استیضاح وزیر صنعت در مجلس کلید خورد+ سند

تهران (پانا) - طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

کد مطلب: ۹۴۳۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
استیضاح وزیر صنعت در مجلس کلید خورد+ سند

10 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی که همچنان سایر نمایندگان در حال بررسی و امضای آن هستند، خواستار استیضاح رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم به دلیل آنچه که «ناکارآمدی» خوانده‌اند، شدند.

در شرح کلیات این طرح آمده است:

«ضعف بنیادی و عدم اشراف و تسلط در هر دو ساحت نظری و عملی که سردرگمی، روزمرگی در خصوص مسائل و چالش‌های اساسی صنعت و بازرگانی از پیامدهای آن است و منتج به افزایش شدید قیمت ها از یک سو و کاهش ظرفیت تولید تولیدکنندگان و آسیب‌های شدید به حوزه اشتغال از سوی دیگر شده است. صنعت خودرو، دخانیات، لوازم خانگی و... از نمونه‌های آن است».

هفت محور مدنظر استیضاح کنندگان نیز عبارت است از:

«ضعف شدید در مدیریت بازار و زنجیره تامین، توزیع، قیمت‌گذاری. نظارت بر پایه اصول.

عدم تحقق شایسته سالاری در انتصابات وزارتخانه و سازمان‌های تابعه با انتخاب افراد فاقد شناخت و درک کافی از حوزه مسئولیت و مأموریت‌های محوله و حذف مدیران مجرب از یک سو و به کارگیری مدیرات و مشاوران ناکارآمد و حتی بعضا مساله دار که فاقد تخصص لازم هستند.

فقدان برنامه‌ریزی جامع و کافی و شفاف برای استفاده بهینه از منابع محدود ارزی و ریالی، متاثر از تحریم‌های ظالمانه به گونه‌ای که سال 97 با تخصیص 14 میلیارد دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های تولیدی، شاهد افزایش لجام گسیخته و چندباره قیمت‌ها و ناتوانی در تامین و توزیع آن بوده‌ایم.

عدم شفافیت و صداقت لازم در مواجهه با موضوعات مختلف من جمله مساله گزارش کذب و انحرافی در مورد مدرک تحصیلی و آمارهای منتشر شده درباره خودرو.

از دست رفتن بازارهای صادراتی به دلیل عدم تامین به موقع مایحتاج داخل.

فساد گسترده به ویژه در مورد تامین ارز یارانه‌ای واحدهای تولیدی - توزیعی نهاده‌ها که منجر به ورود رئیس‌جمهوری به موضوع شده است.

تعلل و فقدان برنامه‌ریزی و استراتژی لازم برای مواجهه با تحریم‌ها، طی چندماه قبل از وقوع که منجر به توقف فعالیت یا کاهش تولید کارخانجات . به تبع اختلال در بازارهای این گونه کالاها نظیر خودرو، لوازم خانگی و... شده است».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار