دختر رئیس‌جمهور قزاقستان تهیه‌کننده یک فیلم ضد کوروش شد

تهران(پانا)- کشور قزاقستان فیلمی درباره بانوی فرمانروای خود «تومیریس» ساخته است که به ماجرای مشکوک کشته‌شدن کوروش پادشاه ایران به دست این ملکه می‌پردازد.

کد مطلب: ۹۴۱۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
دختر رئیس‌جمهور قزاقستان تهیه‌کننده یک فیلم ضد کوروش شد

به گزارش کاسپین نیوز، استودیوی «قزاق فیلم» کشور قزاقستان به تازگی فیلمی تاریخی با سوژه نبردهای یکی از زنان فرمانروای این کشور به نام «تومیریس» (Tomyris) ساخته است که گفته می‌شود بیش از 50 سال بر منطقه ماساگت حکومت کرده و کوروش پادشاه قدرتمند ایران را به قتل رسانده است.

آکان ساتایف فیلمساز و تهیه‌کننده قزاقستانی اصل این فیلم را کارگردانی کرده است. ساتایف کارگردانی فیلم‌های The Liquidator و Hacker را در کارنامه هنری خود دارد. آلمیرا تورسین بازیگر قزاقستانی نیز ایفاگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم تاریخی است.

آلمیرا تورسین در نقش ملکه تومیریس

«آلیا نظربایف» جوان‌ترین دختر نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان تهیه‌کننده و یکی از فیلمنامه‌نویسان این پروژه سینمایی است. تیمور زاکسیلیکوف (Timur Zhaksylykov) نویسنده دیگر فیلمنامه «تومیریس» است.

منطقه ماساگت یا ماساگتیان یک کنفدراسیون عشایری ایرانی بود که ساکنان آن از استپ‌های آسیای مرکزی و شمال شرقی دریای خزر به این منطقه کوچ کرده‌اند. این منطقه امروز شامل ترکمنستان جدید، غرب ازبکستان و جنوب قزاقستان است.

فیلم «تومیریس» بر ماجرای لشگرکشی و نبرد بزرگ ارتش‌های کوروش و تومیریس تمرکز می‌کند.

«آلیا نظربایف» دختر نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان تهیه‌کننده و یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم تومیریس

به گفته منابع ایرانی (خبرآنلاین) داستان این فیلم به نوعی تحریف تاریخ است و به ماجرای کشته شدن کوروش بر اساس روایتی از هرودت می‌پردازد. صفحه اینستاگرامی دانستنی تاریخ درباره این فیلم و اشکالات تاریخی آن اینطور نوشت:

«تومیریس» ملکه ماساگت‌ها که از ظلم و ستمِ ایرانیان به ستوه آمده‌، قیام کرده و با پیروزی بر هخامنشیان موفق به کشتن کوروش می‌شود.
لازم به ذکر است که:
۱- ماساگت‌ها، بنابر نظر اکثریتِ صاحب‌نظران، گروهی از سکاها بودند که مردمانی ایرانی‌تبار بوده و ارتباطی به قزاق‌ها چنان‌که در این فیلم به تصویر کشیده‌شده و از سوی آنها تبلیغ می‌شود ندارند.

آکان ساتایف، کارگردان تومیریس

۲- اصلا روشن نیست که جنگ کورش با ماساگت‌ها در کجا انجام شده است. تنها روایت موجود یعنی هرودت آن‌را در قفقاز در کنار ارس می‌داند و پژوهش‌های جدید جایگاه این قوم را به آسیای مرکزی در کنار سیردریا (سیحون) منتقل کرده است. با این‌حال اخیرا برخی دوباره به همان نظر قدیمی بازگشته‌اند. بنابراین هیچ اطمینانی در ارتباط این داستان با قزاقستان وجود ندارد.

۳- کشته‌شدن کورش در این جنگ و افتادن سرش به دست ملکۀ ماساگت‌ها صرفا یک داستان هرودتی است، نه واقعیت تاریخی. چراکه هیچ مورخ دیگری روایتِ هرودت را تکرار و تایید نکرده است. براساسِ نظرِ غالبِ صاحب‌نظران، کورش در جنگ‌های خود با این اقوام پیروز بوده است.

مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار