هفته دوم مرداد؛ از 4 حکم نهایی قوه قضاییه در یک هفته تا افزایش ازدواج‌های صوری

تهران (پانا) - صدور حکم متهمان پرونده پدیده شاندیز، صدور حکم شهردار اسبق تهران، بررسی پرونده گوشت‌های بزریلی در دادگاه، احضار حامد زمانی به دادسرا و صدور احکام متهمان پرونده بانک سرمایه از جمله مهم‌ترین اخبار اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۴۳۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
هفته دوم مرداد؛ از  4 حکم نهایی قوه قضاییه در یک هفته تا افزایش ازدواج‌های صوری

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

حبس ابد برای متهم اصلی پرونده پدیده شاندیز

پرونده پدیده شاندیز از حدود شش سال پیش بر روی میز دستگاه قضایی قرار گرفت. مدیران پدیده متهم شده‌اند که با «تبلیغات گسترده و اغواگرانه « باعث تضییع حقوق سهامداران شده‌اند. این پرونده 22 متهم دارد که متهم اصلی این پرونده محسن پهلوان مقدم است. پس از برگزاری 16 جلسه دادگاه، آرای محکومیت متهمان پرونده موسوم به پدیده شاندیز صادر شد. بر اساس اطلاعیه دادگستری استان خراسان رضوی، با صدور رأی دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی، متهمان پرونده پدیده به مجازات‌هایی از جمله حبس ابد، استرداد کلیه اموال و مجموع بیش از ۱۵۰ سال حبس محکوم شدند. بر این اساس محسن پهلوان مقدم فرزند اسدالله متهم اصلی این پرونده به تحمل حبس ابد (از مجازات تعزیری درجه یک) مضافاً استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق از سوی وی تصاحب یا تصرف یا منتقل شده است به اشخاص (ذی نفعان) و جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و محکومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی (استخدام در مشاغل دولتی) و مجازات‌های قانونی محکوم شد.

تحصیل 60 درصد دانشجویان پزشکی بر اساس سهمیه

بازار کنکور تجربی و رشته‌های پزشکی طی دو دهه اخیر همواره مورد توجه بسیاری از دانش‌آموزان بوده است و دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌های پزشکی رقابت سنگینی دارند و این امر کار را برای رسیدن به این هدف سخت‌تر کرده است و از آنجا که این رشته‌ها با متقاضیان زیادی روبرو است سهم قبولی را کاهش داده است اما حالا وجود سهمیه‌های متعدد برای پذیرش در گروه علوم پزشکی به یکی از عوامل چالش برانگیز در نحوه ورود دانشجویان در دانشگاه‌ها شده است. بر اساس قانون مجلس با موضوع ۳۰ درصد عدالت آموزشی که مختص رشته‌های گروه علوم پزشکی است و علاوه بر این میزان ۳۰ درصد نیز سهمیه‌های دیگر شهدا، رزمندگان و ایثارگران و ۵ درصد سهمیه‌ نیز به خانواده‌های آنان تعلق می‌گیرد که این موضوع چالش ایجاد کرده است. حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت نیز با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰ درصد دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بر اساس سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، گفته است که پیگیری‌های وزارت بهداشت در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده است. به گفته او، به طور کلی سهمیه آزاد در رشته‌های پزشکی در کشور به زیر ۴۰ درصد می‌رسد، این وضع در سه رشته پر متقاضی علوم پزشکی یعنی دندانپزشکی، داورسازی و پزشکی وجود دارد و بیش از ۶۰ درصد دانشجویان در این رشته‌ها نیز بر اساس سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

چالش زباله‌گردی کودکان

بدون شک معضل کودکان کار یکی از چالش‌های حوزه اجتماعی است و علی‌رغم اقدامات کوتاه مدتی که از سوی نهادهای متولی انجام می‌شود هنوز ساماندهی کودکان کار و خیابان بلاتکلیف مانده است. طی سال‌های اخیر پدیده زباله‌گردی کودکان و به کارگیری این کودکان در مراکز پسماند موجب نگرانی فعالان حوزه اجتماعی شده است. هر چند به گفته مسئولان مدیریت شهری بکارگیری کودکان در مراکز پسماند و تفکیک زباله از سوی شهرداری انجام نمی‌شود اما حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید برخی کودکان به صورت غیرقانونی از سوی پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری برای زباله‌گردی به کار گرفته می‌شوند که انتظار می‌رود شهرداری تهران برای به کار گرفتن کودکان جهت زباله‌گردی ورود کند.

لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی در انتظار مجلس

نزدیک به 16 سال از مطرح شدن موضوع تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در مجلس می‌گذرد. لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که این روزها پس از تنظیم در دولت و تصویب در مجلس در انتظار تایید شورای نگهبان است با ایرادات این شورا از بُعد امنیتی مواجه شده است و به گفته معصومه آقاپور، عضو فراکسیون زنان مجلس ایرادات این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برطرف شده است و اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی قرار دارد.

بررسی پرونده گوشت‌های بزریلی در دادگاه

رسیدگی به پرونده گوشت‌های برزیلی در دادگاه انقلاب آغاز شده است. این پرونده 7 متهم دارد و اتهام این افراد توزیع گوشت برزیلی وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی به قیمت آزاد در بازار است که از این طریق تحصیل مال نیز داشته‌اند. در اولین جلسه دادگاه حسینی، نماینده دادستان گفت که سه نفر از این متهمان از کارمندان سازمان جهاد کشاورزی تهران هستند. متهمان با حواله‌های صوری و از طریق تخصیص غیر رسمی سهمیه اقدام به فروش گوشت با قیمت آزاد در بازار در سال ۹۷ و به میزان ۱۱۴ هزار کیلوگرم کردند و اقدام آنان موجب تضییع بیت المال به میزان ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال شده است.

حامد زمانی در دادسرا

اخباری مبنی بر بازداشت حامد زمانی و درگیری وی با ماموران نیروی انتظامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این اخبار همزمان شد با انتشار فیلمی که گفته می‌شود این خواننده پاپ خودش آن را ضبط کرده و حکایت از درگیری او با ماموران نیروی انتظامی دارد. بر همین اساس سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور توضیحاتی را درباره ویدیو منتشر شده در فضای مجازی از یک خواننده در فرودگاه مهرآباد ارائه کرد. به دنبال درگیری حامد زمانی با مأموران گیت ورود و خروج فرودگاه مهرآباد این خواننده پاپ به دادسرا احضار شد. پلیس نیز در گزارش خود افزوده است که هر کسی که تخلف کند در هر مقامی باشد پلیس طبق قانون با وی برخورد می‌کند.

صدور حکم قصاص برای محمدعلی نجفی

همسر محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران صبح روز سه‌شنبه ۷ خردادماه به ضرب گلوله به قتل رسید. از همان ساعات اولیه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری قاتل آغاز شد و عصر همان روز قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اعتراف نجفی به قتل همسرش خبر داد. 13 خردادماه کیفرخواست پرونده «محمدعلی نجفی» صادر شد. سه جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد. به گفته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در کیفرخواست سه اتهام مطرح شده بود که دادگاه قتل عمد را محرز دانسته و حکم به قصاص صادر کرده است. در مورد نگهداری سلاح غیرمجاز نیز دادگاه ٢ سال حکم صادر کرده است. این حکم غیر قطعی و قابل فرجام خواهی است.

20 سال حبس برای متهم اصلی پرونده بانک سرمایه

جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. سخنگوی قوه قضاییه در اعلام حکم متهمان این پرونده از صدور حکم ۲۰ سال حبس برای سید محمدهادی رضوی متهم بانک سرمایه خبر داد و گفت که رضوی همچنین به ردمال، ٧٤ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است و همدست او احسان دلاویز نیز به ١٠ سال حبس محکوم شده است.

ازدواج‌های صوری در پی افزایش «وام ازدواج»

ازدواج در کشور روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. در سال ۹۷ در کل کشور تعداد ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج ثبت شده است که از این میزان ۴۸۶ هزار و ۶۶۱ مورد آن در جامعه شهری و ۶۳ هزار و ۹۰۴ مورد در جامعه روستایی است در حالی که طی سال ۹۶ در کل کشور تعداد ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد ازدواج ثبت شده است و ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ مورد نیز طلاق به ثبت رسیده است. علی‌رغم اینکه وام ازدواج از سوی دولت به 30 میلیون تومان رسیده است اما این افزایش تسهیلات موجب نگرانی مسئولان وزارت ورزش و جوانان شده است به طوری که محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در آستانه هفته ازدواج نسبت به ازدواج‌های صوری در پی افزایش وام ازدواج هشدار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار