معصومه آقاپور*

‌فرصت‌ها و تهدیدها

هفته‌گذشته در جلسه هیات دولت، طرح حذف چهار صفر از پول ملی به تصویب رسید که قرار است برای بررسی‌های بیشتر و تصویب به مجلس فرستاده شود. حذف صفر از پول ملی دو بعد فرصت و تهدید دارد. در بعد فرصت، اقدامات اینچنینی و سیاست‌های اصلاحی در واحد پول ملی به خصوص حذف صفر می‌تواند قدری رتبه ایران را در جدول با ارزش‌ترین پول‌ها بهبود بخشد، چراکه واحد پولی «ریال» هم‌اکنون در جدول ارزش پول ملی کشورها، در ردیف سه کشور انتهایی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۹۴۳۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد

در واقع به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد ایران که با تحریم‌های اقتصادی نیز همراه شده، ارزش پول ملی در برابر ارزهای دیگر تا حد زیادی پایین آمده است. اما در این راه باید از ایجاد هزینه‌های اضافی نیز بکاهیم.

این درست است که چاپ پول‌های جدید به نقدینگی موجود اضافه نمی‌کند، اما هزینه‌هایی برای اقتصاد کشور در پی دارد. جمع‌آوری تمام اسکناس‌های موجود در کشور و چاپ مجدد آنها با اعداد جدید‌، دربردارنده هزینه‌هایی است که البته گفته می‌شود ارقام آن تا سطح 5 هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد، عددی که تامین آن به این سادگی ممکن نیست.

تهدید دیگر این اقدام، تورم احتمالی است که می‌تواند به واسطه تغییر واحد پولی در اقتصاد کشور رخ دهد. تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی، اقداماتی که سبب تغییر واحد پولی می‌شود، نمی‌تواند آن‌طور که باید سودمند باشد. از سوی دیگر ما در جنگ اقتصادی هستیم. لازمه این جنگ همان‌گونه که عنوان شد، مقاومت و کاهش هزینه‌های جانبی و اضافی است.

مشاهده می‌شود که در چند ماه اخیر کشور مدام از جانب امریکا مورد تهدید و حمله قرار می‌گیرد. در جنگ عادی‌ طرفین انواع موشک و گلوله به سوی یکدیگر پرتاب می‌کنند، اما در جنگ اقتصادی از رویارویی مستقیم خبری نیست. به بیان دیگر جنگ اقتصادی حرکت در میدان مین و در شب تاریک است. بنابراین همان‌ قدر که من اعتقاد دارم، اصلاح واحد پول ملی ضروری است؛ چرا که با این سیاست می‌توانیم رتبه پولی خود را در میان کشورها بهبود بخشیم؛ اما به نظر می‌رسد که زمان مناسبی برای اجرای این سیاست انتخاب نشده باشد. ممکن است برخی تصور کنند که با گذشت چندین سال از اقدامات اولیه برای اجرای این طرح و به نتیجه نرسیدن آن، ‌بالاخره باید دست به کار شد و از یک نقطه شروع کرد؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که کشور طی یک دهه اخیر شرایط عادی نداشته و دایما در معرض تهدید و تحریم بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد، می‌توان اولویت‌های دیگری را برای اصلاح ساختار پولی در نظر گرفت.

*نماینده مجلس

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار