آذری جهرمی: ۳۰۲ کیلومتر فیبر نوری در آذربایجان‌شرقی احداث می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز عملیات احداث 302 کیلومتر فیبر نوری در سطح آذربایجان شرقی برای رسیدن به شاخص 80 درصد پوشش روستاهای بالای 20 خانوار با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۳۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
آذری جهرمی: ۳۰۲ کیلومتر فیبر نوری در آذربایجان‌شرقی احداث می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی در نشست مشترک استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی که جمعه شب در محل استانداری برگزار شد، گفت: اقدامات دولت دوازدهم برای توسعه ارتباطات در استان آذربایجان شرقی در 3 فاز طراحی شده است. فاز نخست در فروردین امسال به بهره برداری رسید و 528 دکل مخابراتی توسط شرکت مخابرات و همراه اول با سرمایه گذاری 24میلیارد تومانی به روز رسانی شد.

وی فاز دوم را راه اندازی 114سایت مخابراتی توسط شرکت ایرانسل، 81 سایت مخابراتی همراه اول و 3 سایت مخابراتی توسط رایتل عنوان کرد و افزود: با این اقدامات تکمیل پوشش مناطق شهری و اتصال 644 روستا به شبکه ملی اطلاعات انجام شد که با سرمایه گذاری بیش از 26 میلیارد تومان توسط دولت و 86 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی امروز به بهره برداری رسید.

آذری جهرمی در این جلسه تصریح کرد: با افتتاح این پروژه 89.9 درصد پوشش جمعیتی استان آذربایجان شرقی و همچنین 67 درصد روستاهای بالای 20 خانوار نیز به این شبکه متصل می شوند و هدف گذاری فاز سوم رساندن این عدد تا پایان امسال به 80 درصد است.

وی ادامه داد: عملیات احداث 302 کیلومتر فیبر نوری در سطح آذربایجان شرقی برای رسیدن به شاخص 80 درصد پوشش روستاهای بالای 20 خانوار با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان آغاز می شود.

وی در پاسخ به اظهارات تعدادی از نمایندگان استان مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع مالی وزارت ارتباطات محدود نیست، افزود: وزارت ارتباطات علی رغم کمبود منابع مالی، تمامی تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم در این حوزه و در اقصی نقاط کشور به کار گرفته و با توجه به قوانین، وظایف خود را انجام می‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بخشی از تکالیف این وزارت در قانون برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون، باید اقدامات لازم برای بهره‌مندی ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار، از خدمات وزارت بهره‌مند شوند.

آذری جهرمی، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ را دو هزار و ۲۰ روستا اعلام کرد و گفت: تا به امروز، ۶۷ درصد این روستاها در آذربایجان شرقی از تحت پوشش خدمات و شبکه ارتباطی قرار گرفته‌اند.

وی توسعه آی تی و آی سی تی در مناطق گردشگری استان را نیز از اولویت‌های وزارت ارتباطات دانست و تصریح کرد: روستاهای آذربایجان شرقی از ظرفیت‌های بسیار خوب گردشگری بهره‌مند هستند و تلاش‌ها برای توسعه خدمات ارتباطی در این استان با محوریت روستاها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: برخی مشکلات موجود در شهرستان‌های اهر، هریس و کلیبر در طول زمان حل می شود و در صورت تحقق این مهم، وضعیت استان نسبت به میانگین کشوری، بالاتر خواهد بود.

آذری جهرمی از سفر آتی خود به استان تا پایان تابستان و با هدف پیگیری مصوبات جلسات پیشین و تلاش برای توسعه اقتصاد دیجیتال در استان خبر داد.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با قدردانی از سفر دکتر روحانی و برخی از اعضای هیات دولت به استان، گفت: در این سفر بیش از ۵۲۰ طرح و پروژه در بخش‌های مختلف عمرانی، کشاورزی، نیرو و گردشگری خبر داد و گفت: کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی همین تعداد پروژه نیز به برکت رییس جمهور در استان آغاز شد.

وی ارزش ریالی پروژه‌های افتتاح شده در این سفر را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها از پروژه‌های بسیار مهم استان هستند که امیدواریم در توسعه اقتصادی استان تاثیرگذار باشند.

وی به آخرین وضعیت شاخص‌های IDR در استان اشاره کرد و افزود: از این منظر، استان آذربایجان شرقی، استان چهاردهم کشور است و متاسفانه در چند سال گذشته از جایگاه یازدهم به چهاردهم تنزل پیدا کرده و انتظار داریم شاهد توجه ویژه وزارت ارتباطات به این استان باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان آماری در ضرایب بهره‌مندی از تلفن ثابت، پوشش شبکه تلفن همراه و همچنین بهره‌مندی از اینترنت پرداخت و ادامه داد: کوهستانی بودن منطقه در استان آذربایجان شرقی باعث ایجاد موانعی در زمینه توسعه آی تی و آی سی تی در استان شده که در این زمینه نیز انتظار توجه ویژه از وزارت ارتباطات را داریم.

شهاب الدین بیمقدار، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار افزایش سرعت اینترنت در استان و اتخاذ تدابیر مناسب در روستاهای مرزی استان برای جلوگیری از رومینگ بین‌الملل شد.

حمزه امینی، نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: با توجه به دستور وزیرارتباطات در سال گذشته، انتظار داریم عملیات مربوط به دکل کوه مهره‌دار شهرستان هشترود که نقش مهمی در پوشش خدمات برای روستاهای مراغه و هشترود خواهد داشت، تسریع شود.

معصومه آقاپور، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از اقدام وزیر ارتباطات در بهره‌مندی رایگان مدارس دارای اینترنت های وب و تصویب در هیات دولت قدردانی کرد.

وی همچنین خواستار اهتمام ویژه وزارت ارتباطات برای تحت پوشش قرار دادن روستاهای استان در مناطق کوهستانی شد.

رضا علیزاده، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، وزیر ارتباطات را از جمله وزرای پرتلاش و اخلاق مدار دولت دانست و گفت: اقدامات ارزنده وزارت ارتباطات در دوره وزارت دکتر آذری جهرمی، پیشرفت بسیار مطلوبی را به همراه داشته است.

یوسف داوودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن دعوت از وزیر ارتباطات برای سفر به شهرستان سراب با قدردانی از عملکرد شجاعانه آذری جهرمی در انتشار لیست افراد دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی، خواستار توسعه امن فضای مجازی و تبدیل تهدیدات این حوزه به فرصت و رفع مشکلات مربوط به شبکه رادیویی و تلویزیونی در روستاها شد.

زهرا ساعی، دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از عملکرد آذری جهرمی در وزارت ارتباطات، خواستار بهبود شبکه و سرعت اینترنت در روستاهای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو برای امکان توسعه کسب و کارهای اقتصادی در فضای مجازی در مناطق روستایی شد.

وحدتی، رییس مجمع نمایندگان استان و علیزاده، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی جداگانه‌ به مسائلی همچون تخصیص اعتبار ویژه برای رفع مشکلات آی تی و آی سی تی در استان، امکان بهره‌مندی روستاهای کلیبر از اینترنت پرسرعت، توسعه زیرساخت‌ها برای جلوگیری از هزینه‌های ناشی از رومینگ بین الملل در روستاهای مرزی و ... شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار