معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد

کودکان ایرانی رکورد خواندن و نوشتن 7 میلیون کتاب را به ثبت رساندند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد با اجرای طرح قصه و داستان در مقطع ابتدایی رکورد خواندن و نوشتن 7میلیون کتاب از سوی کودکان به ثبت رسید.

کد مطلب: ۹۴۵۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کودکان ایرانی رکورد خواندن و نوشتن 7 میلیون کتاب را به ثبت رساندند

رضوان حکیم‌زاده که در برنامه «تابستان داغ» رادیو گفت‌و‌گو حاضر شده بود، گفت: «مسئولیت سیاست‌ها، برنامه‌ها و رویکردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در دوره بنیادین تربیتی یعنی پیش‌دبستانی و دبستان و پرداختن به موضوع عشایر به عنوان نماد عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم بر عهده معاونت ابتدایی است و محور تمام برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش تربیت انسان شش‌ساحتی مد نظر سند تحول بنیادین است. تابستان نیز فرصت خوبی است تا با طرح‌های هنری، فرهنگی، ورزشی و تربیتی برای تقویت مبانی دینی دانش‌آموزان مقاطع مختلف قدم برداشت.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در همین راستا دانش‌آموزان عشایر از اقصی نقاط ایران با فرهنگ‌های مختلف در نیشابور گردهم آمدند و برنامه‌های علمی، فرهنگی، تربیتی و زیارتی برای آن‌ها اجرا شد.»

حکیم‌زاده در ادامه به برگزاری جشنواره جابربن حیان برای استعدادیابی و پرورش خلاقیت کودکان اشاره کرد و گفت: «هدف این رویداد به کار بستن آموخته‌های علمی کلاس درس با مسائل واقعی زندگی است تا فرهنگ تولید و نوآوری که مورد تاکید رهبری و اصل اساسی اقتصاد دانش‌بنیان است در دوران ابتدایی پایه‌ریزی شود.»

نگرش برخی از والدین همسو و هم‌جهت با آموزش و پرورش نیست

او که در برنامه «تابستان داغ» با محوریت طرح‌ها و برنامه‌های تابستانه وزارت آموزش و پرورش سخن می‌گفت، حضور کودکان در مدرسه را تربیت متناسب با اقتضائات کودکی براساس مبانی فلسفه اسلامی دانست و گفت: «متاسفانه نگرش برخی از والدین همسو و هم‌جهت با آموزش و پرورش نیست. در واقع برخی از والدین به این موضوع که هر شخص با هر میزان هوشی می‌تواند موفق باشد بی‌توجه هستند و انتظارات و دغدغه‌هایی خارج از حیطه وظایف مدرسه دارند که سبب می‌شود مدرسه بر اموری مانند تست‌زنی و حفظ مطالب متمرکز شود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «والدین با این دغدغه‌های بی‌جا که بیشتر تحت تاثیر چشم و هم‌چشمی‌هاست، فرزند خود را در معرض مقایسه و سرزنش قرار می‌دهند و به آن‌ها فشار می‌آورند تا در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کند. در این میان حتی اوقات فراغت بچه‌ها را در تابستان که فرصت خوبی برای تکمیل شدن فعالیت‌های تربیتی است از بین می‌رود و از سوی دیگر خانواده‌ها به فعالیت‌هایی سوق داده می‌شوند که هزینه‌های زیادی برایشان دارد و آورده‌ای از نظر تربیت ندارد.»

لزوم آموزش سواد رسانه‌ای و مهارت‌های کنترلی از کودکی

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه مسئولیت تمام امور تربیتی بر عهده آموزش و پرورش نیست، گفن: «امروزه نهاد خانواده و آموزش و پرورش یک رقیب جدی به نام رسانه دارند که زمان زیادی از زندگی نوجوانان را در برمی‌گیرد. از این رو، آموزش سواد رسانه‌ای با همکاری مشترک معاونت آموزش ابتدایی و انجمن سواد رسانه‌ای از پیش‌دبستانی انجام می‌شود، چراکه تغییر در نوجوانی و جوانی به دلیل شکل‌گیری برخی از عادات در ذهن افراد دشوار و از نظر زمانی دیر است.»

معاون آموزش ابتدایی پایه درگیرنشدن در آسیب‌های اجتماعی را یادگرفتن مهارت‌های زندگی و حل مسئله دانست و افزود: «لزومی ندارد به کودکان بیاموزیم در برابر آسیب‌های اجتماعی چه واکنشی داشته باشند بلکه باید از همان سنین ابتدایی به آن‌ها کنترل هیجانات، جرات‌ورزی، مهارت نه گفتن و تصمیم‌گیری را آموزش دهیم تا بتوانند از خود مراقبت کنند.»

او از شیوه تربیت با قصه و داستان به عنوان یکی از روش‌های مطلوب در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: «بزرگترین فعالیت ترویج کتابخوانی و انس با کتاب که به پرورش تفکر کمک زیادی می‌کند در مقطع ابتدایی با جایگزینی کتاب و پیک‌های نوروزی انجام شده است. نتیجه این طرح، رکورد خواندن و نوشتن هفت میلیون کتاب از سوی کودکان ثبت شده است.»

تربیت کودکان با محوریت فرهنگ نوآوری و افتخار به تولید داخلی

حکیم‌زاده در ادامه درباره ارتباط نهاد آموزش و پرورش با بیانیه گام دوم انقلاب هم گفت: «فرهنگ تولید و نوآوری مدنظر این بیانیه باید از دوران کودکی نهادینه شود، در همین راستا در بسته تکالیف مهارتی بخشی با عنوان اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است. کودکان در این طرح در قالب فعالیت‌های عملی استفاده درست از منابع را می‌آموزند و می‌اندیشند که چگونه مصرف انرژی را کاهش دهند. همچنین ترویج استفاده از تولیدات داخلی و احساس افتخار به المان‌های هویت ملی در برنامه‌ها وجود دارد.»

او در پایان به کودکان کار هم اشاره کرد و گفت: «معاونت ابتدایی در این حوزه همکاری خوبی با NGO‌ها داشته است. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش یک برنامه عمل مشترک با سازمان بهزیستی و وزارت رفاه برای ساماندهی و آموزش منعطف برای این کودکان دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار