پزشکی قانونی اعلام کرد

رشد 4.2 درصدی مراجعان نزاع در سه ماهه ابتدایی امسال

تهران (پانا) - در بهار امسال 153 هزار و 885 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعان نزاع 147 هزار و 675 نفر بود، 4.2 درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۹۴۱۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رشد 4.2 درصدی مراجعان نزاع در سه ماهه ابتدایی امسال

به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل مراجعان نزاع در سه ماهه امسال 104 هزار و 288 نفر مرد و 49هزار و 597 نفر زن بودند.

همچنین در این مدت استان‌های تهران با 25 هزار و 749،‌ خراسان رضوی با 12 هزار و 973، اصفهان با 11 هزار و 362 نفر بیشترین و استان‌های ایلام با 749، خراسان جنوبی با 998 و بوشهر با یکهزار و 148 نفر کمترین آمار مراجعان نزاع را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش در خرداد ماه امسال نیز آمار مراجعان نزاع 54 هزار و 834 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته و در مقایسه با دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مراجعان نزاع به خاطر داشته باشند: در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که افراد آسیب دیده در نزاع یا تصادفات جرحی با همان ظاهر خون آلوده و پیش از مراجعه به مراکز درمانی، برای تعیین خسارت به پزشکی قانونی مراجعه و تصور می‌کنند با چنین وضع ظاهری خسارات بیشتری به آنان تعلق می‌گیرد. حال آنکه مراجعه به پزشکی قانونی پیش از دریافت خدمات اولیه درمانی هیچ تأثیری در تعیین خسارت ندارد و آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی قرار می‌گیرد نوع جراحت است.

بنابراین به منظور رفع برخی ابهامات و آگاهی بیشتر هموطنان، در ادامه به نکاتی درباره مراجعان نزاع اشاره می‌شود:

1- ظاهر خون آلوده تأثیری در صدور نظریه کارشناسی از سوی پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی درباره جراحات است، نوع جراحت است. بنابراین معاینه دقیق‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن از سوی کارشناسان پزشکی قانونی است.

2- همچنین باید افزود که دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.

3- برای صدور نظریه کارشناسی درباره صدمات ناشی از نزاع از سوی سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.

4- در مواردی برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره یا تصویربرداری یا سایر اقدامات پاراکلینیک هستیم. این امر برای حفظ حقوق مراجعان و اظهار نظر دقیق درباره صدمات است، لذا صبر و شکیبایی بیشتر مراجعان را می‌طلبد.

5- در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدید کننده، فرد می‌تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کنند. سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

6- صدمات ایجاد شده در نزاع (شامل آثار ضرب و جرح) یا مشمول دیه است یا ارش. در دیه مقدار مالِ معینی که در شرع مقدس مقرر شده‌ است برای فرد تعیین می‌شود. اَرش نیز دیه غیر مقدری است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت فرد صدمه دیده و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می‌کند. بنابراین در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد، کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت فرد و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می‌کند که میزان آن نسبت به دیه کامل انسان تعیین می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار