تحریم آمریکا علیه ظریف و پاسخ ظریف به آمریکا: متشکرم

تهران (پانا) - وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از تهدید یک ماه پیش وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد، تحریمی که محمد جواد ظریف در واکنش به آن از واشنگتن تشکر کرد و مقامات جهان آن راز غیر معمول و عجیب خواندند.

کد مطلب: ۹۴۳۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تحریم آمریکا علیه ظریف و پاسخ ظریف به آمریکا: متشکرم

وزارت خزانه داری آمریکا شب گذشته محمد جواد ظریف را در لیست تحریم های خود قرار داد.

در اطلاعیه روز چهارشنبه دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا دلیل تحریم محمد جواد ظریف، تبعیت مستقیم یا غیر مستقیم از رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است.

این بیانیه می افزاید: «در 24 ژوئن 2019 رئیس جمهوری آمریکا دستور اجرایی برای تحریم رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران و دفتر رهبری را صادر کرد و اجازه داد سایر افراد مرتبط با رهبر ایران تحریم شوند.»

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا هم اظهار کرده است جواد ظریف بی پروا دستورات رهبر عالی ایران را اجرا می‌کند و سخنگوی اصلی آنچه که او رژیم ایران نامید در سراسر جهان است.

او ادامه داد آمریکا یک پیام روشن به آنچه که او رژیم خواند ارسال می‌کند که رفتارهای اخیر آن به طور کامل ناپذیرفتنی است. در حالی که رژیم ایران دسترسی شهروندان به شبکه های اجتماعی را ممنوع می‌کند، جواد ظریف وزیر خارجه تبلیغات دروغین رژیم و اطلاعات غلط را از طریق رسانه ها در سراسر جهان می گستراند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم که از زمان حضور ظریف در نیویورک تا کنون نسبت به زبان گویای جمهوری اسلامی ایران کینه توزانه اظهار نظر کرده است، از تصمیم تحریم ظریف استقبال کرد و گفت اخیرا رئیس جمهوری ترامپ رهبر عالی ایران را تحریم کرد که به ادعای او خود را با هزینه مردم ایران غنی کرده است.

او افزود امروز آمریکا محمد جواد ظریف رئیس توجیه گران را تحریم کرد. او به همان اندازه در رفتار غیر قانونی آنچه که او رژیم نامید، دخیل است که سایر آنچه که مافیا خواند، دخالت دارند.

متشکرم

اما محمدجواد ظریف شب گذشته پس از اعلام این تحریم در حساب توئیتری خود نوشت: «دلیل اینکه آمریکا مرا تحریم کرده این است که من «سخنگوی اول ایران در سراسر جهان هستم».

این حقیقت واقعا دردناک است؟ این اقدام تاثیری روی من یا خانواده‌ام ندارد. چون من دارایی یا منافعی خارج از ایران ندارم. از شما تشکر می‌کنم که مرا به عنوان چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان محسوب می‌کنید.»

درهای بسته مذاکره

اما واکنش ها به این اقدام آمریکا از همان ساعات اولیه از سوی جهان ادامه داشته است. روزنامه انگلیسی هاف پست بامداد روز پنج شنبه نوشت: «دولت ترامپ با تحریم وزیر خارجه ایران در حقیقت درهای مذاکره با تهران را بست.

اقدام دولت آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف شانس دیپلماسی موجود برای کاهش تنش میان ایالات متحده و ایران را نابود کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی مذاکره با تهران و دوری از جنگ میان دو کشور است اما اقدامات وی با سیاست های فشار حداکثری علیه ایران کاملا متضاد سخنان و رویکرد وی است.

برخی از کارشناسان سیاسی بر این باورند که با قرار گرفتن ظریف در لیست تحریم‌های آمریکا مقام ارشد دیپلماسی ایران که تنها گزینه واقعی مذاکرات بود دیگر نمی تواند از اهرم دیپلماسی برای کاهش پیش آمده میان دو کشور استفاده کند.»

مضحک

مسئول تحریم های ایران در دوره اوباما، اقدام دولت ترامپ برای تحریم وزیر امور خارجه ایران را «مضحکترین» اقدامی دانست که تاکنون دیده است.

ریچارد نفیو در یادداشت توئیتری خود نوشت: «این اقدام بر دیپلماسی ظریف تاثیری نخواهد گذاشت و تاثیر زیادی از لحاظ ایجاد دردسر برای او یا توقیف اموال نخواهد داشت.

این اقدام فقط سایر سران جهان را به خشم می آورد.»

احمق‌های دولت ترامپ

جرت بلانک، هماهنگ کننده سابق اجرای توافق هسته‌ای ایران در وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از برخی افراد دولت ترامپ برای تحریم ظریف از سوی واشنگتن، آنان را احمق، دروغگو و خطرناک نامید.

بلانک در توئیتی اضافه کرد: «درباره اینکه گفته می شود: ایالات متحده می خواهد "با کسی که تصمیم گیرنده اصلی است تماس برقرار کند." شما در واقع به یک نماینده مطمئن نیاز دارید، نه تصمیم گیرنده.

برخی از افراد در دولت ترامپ احمق هستند، برخی دروغگو ، برخی هر دو و بسیاری از آنان خطرناک هستند.

دیوید سنجر و مایکل کرولى نیز در مقاله اى مشترک، تحریم محمدجواد ظریف را «اقدام غیرمعمول» دولت ترامپ و "مسدود کننده باب هرگونه مذاکره" ارزیابى کردند.

این مقاله در نیویورک تایمز منتشر شده است.

دروغ

وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای در واکنش به اعمال تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا بر وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییترش نوشت: «تحریم کردن ظریف، نشان می‌دهد که درخواست دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط، دروغ است. این به وضوح چیزی بود که پس از تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای به مدت 90 روز، برای جلوگیری از شکایت تندروها [دولت آمریکا] انجام شد.»

او افزود: «تحریم کردن ظریف هیچ‌گاه به دیپلماسی کمکی نمی‌کند.»

اقدام بدون سابقه آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه ایران احتمالا در ساعات آینده نیز با واکنش های زیادی از سوی مقام های جهان مواجه خواهد شد. اما آنچه دولت ترامپ با این اقدام به جهان اثبات کرد دروغگویی مطلق در تمایل به مذاکره بود. در حالی که ترامپ و وزیر امور خارجه با صحبت هایی همچون تمایل به سفر به ایران و مذاکره بدون شرط تلاش می کنند وجهه ایران دچار خدشه کنند با بستن درهای دیپلماسی به جهان نشان دادند که برای آنها هیچ راهی برای مذاکره بین تهران و واشنگتن وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار