حمله اصولگرایان به یک اصلاح‌طلب: پایداری‌ها خواستار سلب عضویت رحیمی شدند

تهران (پانا) - 29 تن از اعضا جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خواستار سلب عضویت علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه قوه مقننه شدند.

کد مطلب: ۹۴۱۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
حمله اصولگرایان به یک اصلاح‌طلب: پایداری‌ها خواستار سلب عضویت رحیمی شدند

روز گذشته علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از امیرحاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواستار ارائه توضیح از سوی او درباره چگونگی ارائه فیلمی محرمانه به جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مردم مشهد شد.

کریمی قدوسی یازدهم شهریور ماه در جریان طرح سوال خود از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کلیپی را علیه او و دری اصفهانی در صحن علنی پخش کرد که در بخشی از این مستند ادعا شده بود که دری اصفهانی با معرفی نهاد ریاست جمهوری و در زمان قفل شدن مذاکرات بر سر مسائل اقتصادی به تیم مذاکره‌کننده معرفی شده که پس از آن ظرف کمتر از یک ماه همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است.

نماینده اصولگرای مشهد این مستند را الماس 521 خواند و متذکر شد که «فیلم کامل این مستند را که توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تهیه شده است در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.»

اظهارات روز گذشته رحیمی که گفته بود: «باید مشخص شود فیلم های امنیتی در کدام دستگاه تولید می شود، اگر اطلاعات سپاه این فیلم را تولید کرده چرا در صحن علنی پارلمان پخش می شود و یا اینکه باید مشخص شود فیلم های به مانند گاندو در کجا ساخته می شوند،» با واکنش تند اصولگرایان مواجه شد. آنان اظهارات رحیمی را توهین به سپاه تعبیر کردند حال آنکه گفته‌های کریمی قدوسی درباره این سازمان که مستند مذکور را تهیه کرده در همان زمان در اکثر رسانه ها منتشر شده است.

اصولگرایان که به شدت از اظهارات رحیمی عصبانی بودند، اقداماتی را جهت سلب عضویت او از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی آغاز کردند. غلامرضا کاتب، نماینده اصولگرایی که عضو کمیسیون مستقلان ولایی، نزدیک به علی لاریجانی است در همین زمینه با حضور در جمع خبرنگاران این تلاش ها را رسما اعلام کرد.

نامه 29 نفره

غلامرضا کاتب گفت: «۲۹ نفر از نمایندگان در رابطه با سوال دیروز آقای رحیمی از وزیر دفاع تقاضای سلب عضویت ایشان از هیات رئیسه را به کمیسیون آیین‌نامه ارائه کردند. طبق آیین نامه اگر ۲۵ نماینده بگویند که یکی از اعضای هیات رئیسه به تعهدش عمل نکرده است ظرف سه روز فرصت داریم تا هیاتی مرکب از اعضای کمیسیون‌های تخصصی، اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه و سه نفر از امضاءکنندگان تشکیل دهیم و آقای رحیمی هم موظف است دفاعیات خود را مطرح کند. نهایتا اعضای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تدوین آیین نامه در مورد سلب عضویت رای می‌دهند.»

کاتب ادامه داد: «در صورت رای اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه و کمیسیون‌های تخصصی به سلب عضویت از هیات رئیسه گزارش به صحن مجلس ارائه می‌شود و پس از قرائت آن در جلسه غیر علنی و طرح مباحث در جلسه غیر علنی در جلسه علنی رای گیری خواهد شد. آقای رحیمی طبق مواد ۱۱ و ۶ آیین نامه سوالی را از وزیر دفاع مطرح کرد که ارتباطی با وزیر دفاع ندارد. ایشان ادعا کرد که سپاه فیلمی در اختیار آقای کریمی قدوسی گذاشته اما سپاه قطعا این را رد کرده است. و آنچه الان مورد سوال همکاران است این است که اگر این فیلم سندیت نداشته هیات رئیسه نباید اجازه پخش آن را می‌داد و در صورتی که هیات رئیسه اشتباه کرده دلیلی ندارد از وزیر در این باره سوال شود.»

کاتب در پایان گفت که پیش از این درخواست سلب عضویت علی مطهری نیز توسط برخی از نمایندگان مطرح شده بود که به رای گیری منجر نشد.

من نگفتم روحانی دوتابعیتی است

بعد از اظهارات کاتب در جمع خبرنگاران، نوبت به کریمی قدوسی رسید. او امروز در صحن علنی در واکنش به اظهارات روز گذشته رحیمی علت حملات به مواضع و سوالات خود و نمایندگان انقلابی را حمله به ملکه نفوذ دانست و عنوان کرد: «این نیش ها قابل تحمل و شیرین است. دیروز در پس سوال 27 نفر از نمایندگان مجلس از وزیر دفاع درخصوص یکی از این افشاگری ها درباره کندوهای نفوذ و بحث دوتابعیتی ها، وزیر دفاع به مجلس آمد و پنج مرتبه علیرضا رحیمی نماینده سوال کننده نام من را مطرح کرد و سوال رسمی من از وزیر امور خارجه که درباره نفوذ در تیم مذاکره کننده هسته ای و نقش دری اصفهانی در این تیم بود و همچنین درخصوص اظهاراتم درخصوص دوتابعیتی بودن رئیس جمهور بیان کردند.»

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «اگر اسمی از یک نفوذی و دوتابعیتی برده شد، سوال این است که ما با چه قدرتی این کار را انجام دادیم؟ طرح بررسی دوتابعیتی ها را مجلس به تصویب رساند و رأی هیات تحقیق و تفحص از سوی رئیس مجلس به من ابلاغ شد و کار تحقیق و تفحص بدین ترتیب آغاز شد. پس از این با وزیر اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و وزیر امور خارجه نشست هایی داشتیم که هر کس دوتابعیتی است را احصا کنیم و حدود یک سال روی این موضوع کار کردیم. گزارش این مهم را در کمیسیون امنیت ملی قرائت کردیم. در همانجا لیستی به پیوست این گزارش به کمیسیون ارائه شد و من در آنجا گفتم که این لیست را نباید منتشر کرد چرا که جامعه پذیرش شنیدن این اسامی را ندارد.»

کریمی قدوسی افزود: «برخی آقایان در همان جلسه از جمله آقای کواکبیان اصرار کردند که اسامی قرائت شود. با اصرار عزیزان، آقای جمالی نوبندگانی اسامی این یکصد نفر را قرائت کرد. پس از آن هم بنده عنوان کردم که مصلحت نیست این اسامی از کمیسیون به بیرون درز کند، اما همین آقای رحیمی پس از این جلسه مصاحبه و عنوان کردند که نام آقای روحانی در این لیست بوده است.»

او با بیان اینکه این لیست از یک میلیون و 200 دوتابعیتی در دستگاه های مختلف حاصل شده است، گفت: «نهایتاً از میان این اسامی دو لیست به رنگ و سبز و آبی تهیه و گزارش آن در صحن قرائت شد. این اسامی را شخصاً به دادستان کل کشور و معاون قوه قضائیه تحویل دادم که این افراد براساس قانون دوتابعیتی هستند. از سوی دیگر آقایان مدام مصاحبه می کردند که کریمی قدوسی گفته است آقای روحانی دوتابعیتی است.»

این نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه رحیمی را خطاب قرار داد و اظهار کرد: «آقای رحیمی دیگری دو روز پیش در برنامه ای صبحگاهی که از شبکه 3 رسانه ملی پخش می شد، عنوان کرد که کریمی قدوسی گفته است آقای روحانی دوتابعیتی و آقای ظریف جاسوس است. من از ایشان درخواست می کنم که مذاکرات کمیسیون را استماع کند که من درخواست کردم این لیست به بیرون درز نکند که بعد بروید چنین حرف‌هایی بزنید و کریمی قدوسی را متهم کنید که جد و آبادش افغانی است! چون گفته است آقای رئیس‌جمهوری دوتابعیتی است.»

لاریجانی در ادامه او را خطاب قرار داد و پرسید، «شما چنین چیزی گفته اید؟»، کریمی قدوسی تصریح کرد: «من به هیچ عنوان چنین چیزی را نگفتم، بلکه آقای رحیمی و دیگران بودند که مصاحبه کردند. بسیاری از نمایندگان از جمله آقای قاضی‌پور به من مراجعه کردند که لیست دوتابعیتی ها را در اختیار آنها قرار دهم ولی چنین کاری را نیز انجام ندادم. از دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی، ثبت احوال، سپاه و شورای نگهبان درخواست دارم که اگر یک سند در تایید اتهاماتی که آقای رحیمی به بنده زدند، وجود داشت ایشان این سند را در صداوسیما پخش کند، در غیر این صورت صداوسیما باید این مذاکرات من راه به صوت کامل پخش کند.»

او خاطرنشان کرد: «اگر دستگاه های داخلی چنین کاری نکردند، من از دولت افغانستان درخواست می کنم که اگر من رگه و ریشه ای از کشور افغانستان داشتم، عنوان شود. آقای رئیس مجلس شما هم مسئولید و این حقوق کسانی است که به من رآی داده اند. لیست پخش نشده اسامی دوتابعیتی ها با توجه به ظرفیتی که آقایان به وجود آوردند را در اختیار رسانه ها قرار می دهم تا پیگیری های لازم انجام بگیرد.»

از اظهارات وزیر دفاع قانع نشده بودم

در ادامه نوبت به علیرضا رحیمی رسید تا اظهاراتش را به زبان آورد و پاسخ حملات اصولگرایان را دارد. او بیان کرد: «سوالی که روز گذشته از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مطرح کردم از موضع نماینده مرم تهران بود و نه عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی. روز گذشته همکاران تذکر ماده (75) دادند، یکی از این تذکرات که توسط آقای قاضی‌پور مطرح شد برخی از صحبت‌های من را در این تذکر تحریف کردند و اعلام کردند که روز گذشته به سپاه حمله کردم و سپاه را تضعیف کردم در صورتی که این برداشت نادرستی از سوال من است.»

او ادامه داد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تضعیف شدنی است و نه کسی در مجلس مخالف آن است، ما مخالف استانداردهای دوگانه هستیم، سپاه پاسداران همان‌گونه که امام خمینی (ره) فرمود نور چشم کشور است و در حوزه امنیت، دفاع از آرمان‌های انقلاب، کارنامه درخشان و روشنی دارد. نه تنها صحبت‌های من در مسیر تخریب سپاه نبود بلکه به جهت صیانت‌بخشی به سپاه پاسداران بود، اگر فیلم محرمانه‌ای در سازمان اطلاعات سپاه تهیه می‌شود، این سپاه است که باید بر آن اشرافیت داشته باشد و اگر در صحن مطرح می‌شود علیه نماینده شکایت کند، شما یا نسبت به اطلاعات خود حساس هستید یا حساس نیستید. اگر غفلتی صورت گرفته آن را جبران کنید.»

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: «سوال روز گذشته من متوجه سپاه بود اما به دلیل نقص قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس به نماینده اجازه داده نمی‌شود تا از سپاه، بانک مرکزی و صدا و سیما سوال کند، مجبور هستیم دستگاه‌های متناظر را در دولت پیدا کنیم و سوال خود را از این دستگاه بپرسیم.»

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: «امیرحاتمی توضیحاتی را مکتوب از سپاه دریافت و در اینجا قرائت کرد، این توضیحات قانع‌کننده نبود اما من به رأی گذاشتن سوال را به نفع مصالح کشور ندانستم اما رسانه‌ها اعلام کردند که رحیمی قانع شده است. یک کلمه اعلام نکردم که قانع شده‌ام بلکه گفتم سوال را به رأی نمی‌گذارم و آن را به مصلحت نمی‌دانم.»

عطشی برای هیات رئیسه ندارم

رحیمی گفت: «تعجب می‌کنم از برخی همکاران که صحن مجلس را با برخی فضاهای دیگر مشتبه می‌دانند، آیین‌نامه داخلی مجلس مشخص است و اگر نماینده‌ای به نماینده دیگر نسبت خلاف بدهد و یا آن را تحریف کند ماده (75) به رئیس جلسه اجازه در اختیار قرار دادن زمان به نماینده را داده است. روز گذشته سوالی را از آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه سوالی را در خصوص دو تابعیتی‌ها مطرح کردم، شما چرا ناراحت شده‌اید. شما که تحول را وارد قوه قضائیه کرده‌اید، ظرفیت دادستان کل کشور را فعال کنید تا اگر در کشور یک نفر به رئیس قوه اعلام کرد تابعیت انگلیسی دارد و به دروغ این خبر را در سراسر کشور منتشر کردند، دادستان کل کشور بلافاصله ورود کند.»

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «سوال من از رئیس قوه قضائیه این بود که اگر یک نفر نسبت دروغ را به رئیس قوه قضائیه نیز می‌داد، آیا دادستان سکوت می‌کرد. برخی تحریفات در خصوص جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، لیست صد نفره دوتابعیتی‌ها توسط هیأت تحقیق و تفحص به ریاست آقای جواد کریمی قدوسی تهیه شد که 70 درصد این لیست توسط وزارت اطلاعات تکذیب شد، دستگاه‌های دیگر مانند وزارت نفت، جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها در کمال تعجب مانده بودند که این لیست از کجای نظام جمهوری اسلامی تهیه شده و به زور افراد را متهم به دوتابعیتی بودن می‌کنند.»

رحیمی افزود: «حتی در جلسه که آقای کریمی قدوسی گزارش آن را ارائه می‌کند با معاونت ضدجاسوسی وزارت در حضور وزیر اطلاعات آقای کریمی قدوسی جلسه را به تنش کشاندند، اینکه رئیس جمهور تابعیت اسکاتلند دارد، به عنوان یک دروغ بزرگ شما و دوستان شما در تلویزیون مطرح کردید، آقای کواکبیان نقشی در این ماجرا نداشت.»

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «روز گذشته از شبکه خاکستری نام بردم ، به همه دلسوزان نظام هشدار می‌دهم، خانواده‌ای نیست که در این کشور برای نظام هزینه نداده باشد، همه نمایندگان مجلس دلسوز و امین مردم هستند، شبکه خاکستری همان کندوی نفوذی است که آقای کریمی قدوسی به غلط آدرس آن را دادند و به اسم انقلابی‌گری قصد دارند فاتحه جمهوریت نظام را بخوانند، نفوذ را علاوه بر وزارت خارجه در صدا و سیما، در حوزه علمیه و سایر محل‌ها بررسی کنید و مشاهده کنید که در آنجا نیز نفوذی وجود دارد یا خیر.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: «برخی از نمایندگان که غالباً از گروه پایداری نیز هستند علیه من به عنوان عضو هیأت رئیسه شکایت کردند که خلاف شئون هیأت رئیسه عمل کرده‌اند، من به عنوان عضو هیأت رئیسه سوال خود را مطرح نکردم، سال گذشته نیز از آقای مطهری و وکیلی به دلیل دیدار با آقای خاتمی شکایت کردید، شکایت شما رأی لازم را کسب نکرد. افتخار می‌کنم که نماینده تهران هست و عطشی برای هیأت رئیسه و مجلس ندارم.»

فریاد پشت فریاد

در حین اظهارات علیرضا رحیمی، نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی همچون نادر قاضی‌پور و جواد کریمی قدوسی با فریادهای خود به اظهارات او اعتراض کردندو خواستار بیان تذکر خود شدند.

لاریجانی اجازه بیان تذکر را به آنان نداد و به همین دلیل بعد از پایان گفته های رحیمی، اصولگرایان در مقابل جایگاه هیات رئیسه تجمع کرده با فریاد خواستار بیان نکته هایشان شدند اما بازهم کارساز نشد.

در این هنگام علی مطهری، نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی از سمت دیگر به جایگاه هیات رئیسه رفت و در میان سکوت برخی اصلاح طلبان، با رحیمی دیده بوسی کرد و حمایت خود از او را اعلام کرد.

در این بین کریمی قدوسی با غلامرضا حیدری و عبدالرضا هاشم زائی، نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی به رایزنی پرداخت.

تقدیم لیست به خبرنگاران رسانه‌های اصولگرا

جواد کریمی قدوسی که هرگز با خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب به گفت‌وگو نمی پردازد، بعد از پایان این مسائل به لابی بهارستان آمد و با لیست هایی در دست به خبرنگاران رسانه‌های اصولگرا گفت که قصد دارد لیست افراد دوتابعیتی را به آنان دهد.

این اتفاق رخ داد. کریمی قدوسی سه برگه را به خبرنگاران رسانه‌های اصولگرا داد که یکی از آن ها متن حکم صادرشده توسط دادگاه برای دری اصفهانی است. دو لیست دیگر اسامی افرادی است که آن ها «احتمالا تابعیت مضاعف دارند» با این تفاوت که روی یکی از این برگه ها از واژه «ظن قوی» استفاده شده تا توجهات را به خود جلب کند.

در لیستی که در صفحه نخست آن نوشته شده «افرادی که براساس شواهد و قرائن مظنون به دارا بودن تابعیت دو گانه هستند»، نام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران نیز نوشته شده است حال آنکه کریمی قدوسی پیشتر گفته بود هرگز نگفته روحانی دارای تابعیت دوگانه است.

جالب تر آنکه کریمی قدوسی حاضر نشد این لیست را تحویل خبرنگاران رسانه‌های اصلاح طلب دهد و گفت که «این لیست را فقط به خبرنگاران ارزشی می‌دهم.»

بدین ترتیب باید دید در روزهای آینده سرنوشت تقابل اصلاح طلبان و اصولگرایان پارلمان به کجا خواهد رسید و آیا اعضا جبهه پایداری موفق به جدا کردن رحیمی از هیات رئیسه می‌شوند یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار