سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش: مدارس طبیعت و مسجدمحور اگر کیفی هستند مجوز بگیرند اگر نیستند تعطیل شوند

تهران (پانا)‌ - سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش تاکید کرد تا تدوین و تصویب نظام‌نامه تعامل آموزش ‌و پرورش با سازمان‌های دیگر هیچ تفاهم‌نامه‌ای قبل از بررسی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی امضا نشود.

کد مطلب: ۹۴۶۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش: مدارس طبیعت و مسجدمحور اگر کیفی هستند مجوز بگیرند اگر نیستند تعطیل شوند

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست با مدیران و کارکنان سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با تبریک اعیاد قربان و غدیر و قدردانی از تلاش‌ها و زحمت‌های مدیران و کارکنان سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، به جمله‌ای از شهید رجایی اشاره کرد و گفت: «حرف‌ها و تصمیم‌های ما در آموزش ‌و پرورش بر روی تعداد زیادی از دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد بنابراین در هر مسئولیتی که هستیم باید منشأ اثر باشیم و از تاثیر حرف‌ها و تصمیم‌هایمان آگاه باشیم.»

5 سیاست راهبردی آموزش و پرورش که سازمان مدارس غیردولتی باید انجام دهد
سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: «پنج سیاست راهبردی آموزش ‌و پرورش از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی باید اجرا شود،این سیاست‌ها دقیقاً براساس آموزه‌های سند تحول بنیادین است و اولین سیاست توسعه مشارکت‌هاست. درباره توسعه مشارکت‌ها دو کار انجام داده‌ایم: اول اینکه منشور مشارکت را تدوین کردیم تا از تمام ظرفیت‌های درونی و بیرونی سازمان استفاده شود.»

نظام‌نامه تعامل آموزش ‌و پرورش با سازمان‌های دیگر در حال تدوین است

حسینی به برنامه دوم در توسعه مشارکت‌ها اشاره کرد و گفت: «یکی از ابعاد مشارکت با دولت و بخش عمومی است که در قالب نظام‌نامه تعامل آموزش ‌و پرورش با سازمان‌های دیگر در حال تدوین است و به تصویب خواهد رسید. البته اکنون، تعامل‌ها از طریق تفاهم‌نامه‌ها صورت می‌گیرد اما تأکید می‌کنم هیچ تفاهم‌نامه‌ای قبل از بررسی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی منعقد نشود.»

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش توسعه مشارکت‌ها را از اصلی‌ترین رموز کیفیت در آموزش‌ و پرورش دانست و گفت: «سه نوع مشارکت تزیینی، محدود و واقعی داریم. تقاضامحور بودن، با مردم بودن نه برای مردم، نظامند و مستمر بودن و لحظه‌ای و مقطعی نبودن، ویژگی مشارکت واقعی است.»

او افزود: «در آموزش‌ و پرورش مشارکت نظام‌مند در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی شکل می‌گیرد و یک جلوه از مشارکت در مدارس غیردولتی، هیئت‌امنایی، آموزش از راه دور، پیش‌دبستانی و مراکز اختلالات یادگیری است. در جامعه در مورد مدارس غیردولتی اختلاف فهم وجود دارد. درحالی‌که تأکید ما این است که با استاندارهای سند تحول بنیادین و داشتن نگاه حاکمیتی، باید اضلاع جامعه را به مشارکت دعوت کنیم اما این اختلاف فهم همچنان وجود دارد.»

سیدجواد حسینی گفت: «سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با رویکرد هدایت، حمایت، کفایت و نظارت برنامه‌ها را پیگیری می‌کند که کار بسیار ارزشمندی است.»

او به نظارت‌ها اشاره کرد و گفت: «نظارت آموزش و پرورش ضریب نفوذ بیشتری پیدا کرده است چراکه هم حضوری و هم سامانه‌ای است و از اول مهر نظام یکپارچه مدارس اتفاق خواهد افتاد.»

مدرسه‌محوری آموزه درست تمرکززدایی است

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش به سیاست تمرکززدایی اشاره کرد و گفت: «سازمان آموزش ‌و پرورش به‌شدت متمرکز و از نظر مدیریتی لایه‌بندی است و دارای مدیریت بروکراتیک و بخشنامه‌ای است درحالی‌که مدرسه‌محوری آموزه درست تمرکززدایی است.»

او افزود: «در این سازمان ضرورت تمرکززدایی در قالب مدارس غیردولتی، از راه دور و...از بخش‌های دیگر آموزش ‌و پرورش بیشتر است و کاهش تنوع مدارس باید در این سازمان هم پیگیری شود و با طرحی که در شورای عالی آموزش‌ و پرورش خواهیم داشت تنوع مدارس را کاهش می‌دهیم.»

ساماندهی مدارس، افزایش کیفیت و تردد امواج به‌جای افراد برای مدیریت بهتر بر منابع است

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش به سیاست بهینه‌سازی منابع و مصارف هم اشاره کرد و گفت: «با قانون خاص، بهینه‌سازی منابع و مصارف صورت می‌گیرد و آموزش از راه دور بهینه‌ترین کاری است که در آموزش ‌و پرورش می‌توان انجام داد.»

حسینی به سیاست راهبردی آموزش ‌و پرورش که عدالت آموزشی است اشاره کرد و افزود: «مهم‌ترین گام برای عدالت آموزشی در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی برداشته می‌شود و توسعه کمی و کیفی با رویکرد هدایت، حمایت، کفایت و نظارت است که گامی درست در مدارس غیردولتی برای تحقق عدالت آموزشی برداشته‌ شده است چراکه مشارکت داوطلبانه اولیا را دارند و از این‌جهت باعث می‌شوند تا در بحث منابع مدارس دولتی و لازم التوجه بیشتر دیده شوند.»

اشتباه یک مدرسه غیردولتی را نباید به‌پای همه مدارس غیردولتی نوشت

حسینی ادامه داد: «متأسفانه یک درصد از مدارس غیردولتی خطایی می‌کنند که آن خطا برای ٩٩ درصد دیگر مدارس نوشته و تصور می‌شود. مدارس غیردولتی را خیران مدرسه‌داری می‌دانم که باید از تجارب مدرسه‌داری آن‌ها استفاده کرد.»

او گفت: «بهترین ساختار برای تمرکززدایی شوراهای آموزش ‌و پرورش است چراکه شورای آموزش‌ و پرورش به‌مثابه پارلمان آموزش‌ و پرورش است. مدارس دیگری در قالب مدارس غیردولتی مانند مدارس طبیعت، مسجدمحور و ... در حال فعالیت هستند. این مدارس اگر کیفی هستند باید مجوز بگیرند و اگر کیفی نیستند باید تعطیل شوند زیرا تنها مرجع تعلیم و تربیت وزارت آموزش ‌و پرورش است.»

در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، پیشنهاد‌ها و نظر خود را اعلام و درباره چالش‌ها و فرصت‌های موجود با سرپرست وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار