نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: ایران در جامعه جهانی مظهر مقاومت است

تبریز (پانا) - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: همانگونه که ایران در جامعه جهانی مظهر مقاومت است، صاحبان گفتمان عدالتخواهی نیز پرچمدار حمایت از ملت های مظلوم در مقابل صاحبان زر و زور استکباری هستند.

کد مطلب: ۹۴۲۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:  ایران در جامعه جهانی مظهر مقاومت است

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم در دیدار اعضای شورای راهبردی "همایش ملی عدالت‌خواهی از انقلاب مشروطه تا گام دوم انقلاب" ، بیان کرد: سه محور "عدالت عقلانیت و معنویت" جوهره اصلی حرکت توحیدی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق جامعه توحیدی عادلانه است
وی افزود: همانگونه که ایران در جامعه جهانی مظهر مقاومت است، صاحبان گفتمان عدالتخواهی نیز پرچمدار حمایت از ملت های مظلوم در مقابل صاحبان زر و زور استکباری هستند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به علل به انحراف کشیده شدن نهضت مشروطه گفت: باید به این نکته توجه کرد که چنین جنبشی که از حمایت همه جانبه مردم و روحانیت برخوردار بود، چگونه به انحراف کشیده شد؟ در حالی که مشروطه یکی از نهضت‌های مهم بود که بر اساس روشنفکران دینی با نیروی مذهب شروع شده و با حمایت علما به پیروزی رسید.
نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی مشروطه، رضا خان در کمتر از دو دهه توانست با استفاده از زر و زور و حمایت انگلستان دوباره به سلطنت رسیده و استبداد را به مملکت برگرداند.
وی با بیان این‌که کنار گذاشتن علما یکی از علل شکست و انحراف مشروطه بود، افزود: چرا که نقش علما در پیروزی نهضت مشروطه به حدی پررنگ بود که حتی شرق شناسان هم اعتراف می‌کردند که انقلاب مشروطه، انقلاب روحانیت است؛ در این رابطه باید امروز هم مراقب باشیم.
وی با تاکید بر این‌که نبود نظارت علما در مجلس یکی دیگر از علل شکست یا انحراف نهضت مشروطه بود، گفت: بر اساس متمم قانون اساسی مشروط باید پنج مجتهد تراز اول، به عنوان هیات ناظر بر مصوبات در جلسات مجلس حضور یابند تا مصوبات مجلس مغایرتی با احکام اسلام نداشته باشد، اما هیچوقت این موضوع اجرایی نشد و زمینه‌های انحراف مشروطه ایجاد شد.
حجت‌الاسلام آل هاشم با بیان این‌که سلب اعتماد مومنان دیگر علت شکست و انحراف نهضت مشروطه بود، افزود: بعد از پیروزی انقلاب مشروطه، فضا برای نشر عقاید مختلف و تشکیل انجمن‌ها و گروه‌ها بطور علنی فراهم شد و دشمنان با این فضا مخالفت کرده و از سوی دیگر اعتقادات مذهبی مردم توسط روشنفکران غربی مورد هجمه و تمسخر قرار گرفت و به تدریج منجر به شکست انقلا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار