مدیرکل مشاوره و امور تربیتی:

طرح مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی امسال به صورت پایلوت اجرا می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل مشاوره و امور تربیتی  وزارت آموزش و پرورش از اجرای پایلوت طرح مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی در برخی از مناطق در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۴۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی امسال به صورت پایلوت اجرا می‌شود

جلسه کارگروه تخصصی مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی صبح امروز با حضور مسعود شکوهی، مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش، اکبر سرداری، معاون برنامه‌ریزی امور تربیتی و دیگر اعضای معاونت‌های مختلف در سالن معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

مسعود شکوهی در این جلسه گفت: «برای اجرایی‌کردن سند تحول بنیادین و تربیت تمام‌ساحتی در نطام تعلیم و تربیت باید نگاه و توجه همه معلمان را به این مهم جلب کنیم که علاوه‌بر آموزش، نقش پرورشی دارند. نگاه و عملکرد تربیتی به فعالیت‌های ترویجی در کلاس درس و حتی اوقات‌فراغت می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد حتی فضای بیرون از مدرسه می‌تواند در دانش‌آموزان موثر باشد.»

او بر اهمیت کار معلمی تاکید کرد و گفت: «معلم برای الگوگیری و الگوپذیری نقش موثری دارد. باید تلاش شود که جایگاه، نقش و اهمیت کار معلمی را بیشتر یادآوری و برای ارتقای این جایگاه کمک کنیم. تلاش کنیم فعالیت‌های پرورشی با کار تربیتی و بالعکس را تفکیک و برای هر دو موضوع از ظرفیت تمام آموزش و پرورش استفاده کنیم. به‌ دنبال این هستیم که همه به نقش تربیتی ورود پیدا کنند.»

شکوهی افزود: «وارد کردن محفوظات به مغز دانش‌آموزان و غفلت از اصول تربیتی از نکاتی است که با حساسیت باید به آن پرداخته شود. معلمان عنصر و بازیگر اصلی در مدارس هستند، باید به دانش‌آموزان آموزش زندگی بدهیم که از بسیاری فرمول‌ها اهمیت بیشتری خواهد داشت.»

شکوهی ابراز امیدواری کرد اجرای این طرح بتواند مسیر تعلیم و تربیت را در کانال درست هدایت کنیم. او همچنین از اجرای پایلوت این طرح در سال جاری در برخی از مناطق آموزش و پرورش خبر داد.

اکبر سرداری، معاون برنامه‌ریزی امور تربیتی اداره کل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش وپرورش، نیز در ادامه این جلسه گفت: «امیدوارم با برگزاری این جلسه مصوبه سال ۷۹ شورای‌ عالی آموزش و پرورش را عملیاتی کنیم. در این موضوع باید در حوزه معاونت پرورشی و به‌ویژه نیروی انسانی، نقش تربیتی معلمان را در فعالیت‌های پرورشی پررنگ کنیم.»

او ادامه داد: «تاکنون مصوبه ۶۴۹ در این زمینه اجرایی نشده است اما با تشکیل کارگروه تخصصی و ابلاغ‌هایی که صادر خواهد شد، تصمیمات خوبی گرفته می‌شود تا این مهم را عملاتی کنیم.»

در ادامه این جلسه هر کدام از اعضا نظر و پیشنهاد خود را درباره تشکیل کارگروه تخصصی مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی ارائه کردند. سیدرضا سیدتقی‌زاده، معاون دفتر حقوقی و حمایت قضایی، در این جلسه به برخی از چالش‌های پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «اجرایی شدن سند تحول بنیادین سازوکار خاصی دارد و باید برای اجرا شدن آن تلاش بسیار شود.»

ناصر سلیمانزاده، معاون برنامه‌ریزی نیروی انسانی اداره کل تشکیلات و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: «تربیت معلم باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود تا بتوانیم معیشت معلمان را تامین کنیم و در نهایت دانش‌آموزان از آن‌ها الگو بگیرند.» او بر احیای مراکز تربیت‌معلم، جذب نیروی انسانی، معیشت فرهنگیان و دوره‌های آموزشی تاکید کرد.

ناصر جعفری، معاون دفتر آموزش متوسطه اول هم گفت: «در مدیریت باید تمام موضوعات بدیهی جدی گرفته شود. مساله مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی یادآوری یک وظیفه خاموش شده و فراموش شده است.»

او از نیاز به یک نقشه راه برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: «برای این موضوع باید چند مولفه مورد تاکید باشد و اتفاق نظری صورت گیرد تا مسیر و هدف هموار و مشخص شود.»

سیدمحمد طباطبایی، رئیس گروه برنامه‌ریزی و بهسازی منابع انسانی و مدیریت آموزشگاهی هم در این جلسه گفت: «با بررسی کتب درسی ردپایی از فعالیت‌های پرورشی دیده می‌شود که با شناسایی این دروس می‌توان چندین اهداف تربیتی را اولویت‌بندی کرد تا در تمام دروس آن را محقق کنیم.» او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «با تهیه راهنمای معلم می‌توان آموزش لازم را برای اجرای این موضوع داشته باشیم.»

کاظمی، معاون اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در این جلسه به طرح سنجش شایستگی حرفه معلمی اشاره کرد و گفت: «در فضای تربیتی نقش معلمان را ببینیم و به آن بپردازیم. محتوای درسی به‌گونه‌ای باید تغییر کند که موضوع تربیتی در آن دیده و از سوی معلمان اجرا شود.»

طبق طرح مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود با هماهنگی سایر مراجع قانونی بخشی از ساعات موظف معلمان مجرب، متعهد و آشنا به مسایل پرورشی را به این امر اختصاص دهد یا از توانمندی‌های آنان در خارج از ساعات موظف با پرداخت حق‌التدریس استفاده کند‌. بنابراین چگونگی انتخاب و آموزش معلمان و میزان استفاده از آن‌ها با شاخص‌های مصوب مراجع ذی‌ربط از سوی معاونت‌های پرورشی و تربیت‌بدنی تهیه و به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار