دولت گزارش عملکرد خود را مرداد ماه به مجلس ارائه می‌کند

تهران(پانا)- نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارائه گزارش عملکرد هیات دولت به قوه مقننه در مرداد ماه تاکید کردند.

کد مطلب: ۹۴۱۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
دولت گزارش عملکرد خود را مرداد ماه به مجلس ارائه می‌کند

روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی هیات دولت در یادداشتی به موضوع ارائه گزارش عملکرد هیات دولت و وزرای رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی اشاره و به انتقاد از مصوبه قوه مقننه در این زمینه پرداخت.

او نوشت: «در بخشی از این آیین نامه آمده است که گویا رئیس جمهوری و وزرا هر سال باید به مجلس گزارش ارائه کنند و نمایندگان در مورد گزارش آنها قضاوت خواهند کرد. به نظر می‌رسد این روند به چیزی شبیه رأی اعتماد مجدد تبدیل خواهد شد. یکی از حقوقدانان برجسته می‌گفت در جایی نظیر ندارد که وزرا علاوه بر سؤال، تذکر و استیضاح مکلف شوند تا سالانه در معرض قضاوت مجدد قرار بگیرند. تجارب شخصی من نشان می‌دهد این امر نه تنها موجب افزایش نظارت و اصلاح روش‌ها نمی‌شود بلکه دور جدیدی از تزلزل مدیریتی و دخالت‌های فلج‌کننده را به‌دنبال خواهد داشت و زمینه نوعی از روابط غیرمسئولانه و حرکت‌های غیرشفاف را ایجاد خواهد کرد. علاوه بر آن ارائه گزارش عملکرد سالانه به نمایندگان مجلس جزو وظایف مصرح در قانون اساسی برای دولت نیست و ارائه برنامه و کسب رأی اعتماد صراحتاً محدود به زمان معرفی هیأت وزرا به مجلس است.»

اشاره سخنگوی دولت به ماده 235 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است که دولت را موظف به ارائه گزارش به نمایندگان کرده است. موضوعی که در صورت تحقق، برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی اتفاق خواهد افتاد.

محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون شوراها امروز (سه شنبه) در صحن علنی در همین زمینه و با انتقاد از یادداشت سخنگوی دولت اظهار کرد: «براساس مصوبه مجلس و اصلاح آیین‌نامه داخلی امسال براساس مواد ۲۳۵، ۲۳۶، ۲۳۷ و ۲۳۸ آیین‌نامه، رئیس‌جمهوری و وزرا موظف هستند برای اولین بار گزارش عملکردی به مجلس ارائه دهند.»

او بیان کرد: «آقای ربیعی اعلام کرده که دولت با این اقدام مخالف است و این کار را انجام نمی‌دهد. هیات رئیسه مجلس باید موضع‌گیری مناسبی داشته باشند و باید در مرداد ماه گزارش ارائه شود.»

بعد از این اظهارات، مسعو پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت خواستار ارائه این تذکر در زمان مقتضی شد.

در ادامه جلسه و بعد از آنکه لاریجانی ریاست جلسه را برعهده گرفت، علیرضا سلیمی، دیگر عضو کمیسیون شورا در تذکری شفاهی بیان کرد: «براساس ماده ۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهوری و هر یک از وزرا باید در مرداد ماه سال جاری براساس برنامه‌هایی که در آغاز کار خود اعلام کرده است گزارش عملکردی به مجلس ارائه دهد.»

نماینده مردم محلات بیان کرد: «اکنون در هفته اول مرداد قرار داریم و بعد از هفته آینده نیز مجلس دو هفته تعطیل خواهد بود. هیات رئیسه در تدوین برنامه‌های جلسات علنی مجلس این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه در پاسخ به اظهارات سلیمی بیان کرد: «رئیس‌جمهوری و وزرا باید در مرداد ماه گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه دهند. سپس گزارش مسیر خود را در کمیسیون‌های مجلس طی خواهد کرد و تعطیلات مجلس مانعی برای ارائه گزارش رئیس‌جمهوری و وزرا به مجلس نیست.»

اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در اظهاراتی جداگانه در همین زمینه تاکید کرد که گزارش عملکرد رئیس‌جمهوری و وزرا در مرداد ماه به مجلس ارائه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار