حسینی: برای بهبود عملکرد و کیفیت به استقرار نظام جامع برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد نیاز داریم

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش تاکید کرد که اگر نظام جامع برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد مستقر نشود این وزارت به‌هیچ‌عنوان به بهبود عملکرد و کیفیت دست پیدا نخواهد کرد و موفق نخواهد شد.

کد مطلب: ۹۴۵۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: برای بهبود عملکرد و کیفیت به استقرار نظام جامع برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد نیاز داریم

به گزارش روابط عمومی آموزش‌ و پرورش، سید جواد حسینی در گردهمایی روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان‌های کشور که در مشهد برگزار شد، گفت: «در بعضی از شهرستان‌ها برخی پست‌های سازمانی به‌صورت ترکیبی در حال اداره شدن است که متأسفانه در ساختار اداری دچار اشتباه استراتژیک شده‌ایم.»

حسینی گفت: «الزام شورای عالی امور اداری و استخدامی این است که سازمان‌ها باید کوچک و کوچک‌تر شوند، این الزام خوب و مناسبی جهت پیشرفت است زیرا دولتی که خود سیاست‌گذار است باید ساختار اداری کوچک داشته باشد.»

او گفت: «در بدنه دولت 3 دسته سازمان بزرگ، متوسط و کوچک وجود دارد و آموزش‌ و پرورش را سازمان بزرگ توصیف کرده‌اند.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در ادامه گفت: «آموزش‌ و پرورش را یک ابرسازمان نامیده‌اند چراکه هر قسمت این سازمان، به‌تنهایی یک وزارتخانه است و وقتی وارد قسمت‌هایی مانند تعلیم و تربیت قرآنی و معارف، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، استعدادهای درخشان، سازمان پژوهش و سایر معاونت‌ها، مراکز و سازمان‌ها می‌شویم، متوجه این موضوع خواهیم شد.»

حسینی گفت: «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید برای مهر 142 میلیون کتاب در 1000 عنوان منتشر کند که از حیث فعالیت‌ها کاری گسترده و تخصصی در زمینه کاری یک وزارتخانه مجزا است البته همه این موارد، وسعت کاری وزارت آموزش‌ و پرورش را نشان می‌دهد.»

حسینی افزود: «اگر نظام جامع برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد مستقر نشود به‌ هیچ‌ عنوان به بهبود عملکرد و کیفیت دست پیدا نخواهیم کرد و بدون تردید موفق نخواهیم شد.»

او در ادامه نظام جامع ارزیابی و بهبود عملکرد را دارای 4 بخش دانست و گفت: «گام اول نظام جامع برنامه‌ریزی با 3 مؤلفه است؛ مؤلفه اول شناخت وضع موجود، مؤلفه دوم ترسیم وضع مطلوب بر اساس وضع موجود و مؤلفه سوم ترسیم راه‌های برون‌رفت و ارتقا است.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین دارای مؤلفه‌های مهمی است،گفت: «این مؤلفه‌ها شامل تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی، هویت‌بخشی به دانش‌‌آموزان، عدالت آموزشی، ارتقا و کیفیت است و برای اجرای این 5 مؤلفه نیاز به 6 خرده نظام‌داریم.»

حسینی گفت: «این 6 خرده نظام به 670 برنامه تبدیل‌شده است که در برنامه ششم و هفتم توسعه باید اجرا شود و 370 برنامه آن در برنامه ششم توسعه گنجانده‌شده است و الباقی آن در برنامه هفتم است.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در ادامه گفت: «این برنامه‌ها به‌صورت جداگانه و بعد از تفکیک معاونت‌ها به 760 منطقه آموزش‌ و پرورش در سراسر کشور ارسال‌ شده است که در مناطق باهم تلفیق می‌شوند.»

او گفت: «این برنامه‌ها در 4 دوره تحصیلی یعنی دوره اول و دوره دوم ابتدایی و دو دوره متوسطه است و در مهرماه سال جاری در 4 میز برنامه‌های سند تحول بنیادین را خواهیم داشت و برنامه‌ها به شکل الزامی، تجویزی و نیمه‌تجویزی در مدارس اجرا خواهد شد.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد از برنامه سند تحول بنیادین در آموزش‌ و پرورش در حال اجرا است، گفت: «جزء اول نظام جامع برنامه‌ریزی که طراحی و شاخص‌های آن است در آموزش‌ و پرورش در حال انجام است که امسال باید ورود برنامه‌های مبتنی بر سند تحول بنیادین را بیش از گذشته در مدارس اجرایی و عملیاتی کنیم.»

حسینی ادامه داد: «گام دوم نظام اجرا است که دومین عنصر است و تحقق‌پذیری برنامه‌ها و شاخص‌ها را بر عهده دارد و اگر این دو نظام را داشته باشیم اما نظام ارزیابی و نظارت را نداشته باشیم، نظام جامع برنامه‌ریزی به بهبود عملکرد منتهی نمی‌شود.»

او گفت: «در حال حاضر بسیاری از رویه‌ها نیاز به اصلاح و بهبود دارد چراکه نگاه در آموزش‌ و پرورش معلول‌محور است تا علت‌محور و راهکارهای موقتی اجرا می‌کنیم.»

ارزیابی و نظارت در سازمان به پیشرفت سازمانی منجر می‌شود

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش ارزیابی و نظارت در سازمان را عامل پیشرفت سازمانی خواند و گفت: «مؤلفه بعدی نظام جامع برنامه‌ریزی، ارزیابی و نظارت است که خوشبختانه با ظرفیت جدید دیجیتالی و سامانه‌ای که شاخص‌های دقت، سرعت و جامعیت را دارد قابلیت تحقق دارد.»

او با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری گفت: «50 درصد پیشرفت عملکرد یک سازمان به ارزیابی آن سازمان برمی‌گردد و باید سازمان مورد پالایش، نظارت و مورد ارزیابی قرار گیرد که در آن صورت 50 درصد پیشرفت صورت می‌گیرد.»

حسینی گفت: «در نظام ارزیابی، گستره عظیمی در پهنه کار قرار می‌گیرد و اگر همه این امور انجام بگیرد اما به مؤلفه چهارم توجه نشود، موفق نخواهیم بود چرا که ارزیابی نظام اجرایی و ارزیابی نظام طرح، برنامه و نظارت بر آن به‌منظور تحقق بهبود عملکرد است، بنابراین چهارمین مؤلفه بهبود عملکرد است.»

او ادامه داد: «در واحد رسیدگی به شکایات و ارزیابی عملکرد و نظارت باید طرح و برنامه‌ها، اجرایی‌سازی و نظارت و فرآیندهای بهبود عملکرد بررسی شود و این‌ها را از سازمان مورد ارزیابی بخواهیم تا کار خوب تقویت، اشتباهات اصلاح، کار غلط تعطیل و کار مورد غفلت تضعیف شود و با این نگاه پنجاه‌درصد پیشرفت سازمانی و بهبود عملکرد اتفاق می‌افتد.»

شما از حقوق دانش آموزان، معلمان، اولیا و مردم با رسیدگی به شکایات صیانت و تکریم می‌کنید

حسینی گفت: «شما از حقوق دانش‌آموزان، معلمان، اولیا و مردم با رسیدگی به شکایات و خواسته‌های آن‌ها صیانت و تکریم می‌کنید و موجب ارتقا تکریم ارباب‌رجوع، صیانت از شهروندان، سلامت اداری و حقوق شهروندی می‌شوید.»

او با اشاره به سامانه‌ای و دیجیتالی شدن ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، گفت: «امروز دولت الکترونیک به کمک آمده است و باعث می‌شود تا ضریب نفوذ کارتان را افزایش دهید و از این طریق به‌سلامت سازمانی و اداری، افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقای فرهنگ‌سازمانی بهبود عملکرد آموزش‌ و پرورش و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت فرزندان این مرزوبوم توفیق پیدا کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار