مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جلسه هم اندیشی پدافند غیرعامل تاکید کرد:

نقش مهم دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگ سازی و گفتمان سازی پدافند غیرعامل

مشهد (پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جلسه هم اندیشی پدافند غیرعامل که با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی برگزار شد نقش دستگاه تعلیم و تربیت را در فرهنگ سازی و گفتمان سازی پدافند غیرعامل مهم و تاثیرگذار برشمرد.

کد مطلب: ۹۴۲۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نقش مهم  دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگ سازی و گفتمان سازی پدافند غیرعامل

قاسمعلی خدابنده در این جلسه پدافند غیرعامل را مجموعه روش ها، اقدامات و تدابیری دانست که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و همچنین تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

وی افزود: کشور ایران در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب دائما در معرض تهدیدات دشمنان خارجی و داخلی بوده و همیشه این خطرات وجود دارد و شایسته است همه نهادها و ادارات کشور آمادگی های لازم را در این زمینه داشته باشند کما اینکه نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران همیشه هوشیار و آماده هستند منتها این موضوع، تکلیف را از دوش سایر ادارات و نهادها برنمی دارد و همه باید در این زمینه اهتمام و توجه ویژه داشته باشیم.

خدابنده تاکید کرد: آموزش و پرورش به دلیل داشتن فضاها و مکان های متعدد و همچنین جامعه مخاطب بسیار گسترده می تواند در زمینه پدافند غیرعامل سازمانی اثرگذار باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: ارائه راهکارهای مناسب در زمینه ساخت و سازها و طراحی ساختمان های آموزشی و اداری بسیار مهم است اما در کنار این موضوع، فرهنگ سازی و گفتمان سازی پدافند غیرعامل در میان جامعه مخاطب نیز رسالت و وظیفه ای بسیار حائز اهمیت است.

خدابنده در پایان گفت: رعایت حداکثر استانداردهای لازم برای ساخت ساختمان های آموزشی و اداری بسیار مهم است که این مهم با مشارکت و کمک اداره کل آموزش و پرورش و همچنین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس انجام می شود ضمن اینکه آموزش و پرورش با برگزاری جلسات و دوره های آموزشی و توجیهی می تواند در فرهنگ سازی، گفتمان سازی و آشنایی مردم با مقوله پدافند غیرعامل نقش مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.

علیرضا قامتی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی در این جلسه مواردی همچون افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران را جزء اصول اصلی و اولویت های پدافند غیرعامل برشمرد که باید برای تحقق آن ها برنامه ریزی و تلاش صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به شرایط کشور و منطقه، رهبر معظم انقلاب راهبرد مقاومت و ایستادگی را برای مقابله با تهدیدات دشمنان سفارش کرده اند که این مقاومت باید منجر به بازدارندگی شود و معادلات منطقه ای این موضوع را کاملا تصدیق می کند.

قامتی با اشاره به اینکه اتفاقات چند ماهه اخیر در منطقه، توانمندی و قدرت نظامی و سیاسی ایران را برای دشمنان خارجی بیشتر مشهود کرده و بازدارندگی آن ها را بسیار افزایش داده است گفت: اصول و استراتژی های مقام معظم رهبری در زمینه دشمن شناسی، اقتصاد مقاومتی و توجه به دانش و تکنولوژی بومی، کشورهای بیگانه را از رسیدن به اهداف و مقاصدشان مایوس و دلسرد کرده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه هیچ پروژه و اقداماتی نباید انجام شود مگر اینکه اصول و اقدامات پدافند غیرعامل در آن رعایت شده باشد تصریح کرد: جامعه را باید به سمتی ببریم که با مبانی پدافند غیرعامل آشنا شده و فرهنگ پدافند غیرعامل که جزء اصول زندگی هر فردی است در جامعه نهادینه شود.

وی در پایان اظهار کرد: امروز با توجه به تهاجمات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، گسترش پایداری ملی در این حوزه بسیار مهم است و نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی کشور در تولید سرمایه های اجتماعی می تواند حضور و مشارکت مردم را در این پایداری ملی تقویت کند.

در ابتدای این جلسه حسین باری رئیس اداره حراست آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن ارائه گزارش اجمالی در خصوص وضعیت پدافند غیرعامل در دستگاه تعلیم و تربیت استان گفت: با توجه به آنچه که در حوزه های تخصصی پدافند غیرعامل در استاد بالادستی تعریف شده، ویژگی هایی برای جامعه ایرانی برشمرده که آموزش و پرورش به عنوان یکی از موثرترین بخش ها در این حوزه می تواند مطرح باشد.

وی افزود: در کنار سایر اقدامات موثری که در حوزه فرهنگی در بخش پدافند غیرعامل مطرح می شود در مجموعه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز اقدامات اجرایی و برنامه ریزی قابل توجهی در این حوزه انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار