آلمان: در طرح آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس مشارکت نمی‌کنیم

سخنگوی دولت آلمان با بیان اینکه برلین نپذیرفته است، در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در تنگه هرمز مشارکت کند، بر اهمیت ادامه مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۴۳۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آلمان: در طرح آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس مشارکت نمی‌کنیم

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه (امروز) گفت که کشورش قرار نیست در طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز مشارکت داشته باشد اما پیوستن به عملیات اروپایی در این منطقه ارزش بررسی را دارد.

وی در ادامه اظهار داشت که آلمان درباره این موضوع با متحدانش در تماس است.

سخنگوی دولت آلمان افزود: ما درباره پیشنهاد آمریکا مطلبی نگفته‌ایم و از این رو، پیشنهادی برای مشارکت نیز مطرح نکرده‌ایم. از نظر ما دنبال کردن مسیر دیپلماسی بسیار ضروریست و تلاش برای گفت‌وگو با ایران به منظور کاهش تنش‌ها حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته خبرهایی مبنی بر این منتشر شد که آمریکا به‌طور رسمی از آلمان خواسته است تا از تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای به اصطلاح "حفاظت از نفتکش‌ها در تنگه هرمز" حمایت کند. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در این‌باره گفته است که واشنگتن از ۶۰ کشور جهان برای مشارکت در این ائتلاف دعوت کرده است.

در این میان، انگلیس نیز پیشنهاد ایجاد نیروی دریایی اروپایی برای تأمین امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس را مطرح کرده است.

همچنین اولاف شولتس معاون صدراعظم آلمان امروز گفت که دولت ائتلافی این کشور در طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس شرکت نمی‌کند و آن را به‌طور یکپارچه رد می‌کند.

وی در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون سراسری این کشور در پاسخ به این پرسش که آیا ائتلاف بزرگ دولتی آلمان در ارتباط با طرح آمریکا موضعی واحد دارد؟ گفت: بله، برداشت من این است.

اولاف شولتس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برلین به شکل رسمی نیز درخواست آمریکا را رد کرده یا نه؟ گفت که موضع دولت آلمان در ارتباط با این مسئله چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز روشن بوده است.

به گفته معاون صدراعظم آلمان، اگر بتوان از تنش دامنه‌دار میان ایران و دیگر بازیگران مناقشه کنونی در منطقه جلوگیری کرد، این خود حفاظت مناسبی از کشتیرانی محسوب به شمار می‌آید.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تنش میان دو کشور روز به روز افزایش نهاده و این تنش در هفته‌ها و ماه‌های گذشته از جمله به دلیل افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه تشدید شده است.

در این میان، نیروهای انگلیس نزدیک به یک ماه پیش در جبل‌الطارق ابرنفتکش "گریس۱" را که حامل نفت ایران است، با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده، برخلاف قوانین بین‌المللی دریانوردی توقیف کرد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز ۲۸روز تیرماه نفتکش انگلیس استینا ایمپرو را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد.

جمهوری اسلامی ضمن تکذیب ادعای انگلیس، این اقدام را راهزنی دریایی توصیف و سفیر لندن در تهارن را احضار کرد.

اکنون مقامات انگلیس اعلام کرده‌اند که به بهانه محافظت از کشتی‌ها هنگام عبور از تنگه هرمز، قصد دارند با مشارکت سایر کشورهای اروپایی یک نیروی دریایی در منطقه ایجاد کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار