رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد

امیدواریم مراکز یادگیری نهضت سواد‌آموزی از 390 مرکز به 750 مرکز افزایش پیدا کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار امیدواری کرد تعداد مراکز یادگیری محلی از 390 مرکز به 750 مرکز در سال 98 افزایش یابد.

کد مطلب: ۹۴۳۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
امیدواریم مراکز یادگیری نهضت سواد‌آموزی از 390 مرکز به 750 مرکز افزایش پیدا کند

شاپور محمدزاده در گردهمایی معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش که از صبح امروز در مرکز آموزشی رفاهی تهرانسر آغاز شده است با مرور برنامه‌های گذشته و عملکرد سال ۹۷ سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «شناسایی و جذب افراد در سازمان سخت است به‌خصوص در استان‌هایی که میانگین سوادآموزی از میانگین استانی بیشتر است و پراکندگی بالایی دارند. اما وظیفه ماست که این دغدغه را به حداقل برسانیم تا شاهد جشن گرفتن ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در کشورمان ایران باشیم.»

محمدزاده افزود: «اکنون بالغ‌بر ۹۸.۱۳ درصد افراد را در حوزه ابتدایی جذب کرده‌ایم. از توسعه سوادآموزی و آموزش از طریق تبلت کماکان مانند گذشته حمایت می‌کنیم و تاکید بر توسعه و اجرای آن داریم.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تدوین و اجرای طرح‌‌های شتاب‌بخش و محلی در سازمان سوادآموزی گفت: «هرجا از میانگین کشور کمتر هستیم با توافق با استان‌ها باید بیشتر فعالیت کنیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «استقرار نظام آموزشی بزرگسالان در حال بررسی است که با همکاری شورای آموزش و پرورش تحقق خواهد یافت زیرا مطالبه این موضوع نیز برای ما مهم است.»

سرپرست دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت: «حدود ۳۹۰ مرکز یادگیری محلی داریم که امیدواریم تا پایان سال ۹۸، تعداد این مراکز به ۷۵۰ مرکز برسد. این مراکز قابلیت بالایی دارند، ما نیز خود را موظف می‌دانیم که در این زمینه حمایت‌های خوبی در تمام استان‌ها داشته باشیم و بر توسعه و رشد آنان تاکید داریم‌.»

محمدزاده افزود: «ارتقای توانمندی نیروی انسانی یکی از کارهای مهمی است که باید به آن پرداخته شود. اگر دو مصوبه مدنظر اجرایی شود قسمت اعظمی از آموزش‌دهندگان را از دست می‌دهیم و باید نسبت به جذب آنان اقدامات خوبی داشته باشیم.»

او گفت: « استان‌ها براساس تفاهم‌نامه با معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت‌خانه، می‌توانند جاماندگان حق‌التدریس و پیش‌دبستانی را جذب کنند.»

محمدزاده ادامه داد: «بنا به نیاز در استان‌ها از جاماندگان حق‌التدریس و نیروهای پیش‌دبستانی با عنوان همکاران آموزش‌دهنگان استفاده کنید. مصوبه سال ۹۷ نیز وزارت‌خانه را ملزم کرده است تا در بخشی بدون آزمون افراد را استخدام کند و در بخشی از مصوبه وزارتخانه را ملزم کرده در آزمون شرکت کنند که در این زمینه بسیار بحث و گفت‌وگو شده است.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «براساس این مصوبه با اعمال تغییراتی، کارگروهی متشکل از آموزش و پرورش، سازمان استخدامی کشور و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل و آیین‌نامه‌ای با امضای آقای بطحایی برای دولت ارسال شد. این موضوع در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس است تا بعد از تصویب به استان‌ها ارسال شود.»

او افزود: «این آیین‌نامه شامل افرادی است که قبل از سال ۹۲ یک دوره سابقه و همکاری در حوزه سوادآموزی داشته‌اند و اکنون به‌عنوان آموزش‌دهنده جاری و فعال به حساب می‌آیند.»

شاپور محمدزاده هم‌چنین در بخش دوم این نشست حضور سید جواد حسینی را یک فرصت خوب در نظام تعلیم و تربیت و نهضت سوادآموزی دانست و گفت: «در این دو روز سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی را تبیین خواهیم کرد، همچنین عملکرد این سازمان در سال ۹۷ را در این حوزه بررسی می کنیم. مشکلات و مسایل موجود در این حوزه نیز در این گردهمایی بررسی خواهد شد.»

او افزود: «فردا مسایل نهضت با حضور دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی می‌شود اما ما استان‌ها را در ۳ گروه ارزیابی کردیم و امروز نیز کارگروهی با تعدادی از همکاران برگزار می کنیم.»

محمدزاده به موفقیت‌های سازمان در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: «بهبود شاخص باسوادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با قبل قابل مقایسه نیست. در سال ۹۷ در گروه سنی ۶ سال به بالا این نرخ به ۸۸.۵ درصد و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۶ درصد رسیده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «در بحث دولت الکترونیک سازمان در زمینه افزایش بهره‌وری و بهبود خدمات به شهروندان از بین ۱۰۵ سازمان و وزاتخانه رتبه ۹ را گرفت که این رتبه در سال گذشته ۱۲ بود.»

رئیس سازمان نهصت سوادآموزی ادامه داد: «در سال گذشته انتخاب آموزش و پرورش به‌عنوان دستگاه برتر در زمینه پیگیری موثر اهداف موثر تربیتی آموزشی در بین سایر دستگاه‌ها انتخاب شد و رتبه اول را کسب کرد. همچنین سال گذشته براساس اعلام دبیرخانه جوایز یونسکو از بین ۵۷ طرح رسیده ایران حائز رتبه برتر شد.»

محمدزاده گفت: «در ۶ سال دولت ۱۱ و ۱۲ تعداد ۲میلیون و ۶۰۸ هزار کم سواد و بی‌سواد تحت پوشش دوره سوادآموزی قرار گرفتند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار