سن سیگارکشیدن در ایران به خردسالی رسید

تهران (پانا) - سن سیگار کشیدن در ایران به خردسالی رسیده است. آخرین آمارهای رسمی؛ کمترین سن مصرف سیگار در کشور را 11 سال اعلام کردند ولی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد سن مصرف سیگار، کاهش یافته و به سن خردسالی و مرحله خطر ورود پیدا کرده است.

کد مطلب: ۹۴۳۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
سن سیگارکشیدن در ایران به خردسالی رسید

به‌گزارش آفتاب‌یزد، این روزها دنیای مجازی مستندی بر روایت حقیقی زندگی مردم است. در همین دنیا، تصاویری از سیگار کشیدن و مصرف قلیان را مشاهده می‌کنیم که دستانی کوچک در حد سن و سال خردسالی آنها را به‌دست گرفته‌اند. علیرضا نوروزی، روانپزشک و مسئول درمانگاه مرکز ملی اطلاعات، درخصوص آخرین آمارهایی که در رابطه با سیگار کشیدن خردسالان وجود دارد گفت: در این‌خصوص آمار جدیدی منتشر نشده و 11 سالگی به‌عنوان پایین‌ترین سن برای مصرف سیگار در بین کودکان یاد می‌شود اما چیزی که در جامعه مشاهده می‌شود این است که سن گرایش به سیگار کاهش یافته و دیگر نمی‌توان به این نوع آمارها استناد کرد.

همچنین سیامک مره صدق، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی، درخصوص برخوردهایی که باید برای جلوگیری از تولید و مصرف سیگار صورت بگیرد اما انجام نمی‌شود گفت: این موضوع بنابر گستردگی که دارد متاسفانه گاهی به‌دست فراموشی سپرده می‌شود و در هیچ کجا از جهان به‌صورت صحیح و اصولی با مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سیگار مقابله نشده است. نهایت کاری که صورت گرفته مسئله مهار و کاهش آن است که در بسیاری از کشورها به‌خوبی توانسته‌اند این عمل را انجام دهند.

جلال مرادی، روان‌شناس بالینی نیز درخصوص رفتارهایی که از سوی برخی از والدین درخصوص ترغیب کودکان به سیگار کشیدن صورت می‌گیرد گفت: پدر و مادر جهت شوخی یا به‌وجود آوردن فضای شاد در خانواده سیگار را دست بچه می‌دهند و بچه در میانه این شوخی‌های نادرست طعم سیگار را می‌فهمد و بازیگوشانه ادامه می‌دهد و اعتیاد وجودش از همان کودکی فرا می‌گیرد. قرار دادن سیگار در دسترس کودکان و اجازه دادن پدر و مادر برای اینکه سیگار کشیدن را کودک‌شان ببیند از مصادیق آزار روانی و جسمی کودک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار