جلوگیری از فاجعه بزرگ‌تر در سیل لرستان

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: چنانچه پیش‌بینی‌های هواشناسی و تخلیه منازل در معرض خطر وقوع سیلاب در سیل اخیر لرستان نبود، شاهد فاجعه بزرگ‌تری می‌شدیم.

کد مطلب: ۹۴۶۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از فاجعه بزرگ‌تر در سیل لرستان

سحر تاج بخش در آئین تودیع و معارفه مدیران کل هواشناسی اردبیل اظهار کرد: چنانچه اعلام دقیق سازمان هواشناسی در خصوص خطر وقوع سیلاب در لرستان و همکاری سازمان مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌ها در ارائه پیش آگاهی‌های لازم و تخلیه منازل نبود، با فاجعه بزرگ‌تری از خسارت‌های مالی و جانی همراه می‌شدیم.

او با بیان اینکه پیش بینی‌های هواشناسی به مانند حل معادلات ریاضی بوده و با قطعیت همراه نیست، افزود: در هیچ قسمتی از جهان پیش‌بینی‌های وضعیت جوی با صحت صد درصدی همراه نیست.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم و گرمایش جوی کره زمین در مقیاس جهانی نیز بر عدم قطعیت پیش‌بینی‌ها تاثیر گذاشته است، بیان کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی در مقیاس‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام می‌پذیرد و در این بخش پیش‌بینی‌های بلند مدت با قطعیت کم‌تری همراه هستند.

تاج‌بخش با اشاره به اینکه پیش بینی‌های هواشناسی به مانند سایر پیش‌بینی‌ها ممکن است دچار اشتباه یا خطا شود، تصریح کرد: در بهترین تجهیزات و مدل‌های جهانی پیش‌بینی‌های بلند مدت هواشناسی به‌ویژه در عرض‌های میانی با قطعیت یافتن 70 درصدی مواجه می‌گردد.

او به تخصصی شدن پی‌ بینی‌های هواشناسی نیز اشاره کرد و یادآور شد: بنا به نیازمندی‌های موجود به سمت پیش‌بینی هواشناسی کوهستان حرکت کردیم تا با پیش‌بینی‌های تخصصی در این بخش مانع از وقوع اتفاقات و سوانح دلخراش برای کوهنوردان شویم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور، دانش هواشناسی را علم میان رشته‌ای معرفی کرد و ادامه داد: صرف نظر از حوزه‌های آکادمی، از این علم در بخش‌های کاربردی نیز سود می‌بریم تا از مسیر مذکور در جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی و همچنین توسعه اقتصادی و عمرانی کشور بهره گرفته شود.

تاج بخش در پایان با بیان اینکه رخداد سیلاب‌های اخیر اهمیت این دانش را برای مدیران کلان کشور بیش از گذشته نمایان کرد، گفت: در تمامی استان‌ها تقویت شبکه پایش و دیده‌بانی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با تخصیص منابع مورد نیاز و حمایت‌های فرابخشی زیرساخت‌های سازمان توسعه یابد.

مدیرکل سابق هواشناسی اردبیل در ابتدای این مراسم اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی هواشناسی در استان اردبیل راه‌اندازی سایت رادار هواشناسی با هزینه کرد بالای هشت میلیارد تومان بود که طبق پیش‌بینی‌ها به‌زودی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

علی دولتی‌مهر افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل به‌عنوان قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود، بنا به نیازمندی‌های احصا شده در مدت زمان اخیر تلاش شد تا اطلاعات تخصصی و دقیق‌تری از داده‌های جوی ارائه شود و یاری‌گر باغداران و کشاورزان استان در تولید محصولات و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به آنان شویم.

او تصریح کرد: در طول همکاری نزدیک با کشاورزان بازخورد مثبتی را در این بخش شاهد شدیم و مطمئنا این تعامل همچنان ادامه خواهد یافت.

مدیرکل سابق هواشناسی اردبیل از سیر صعودی اعتبارات تعلق گرفته به مجموعه هواشناسی اردبیل نیز خبر داد و بیان کرد: در سال‌های اخیر با تخصیص منابع مورد نیاز علاوه بر پرداخت بخشی از مطالبات همکاران در ارتقای زیرساخت‌های هواشناسی نیز گام‌های بزرگی برداشته شد.

مدیرکل هواشناسی اردبیل نیز در جریان این آئین اظهار کرد: براساس آخرین آمار احصا شده ۷۵ درصد خسارت‌های اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی با منشأ آب‌وهوایی هستند.

سیاوش محمدی افزود: در این خصوص برخورداری از پیش‌بینی‌های دقیق جوی و اطلاع‌رسانی به‌موقع اهمیت مضاعفی را خواهد داشت تا مدیریت مناسبی از بحران انجام پذیرد.

به گفته او توسعه سه سامانه کارآمد هواشناسی در اردبیل در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است تا از این طریق مدیریت و ارائه داده‌ها با استانداردهای تعیین شده همراه شود.

مدیرکل هواشناسی استان تصریح کرد: تقویت سامانه پایشی که شبکه‌ای از اطلاعات هواشناسی را در اختیار قرار می‌دهد، در کنار سامانه‌های پردازشی که تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه مدل‌ و تولید نقشه‌های هواشناسی در سطوح مختلف را عهده‌دار باشد، به‌همراه سامانه‌های اطلاع‌رسانی کارآمد در اولویت برنامه‌های این مجموعه قرار گرفته است.

به گفته محمدی، رادار هواشناسی استان که مهم‌ترین پروژه سازمان هواشناسی در این منطقه محسوب می‌شود طی شهریور ماه سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل نیز در جریان آئین تودیع و معارفه مدیران کل هواشناسی استان اردبیل اظهار کرد: فعالیت در سازمان هواشناسی بسیار ارزش‌مند بوده چرا که نقش مهمی را در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلانی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است، خواهد داشت.

یعثوب نژادمحمد یادآور شد: با وجود اینکه در گذشته با کمبود امکانات و نیروی انسانی در مجموعه هواشناسی استان مواجه بودیم اما ارزیابی عملکردها از موفقیت این مجموعه در بخش‌های مختلف خبر می‌دهد.

به گفته او تجهیز امکانات سازمان هواشناسی و مجهز شدن به دانش نوین و روز، دقت عمل و سرعت مناسب در ارائه اطلاعات هواشناسی را سبب خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل نیاز به اعلام دقیق و لحظه به لحظه وضعیت جوی را بیشتر از گذشته دانست و گفت: ضریب اعتماد عمومی به پیش‌بینی‌های هواشناسی با افزایش دقت و سرعت اطلاع‌رسانی و پایش دقیق اطلاعات افزایش پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار