سیدجواد حسینی: خبرنگاران مانند معلمان رسولان آگاهی‌بخش جامعه‌اند

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبرنگاران را چشم بینای جامعه، گوش و چشم مخاطبان، هوش ادراکی جامعه در تعلیم و تربیت و عامل اصلی پیوند اصلی صاحب نظران به تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۹۴۵۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: خبرنگاران مانند معلمان رسولان آگاهی‌بخش جامعه‌اند

سیدجواد حسینی در آیین نکوداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه در اردوگاه شهید باهنر درباره خبرنگار و نقش آن در آموزش و پرورش گفت: «۱۷ مرداد سالگرد شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار نامیده شده است. از سه منظر به این موضوع می‌پردازم؛ بین خبرنگاران و معلمان وجه مشترک عمیقی است و آنان مانند معلمان رسولان آگاهی‌بخش جامعه‌اند.»

او ادامه داد: «معلمان در رشد افکار عمومی موثرند و با آگاهی‌بخشی درست نقش‌های رشدمدار جامعه سالم را بردوش می‌کشند لذا وجه مشترک معلمان و خبرنگاران برای ما قابل توجه است.»

حسینی گفت: «نکته دوم این است که خبرنگاران بهترین حلقه واسط مردم و دولت هستند و با واقع‌گرایی، مساله‌محوری و روشنایی‌‌گری ایفای نقش می‌کنند و سیاست‌های دولت‌ها را به مردم و رنج‌ها و خواسته‌های مردم را به حاکمیت منتقل می‌کنند آنان هوش و گوش مردم و حاکمیت هستند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در آموزش و پرورش یکی از اساسی‌ترین کارها پیوند آموزش و پرورش با جامعه و دولت است. جامعه باید به آموزش و پرورش حساس شود و خبرنگاران چشم بینای جامعه، گوش و چشم مخاطبان، هوش ادراکی جامعه در تعلیم و تربیت و عامل اصلی پیوند اصلی صاحب نظران به تعلیم و تربیت هستند.»

خبرنگاران ناراستی‌های تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنند

حسینی گفت: «برای اینکه مدارس و آموزش و پرورش باکیفیت داشته باشیم باید مدارس را به جامعه و برعکس پیوند بزنیم. وظیقه ما این است که ضمن ارج مقام خبرنگار زمینه اتصال آنان را به ابعاد و لایه‌های سازمانی فراهم کنیم. سازمان‌های ما باید شیشه‌ای شوند و این کار بهترین هدیه ما به خبرنگاران است.»

او ادامه داد: «اولین اقدام من استقرار روابط عمومی و شورای روابط عمومی بود دومین کار من این بود که به تمام مدیران کل ابلاغ کردم از رسانه‌ای حق شکایت و پیگیری قضایی نخواهید داشت. شما کاستی‌ها را به ما هدیه و ناراستی‌های تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنید.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات خود در دو ماه اخیر در این وزارتخانه گفت: «اولین کار من تلاش برای این است که سند تحول بنیادین را به‌ شکل متوازن در تعلیم و تربیت عملیاتی کنیم. نقشه راه تعلیم و تربیت این سند است. تمام ابعاد تعلیم و تربیت از ستاد تا صف باید متمرکز بر این موضوع شوند. این سند پنج آموزه اصلی دارد و اشکال عمده آموزش و پرورش را هدف‌گذاری کرده است.»

او ادامه داد: «اولین اشکال این است که تعلیم و تربیت تک‌ساحتی و متمرکز بر آموزش است. یکی از آموزه‌های اصلی سند، تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی است و هم و غم ما نیز این موضوع است. دومین عارضه که تعلیم و تربیت از آن رنج می‌برد نگاه به معلول‌هاست تا علت‌ها. دومین آموزه سند چرخش‌های تحول‌آفرین است که بر نگاه ساختاری تاکید دارد و از سلیقه‌گرایی و کمی‌نگری تعلیم و تربیت پرهیز دارد. بنابراین ۳۷ چرخش تحول‌آفرین هدفگذاری شده است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «سومین اشکالی که تعلیم و تربیت با آن مواجه است تقلیل‌گرایی هویتی و بحران هویت است. عدالت آموزشی هم آموزه اصلی سند تحول بنیادین است. برای تحقق این آموزه‌ها در سند ساختار داریم و ۱۳۱ راهکار عملیاتی و در بخشی دیگر شش خرده‌نظام وجود دارد که تمام اهداف را داراست که عملیاتی، تدوین و تصویب شده است.»

حسینی در این‌باره گفت: «استان‌ها با رویکرد بومی‌سازی این موضوع را در ۷۶۰ منطقه آموزشی بررسی می‌کنند. در مناطق تحت عنوان چهار میز برای اجرای سند تحول بنیادین با تمام ارکان جلسه داریم. از اول مهر تلاش می‌کنیم آموزه‌های سند و برنامه‌های عملیاتی ناشی از آن وارد مدرسه شود.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «برای عملیاتی شدن لایه نهادی سند تحول بنیادین تقسیم کار ملی صورت گرفته است. ۵۰ تا ۶۰ مورد از برنامه‌های ما تاسیسی و نوآورانه، ۲۵ درصد تقویتی و ۲۵ درصد برنامه‌ها تطبیقی است.»

او ادامه داد: «در اجرایی کردن سند آموزه‌ها را فرونکاهیم و تضعیف نکنیم و از کوچک‌انگاری آنان بپرهیزیم. عزم برون و درون‌سازمانی خود را معطوف کنیم که از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی استفاده کنیم.»

حسینی همچنین از تدوین داشبورد مدیریتی سند تحول بنیادین خبر داد و گفت: «برای ارزیابی و بهبود عملکرد سند این داشبورد تدوین شده است و نقاط خاکستری، کور، سفید و زرد را بررسی می‌کنیم که میزان پیشرفت سند و خود را مشخص کنیم. در این‌باره امسال ۸۲ برنامه اولویت‌دار است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «۴۰ برنامه اوقات فراغت در ۴۰ نوع برنامه با حضور ۱۴ میلیون دانش‌آموز در حال انجام است. در پروژه مهر ثبت‌نام درست دانش‌آموزان شکل می‌گیرد. تاکنون ۸۵ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کردند، بیش از ۱۰ هزار اکیپ علاوه‌ بر سامانه‌های الکترونیکی به‌ عنوان بازدید حضور دارند و ۴ هزار شکایت مردمی دریافت کردیم که ۱۰ درصد شکایت از مدارس دولتی برای درخواست پول، ۴ درصد شکایت از مدارس غیردولتی در قالب تعرفه‌ها بوده است. حداقل با ۱۶ مدیر برای تخلفات برخورد شده است و ۱۵ معلم عزل شدند که این روند نظارتی ادامه دارد.»

او ادامه داد: «برای اول مهر باشکوه دانش‌آموزان باید بدون کتاب نباشند. ۱۴۲ میلیون جلد کتاب تدوین، چاپ و به استان‌ها تا ۲۵ شهریور در هزار عنوان جلد توزیع می‌شود که با کمترین افزایش قیمت با ارز دولتی تهیه شده است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «مدیران آموزشگاه‌ها آماده‌سازی شده‌اند و ۱۲ هزار آنان که جدیدند در ۱۰ سرفصل آموزش داده شده‌اند تا مدیریت آموزشگاهی داشته باشند. برای داشتن مهر باشکوه ۸۰ درصد معلمان برای ضمن خدمت تا ۱۵ شهریور آموزش خواهند دید که امیدوارم ۱۰۰ درصد معلمان آموزش ببیند.»

حسینی گفت: «فضاها و تجهیزات استاندارد در خدمت دو هزار دانش‌آموز قرار می‌گیرد و پروژه مهر در قالب ۱۰ هزار کلاس درس اول مهر فعالیت می‌کند. در 1400 مدرسه که در جریان سیل ۲۲ استان را درگیر کرده است و آسیب دیدند ۲۷۰ مدرسه نیاز به ساخت مجدد دارند و مدارس ۳ تا ۵ کلاسه برای اول مهر آماده می‌شود. »

او افزود: اول مهر پایان مدارس خشت و گلی را جشن می گیریم و در تلاش هستیم مدارس خشت و گلی سیستان و بلوچستان نیز برچیده شوند. همچنین در ۲۵ هزار کلاس که علمک گاز تا مدرسه رفته به بخاری هوشمند و آن‌ها که علمک گاز ندارند به بخاری تابشی مجهز می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش براین نکته که شعار ما این است اول مهر کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم گفت: ۲۵۵ هزار معلم در چند سال آینده بازنشسته می‌شوند. همچنین ۶۰ هزار معلم اول مهر بازنشسته می‌شوند در حالی که ورودی ما ۲۰ هزار نفر خواهد بود. تلاش می‌ کنیم ۱۰ تا ۱۳ هزار حق التدریسی، نهضتی، پیش‌دبستانی و... را تبدیل وضعیت دهیم. ۵۰۰۰ نیروی خدماتی هم تا اول مهر جذب خواهند شد. ۱۵ هزار معلم در آستانه بازنشستگی نیز استمرار خدمت خواهند داشت. ۲۴۰ هزار ساعت از طریق معاون و مدیر معلم پرخواهد شد و ۳۶۰۰ سرباز معلم نیز جذب می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۰ هزار معلم هم در طرح تمام‌وقت شرکت کردند و پیش‌بینی می‌کنیم به ۱۰۰ هزار برسد. برای حق‌التدریس شاغلان نیز برای دو میلیون و ۴۸۰ هزار ساعت، تفاهم نامه امضا کردیم که کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم. تا ۶ مرداد صدور ابلاغ معلمان انجام می‌شود و ۲۷ شهریور سامانه صدور ابلاغ بسته می‌شود.

او در ادامه از صدور پرونده بهداشتی و تحصیلی برای دانش‌آموزان از اول مهر خبر داد و در پاسخ به سوالی درباره معلم تمام‌وقت گفت: اول مهر، ۶۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، در حالی که ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند و با این تفاسیر ۴۰ هزار معلم کمبود داریم و باید آن را به طرق مختلف جبران کنیم. طرح معلم تمام‌وقت هم به ما کمک می‌کند و هم به معلمان کمک می‌کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره اقدامات آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی گفت: پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه ۹۷.۷درصد و برای متوسطه دوم ۸۳.۹۱ درصد است اما پوشش تحصیلی دختران از پسران کمتر است لذا با رویکرد عدالت ترجیحی برای عدالت آموزشی تلاش می‌کنیم.

حسینی از دریافت بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی رتبه‌بندی خبر داد و گفت: البته رتبه‌بندیای که اول مهر اجرا می‌شود، رتبه بندی آرمانی نیست. این ۲۰۰۰ میلیارد اعمال و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده می‌شود، هرچند کارکرد اصلی رتبه‌بندی افزایش حقوق نیست ولی به معیشت معلمان کمک می‌کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: پاداش پایان خدمت تا آخر مهر پرداخت می‌شود حداقل حقوق دانشجومعلمان نیز اعمال شده است. این‌طور نیست که ما فقط وعده دهیم، بلکه این امور انجام شده و یا در حال انجام است، بودجه ۵۰ درصد مطالبات خرید خدمات، حقوق معلمان خارج از کشور و... نیز در حال تامین است و تا آخر شهریور پرداخت می‌شود.

او به اجرای برنامه‌هایی در صندوق ذخیره فرهنگیان مانند اعطای سهام به اعضا اشاره کرد و گفت: تصور می‌کنم در مسیرهای درستی حرکت می کنیم. آموزش و پرورش با قوانین عام اداره می‌شود در حالی که یک دستگاه پهن‌پیکر است و باید قوانین خاص داشته باشد و شورایی در حال تدوین قوانین خاص است. مبانی قانونی مدرسه‌محوری تیز تدوین شده است و تا یک ماه دیگر به سازمان اداری استخدامی ارائه می‌شود.

حسینی به این نکته اشاره کرد که آموزش و پرورش گران اداره می‌شود و باید رویه‌های غلط اصلاح شوند. او گفت: البته با انبوهی از مشکلات مواجه‌ایم. لازم نیست ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم و حتما باید مدارس را ساماندهی کنیم.

او درباره مشکل پلمب مدارس متعلق به بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید ۳۲ ملک در دست آموزش و پرورش دارد که قبلا شکایت و احکامی دریافت کرده بود؛ با آقای شهیدی جلسه‌ای برگزار کرده و به تفاهم رسیده‌ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است و خواهان توسعه مدارس غیردولتی با توجه به مواردی چون رعایت استانداردها و نظارت هستیم. رویکرد ما درباره خرید خدمات هم همین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار