سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی کشور سه درصد افزایش یافت

تهران (پانا) – رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی کشور سه درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۹۴۳۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی کشور سه درصد افزایش یافت

امیرخسرو فخریان» در نشستی خبری با بیان اینکه اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از فرودین سال 95 ایجاد شده است، گفت: آمار موجود نشان می دهد تعداد فروشگا­ه ­های زنجیره ­ای به رقم چهار هزار و ۶۰۰ شعبه فعال در سطح کشور رسیده است و ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم در فروشگاه ­ها مشغول به کار شده‌اند.

فخریان افزود: تعداد شعب فروشگاه زنجیره‌ای از 3 هزار شعبه به 4 هزار و 600 شعبه افزایش یافته است که 1500 شعبه آن در شهر تهران و 1100 شعبه در سایر شهرها است.

رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه واحدهای سنتی و صنعتی در همه جای دنیا کنار هم فعالیت می‌کنند، گفت: بسیاری از شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قالب فرانچایز در حال فعالیت هستند.

وی با انتقاد از درج قیمت مصرف­ کننده روی کالاها افزود: هیچ جای دنیا قیمت مصرف کننده روی کالا ثبت ­نمی شود و فروشنده و مجموعه اش قیمت را مشخص می­ کنند. در ایران نیز قیمت کالاها تغییرات زیادی داشته و فروشگاه­های زنجیره ا­ی مجبورند مدام قیمت کالاها را با قیمت مصرف­کننده تطبیق دهند.

وی تصریح کرد: وقتی قیمت مصرف کننده یک کالا در دو ماه چندین بار تغییر می­ کند، وقتی محصولات جدید با قیمت جدیدکنار محصولات پیشین در قفسه چیده می‌شوند، مشتری از بالاتر بودن قیمت آن محصول نسبت به مشابه خودش گلایه می­کند و به همین دلیل متصدی فروشگاه زنجیره ‌ای مجبور است قیمت جدید را روی محصولات قدیمی درج کند.

به گفته فخریان، امسال سهم فروشگاه­های زنجیره ­ای در بازار خرده ­فروشی نسبت به سال گذشته سه درصد بیشتر شده است.

وی ضمن استقبال از ورود فروشگاه­های زنجیره ­ای به بورس، گفت: سیاست هر شرکت برای ورود به بورس متفاوت است. سال گذشته یک شرکت حاضر در بورس در صف خرید، رکورد بورس را شکست و از زمان عرضه تاکنون سهام آن بیش از سه تا چهار برابر افزایش داشته است.

فخریان با اشاره به پایین بودن سود در فروشگاه­های زنجیره ­ای خاطرنشان کرد: تنها با بهره ­وری بهتر و کاهش فاصله تولید تا مصرف می­ توانیم کار را بهینه سازیم و چنانچه کسی نتواند بهینه کار کند، موفق نمی ­شود. در عین حال درصد موفقیت در فروشگاه­های زنجیره ­ای بسیار کم است و به همین دلیل بسیاری از سازمان­ها به آن ورود پیدا نمی ­کنند.

رئیس اتحادیه فروشگاه­های زنجیره­ای با بیان اینکه سبد مردم کوچک شده و خرید آن­ها به سمت کالاهای اساسی رفته است، افزود: قبلا سهم سبد مردم از کالاهای اساسی ۳۰ درصد بود که این رقم امروز به ۵۰ درصد رسیده است و فروش این کالاها سودی برای فروشگاه ها ندارد.

وی با اشاره به کالاهایی که ارز دولتی به آنها اختصاص می یابد، گفت: برای عرضه و توزیع کالاهایی که ارز دولتی اخذ می کنند، از جمله شکر مشکل وجود دارد که این مشکل در کالاهای روغن و برنج هندی چندان جدی نیست. همیشه پیشنهاد این بوده که اختصاص ارز دولتی به این کالاها حذف شده و اجازه دهند با ارز نیمایی وارد شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار