معاون امور جوانان در همایش ملی روز ملی ازدواج خبر داد

کاهش آمار ازدواج در سال 97

تهران (پانا) - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت در سال 97 آمار ازدواج نسبت به سال 96 کاهش یافته که نشان می‌دهد افزایش وام کمک چندانی به آمار ازدواج نکرده است.

کد مطلب: ۹۴۴۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش آمار ازدواج در  سال 97

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمد مهدی تندگویان در همایش ملی روز ازدواج که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را تبریک می‌گویم و به حق که این روز مناسب‌ترین زمان برای نام‌گذاری روز ملی ازدواج است. پیام ازدواج این بزرگوار این است که اگر ازدواجی ساده، درست و الهی دستاورد آن فرزندان صالح خواهد بود.

تندگویان اظهار کرد: خوشحالم که امسال اتفاقات جدیدی در حوزه ازدواج رقم خورد و نگرش جدیدی به وجود آورد که امیدوارم دستاورد همه این اتفاقات توجه جدی جوانان به این حوزه را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: امسال با نگاه ویژه دکتر سلطانی فر و دولت محترم گسترش و رونق دفتر مشاوره ازدواج و خانواده را در کشور داشتیم و اکنون 400 مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در کل کشور به صورت تخصصی به امر مشاوره ازدواج می‌پردازند.

معاون وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد مراجعه جوانان به دفاتر مشاوره ازدواج افزایش پیدا کرده و همچنین از آمار طلاق جوانانی به این مراکز مراجعه کرده‌اند کاسته شده است.

وی با بیان اینکه امر مشاوره تخصصی به زندگی پایدار جوانان کمک می‌کند و همچنین گاهی از تشکیل یک ازدواج ناموفق جلوگیری می‌کند، افزود: از اول امسال 70 مرکز مشاوره ازدواج در کشور تاسیس کردیم. از قانون‌گذاران درخواست داریم تا موضوع مشاوره ازدواج تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و همچنین مشاوره پیش از ازدواج برای همه اجباری شود.

تندگویان افزود: بهتر است تا مشاوره خانواده به صورت مادام العمر در کنار خانواده و مدارس باشد و همه خانواده درگیر آموزش و مهارت‌های زندگی و اشتغال فرزندان خود باشند.

وی با بیان این که امسال برای اولین بار جشنواره هفته فیلم ازدواج را آغاز کردیم تصریح کرد: بخش عمده‌ای از دلایل کاهش ازدواج و افزایش سن ازدواج موضوعات و نگرش‌های فرهنگی جوانان به ازدواج است. جوانان زیادی داریم که با وجود وضع مالی خود زیر بار تعهد ازدواج نمی‌روند و این نشان می‌دهد در زمینه فرهنگ‌سازی و ایجاد تعهدپذیری جوانان به ازدواج موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: با نگرش تغییر در فرهنگ ازدواج جوانان به حوزه سینما و هنر ورود کردیم و امیدواریم فیلم‌ها و سریال‌های آینده این تغییر نگرش را به وجود آورند. اگر کار هنری فاخر انجام شود حتی پس از سال‌های زیاد در یادها باقی می‌ماند و تاثیرگذاری خود را خواهد داشت.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: هنرمندان و دست اندرکاران سینما باید برای بهداشت اجتماعی و روانی جامعه بدون توجه به گیشه کارهای هنری فاخر انجام دهند تا بتوانند تاثیرگذار باشند و تغییر نگرش جوانان را به این حوزه در پی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دفاتر مشاوره ازدواج در کشور پرداخت و گفت: برای دفاتر مشاوره ازدواج اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌ایم و به متقاضیان تاسیس دفاتر مشاوره وام پرداخت می‌کنیم همچنین با رویکرد توجه به مناطق محروم این دفاتر را گسترش می‌دهیم که امیدوارم همه این اقدامات موجب رونق ازدواج جوانان شود.

تندگویان ادامه داد: مشاوره‌های اولیه در دفاتر مشاوره ازدواج رایگان است و در هفته ازدواج نیز همه مشاوره‌های ازدواج در دفتر مشاوره ازدواج و خانواده رایگان خواهد بود.

تندگویان با بیان این که برای اولین بار امسال مجمع ملی خیرین ازدواج با دستور وزیر ورزش و جوانان تشکیل می‌شود، افزود: خیرین در تامین مسکن، جهزیه و اشتغال جوانان کارهای بزرگی در کشور انجام می‌دادند اما هیچ جایگاه غیر دولتی و حقوقی نداشتند که بتوانند از امکانات و تسهیلات دولتی برخوردار باشند که با تشکیل مجمع خیرین ازدواج این کار انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: از قوه قضاییه درخواست کردیم که امروز به عنوان روز بدون طلاق باشد و هیچ طلاقی صورت نگیرد. دلیل اصلی ما برای این کار فرهنگ‌سازی برای تاکید بر قبح موضوع طلاق در اسلام است تا بتوانیم دوباره به این نگاه که روزی طلاق در این کشور قبح و زشتی زیادی داشت برگردیم و تلاش کنیم جوانان به راحتی به سمت طلاق نروند.

تندگویان در ادامه با بیان اینکه دولت و مجلس با افزایش وام ازدواج توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته‌اند، گفت: در سال 97 کاهش ازدواج را نسبت به سال 96 شاهد بودیم که این نشان می‌دهد افزایش وام کمک چندانی به آمار ازدواج نکرده است و به عنوان یک کارشناس معتقدم افزایش بیشتر وام ازدواج کمکی به ازدواج نخواهد کرد و باید در موضوع تعهدپذیری جوانان و ایجاد اشتغال ایمن و مسکن ارزان برای جوانان کار کنیم.

وی افزود: دولت و سیستم بانکی کشور کار بزرگی در زمینه وام ازدواج انجام داد و سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان وام پرداخت شد و امسال هم پیش‌بینی می‌شود 30 هزار میلیارد تومان وام به زوجهای جوان پرداخت شود.

معاون امور جوانان افزود: سال 97 حدود 8 هزار کارگاه آموزشی در کل کشور برگزار کردیم و هم در حوزه آموزش عمومی و هم در حیطه آموزش مشاوران مراکز مشاوره کارهای خوبی صورت گرفت. امسال کتاب تدوین کردیم که در آن موضوعات و سرفصلهای آموزشی قبل،حین و بعد از ازدواج در آن دیده شده است.

تندگویان با بیان این که جشنواره آیین‌های ازدواج اقوام در کل کشور برگزار می‌شود، افزود: مراسم ملی این جشنواره به میزبانی استان گلستان و با حضور 50 هزار نفر از کل کشور در 4 روز برگزار خواهد شد. رونمایی از تمبر روز ملی ازدواج، معرفی زوج‌های برتر و تقدیر خیرین و عواملی که به ازدواج جوانان کمک کرده‌اند از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت جوانان به دست خود جوانان اداره می‌شود. همه مدیران کل این معاونت و همه معاونان جوانان استان‌های ما دهه شصتی هستند و همچنین نگاه ویژه‌ای به مدیریت بانوان در حوزه جوانان داریم و اکنون معاون جوانان 8 استان کشور از زنان هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار