معلق تولید می‌کند

تهران (پانا) - اخیرا تعدادی از موتورسیکلت‌سازان خواستار شماره‌گذاری 12 هزار موتور کاربراتوری شده‌اند، در حالی که تولید موتورهای کاربراتوری طبق مصوبه سال 95 دولت و قانون هوای پاک ممنوع و سازمان محیط زیست نیز مخالفت جدی خود را با این درخواست اعلام کرده است.

کد مطلب: ۹۴۶۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
تلاش  برای بازگشت «غول آلایندگی» به چرخه فروش و شماره‌گذاری

طبق مصوبه سال 95 دولت، تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد و از این تاریخ به بعد سازندگان باید موتورسیکلت انژکتوری را جایگزین موتور کاربراتوری می‌کردند. بر اساس تستی که در سال 97 روی خروجی موتورسیکلت‌های کاربراتوری صورت گرفت هر موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵.۵ گرم در کیلومتر آلودگی تولید می‌کند که 6 برابر یک خودروی سواری یورو۲ است. همچنین همین تست نشان ‌داد که هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند این در حالیست که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد. پس بی‌دلیل نیست که به این موتورسیکلت ها عنوان غول آلایندگی دادند.

از طرفی یکی از دلایل اصلی افزایش آلاینده اُزن در تابستان امسال خروج «ناکس» از اگزوز این موتورهای کاربراتوری است اما با وجود مصوبه صریح دولت مبنی بر ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری، اخیرا تعدادی کارخانه و شرکت موتورساز به دنبال تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند. مسعود تجریشی، معاون سازمان محیط زیست درباره موضع این سازمان در برابر تولید موتورهای کاربراتوری به پانا می‌گوید سازمان حفاظت محیط زیست با این درخواست به‌شدت مخالف است و دلایل این مخالفت در قالب یک نامه به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به درخواست موتورسیکلت‌سازها برای تولید مجدد «موتورسیکلت کاربراتوری» می‌گوید: عده‌ای با لابی‌گری به دنبال شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری هستند و سعی در حذف قوانین و مصوبه‌های کاهش آلودگی هوا دارند. در پی همین لابی‌گری‌ها اجرای دو ماده از قانون هوای پاک به تعویق افتاد که یکی درباره اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و دیگری درباره برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و خروج این وسایل نقلیه آلاینده بود.

این در حالی است که شهرداری تهران طرح تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری را به طور پایلوت اجرا کرده است که به گفته محسن پورسیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - این طرح موفقیت آمیز بوده است. البته شهرداری تهران نیز با درخواست موتورسیکلت‌سازان مخالف است، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم عقیده با سازمان محیط زیست در گفت‌وگویی با ایسنا گفته است که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است و امیدواریم دولت در مقابل درخواست تولیدکنندگان برای شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری مقاومت کند و مجوزی صادر نکند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این‌که حالا صنعتگران به این بهانه که این موتورها تولید شده و روی دست آنها مانده است درخواست شماره‌گذاری مجدد دارند، می‌گوید: این یک بهانه است چرا که یکی از شرکت‌های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی به ما داد که براساس آن موتورهای کاربراتوری با صرف ۱.۵ میلیون تومان به انژکتوری تبدیل شوند که این مساله نیز مورد آزمایش قرار گرفت و تایید شد و حالا اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نگران تولیداتش است می‌تواند این موتورهای کاربراتوری را - که روی دستش مانده است - به انژکتوری تبدیل کند و بدون دردسر آن‌ها را در بازار بفروشد.

بی‌شک موتورسیکلت‌های کاربراتوری یکی از منابع اصلی تولید آلودگی در کلانشهرها هستند و طبق اعلام وزارت بهداشت میانگین غلظت ذرات معلق در هوای شهر تهران سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی است که با ورود مجدد ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری به چرخه حمل‌ونقل کشور که تکنولوژی تولید آن متعلق به چندین دهه قبل است، این میزان از غلظت آلاینده در هوای شهرها به ویژه کلانشهر تهران افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار