فواید تماس روزانه با دوستان بر سلامت

تهران (پانا) - مطالعه جدیدی که هفته گذشته نتایج آن منتشر شد نشان می‌دهد؛ تماس روزانه با دوستان در 60 سالگی تا 12 درصد از آلزایمر در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند.

کد مطلب: ۹۴۴۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
فواید  تماس روزانه با دوستان بر سلامت

به‌گزارش خراسان، آلزایمر و فراموشی از جمله بیماری‌هایی است که طی سال‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است. پیش‌بینی می‌شود در ایران بیش از 700 هزار نفر مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشند. یکی از حوزه‌های مطالعاتی در زمینه آلزایمر یافتن راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

هفته گذشته نتایج مطالعه‌ای در نشریه PLOS Medicine منتشر شد که تاکیدی دوباره بر اهمیت داشتن روابط اجتماعی در پیشگیری از آلزایمر را نشان می‌داد.

در این مطالعه که توسط دانشگاه UCL انگلستان انجام شده است، وضعیت بیش از 10 هزار نفر طی سال‌های 1985 تا 2013 بررسی شد و در این بازه زمانی افزون بر سنجش وضعیت شناختی افراد، درباره ویژگی‌های فردی مانند تحصیلات اشتغال و روابط اجتماعی آن‌ها نیز اطلاعاتی کسب شد.

محققان در این مطالعه ابتدا تاثیر عواملی چون تحصیلات، اشتغال، وضعیت تاهل و پایگاه اجتماعی را تعدیل و سپس موضوع تاثیر روابط اجتماعی در پیشگیری از آلزایمر را بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد؛ داشتن روابط اجتماعی مستمر با اقوام و دوستان در دهه 50 و 60 زندگی، می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش ابتلا به آلزایمر داشته باشد.

به‌عنوان مثال افرادی که در 60 سالگی، به صورت روزانه با دوستان خود در ارتباط بودند، در ماه‌های بعد از آن، 12 درصد کمتر از افرادی که هرازگاهی با دوستان خود در ارتباط بودند، مبتلا به آلزایمر شدند.

با توجه به نتایج به‌دست آمده در این مطالعه

متخصصان بر این باورند که نباید اهمیت روابط اجتماعی در سنین میان‌سالی و اوایل سالمندی دست کم گرفته شود، به‌ویژه که به‌دلیل بازنشستگی و ازدواج فرزندان، بسیاری از افراد در این سن، ممکن است نسبت به گذشته، روابط اجتماعی محدودتری داشته باشند.

اگر شما نیز در سنین میان سالی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به فهرست زیر نگاهی بیندازید، شاید بتوانید به کمک برخی از آن‌ها میزان تعاملات اجتماعی خود را افزایش دهید.

دور بودن از فرزندان یکی از معضلات زندگی این روزهاست. اگر امکان دیدار حضوری با فرزندان یا اقوام دیگر خود را ندارید، از وسایل ارتباطی چون تلفن یا تماس‌های اینترنتی بهره ببرید و سعی کنید این ارتباطات را به بخش ثابتی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید.

حضور در پارک محل یکی از گزینه‌های بسیاری از افراد بازنشسته است. اگر شما نیز به این گزینه دسترسی دارید، قدر آن را بدانید و سعی کنید به‌صورت منظم با افراد همسن خود در محیط پارک در ارتباط باشید.

اگر در زمان حضور در پارک، فعالیت‌هایی چون بازی شطرنج و... داشته باشید برای حفظ توانایی‌های شناختی شما موثر خواهد بود.

اگر دسترسی به برنامه‌ها و جلسات مذهبی دارید، فراموش نکنید که جدای از بعد معنوی حضور در این مراسم، در ارتباط بودن با دیگران برای سلامت روانی و جسمی شما مفید است.

سعی کنید روابط خود را با افراد همسالی که در نزدیکی شما زندگی می‌کنند، افزایش دهید. این همسال بودن به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید برنامه‌های مشترک بیشتری داشته باشید.

از همسایه‌ها، هم‌مسجدی‌ها یا همکاران قدیم یکی، دو نفری را پیدا کنید و روابط خود را با آن‌ها گسترش دهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار