وضعیت مناطق سیل‌زده سرخس ۳ ماه پس از حادثه

آوارگی در گرمای 45 درجه

تهران (پانا) - شهرستان سرخس در دوره آماری با متوسط 180 میلی متر بارندگی یکی از مناطق گرم و خشک استان است که سال‌هاست با کمبود بارش و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، اما با تغییرات اقلیمی پیش آمده طی زمستان گذشته و بهار امسال ،سرخس نیز پس از چندین سال اولین تر سالی خود را با افزایش دوبرابری بارش‌ها و بیش از 338 میلی‌متربارندگی که تنها در فروردین 70 میلی متر بود، تجربه کرد.

کد مطلب: ۹۴۱۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
آوارگی در گرمای 45 درجه

به‌گزارش روزنامهخراسان، این بارش‌ها اگرچه برکات قابل‌توجهی در افزایش سطح زیرکشت تولیدات زراعی به‌ویژه گندم داشت اما متاسفانه خسارت‌‌هایی را نیز به‌علت جاری شدن سیل و وجود سیلاب‌ها در سه روستای چاله زرد، صمدآباد و کلاته صاحب به‌وجود آورد و در بخش‌های مسکونی زیرساخت‌های روستایی و راه‌های مواصلاتی خسارت‌هایی به‌جا گذاشت. پس از گذشت بیش از سه ماه از وقوع سیل در سه روستای سرخس، در یک گزارش میدانی و در گفت وگو با مردم، با توجه به وعده‌های داده شده آخرین اقدامات انجام شده را بررسی می‌کنیم. اسد خانی از اهالی روستای صمدآباد، با اشاره به خسارت‌هایی که سیل بر او تحمیل کرده است گفت: حادثه سیل، غیر منتظره و غیرقابل پیش‌بینی بود و تاکنون سیلاب‌هایی با این میزان در منطقه ما وجود نداشت، در شب حادثه خواب بودیم که آب وارد خانه شد، تنها توانستیم خود را نجات دهیم، اثاثیه زندگی ما و تعدادی دام از بین رفتند، کمک‌هایی از سوی هلال‌احمر درخصوص مواد غذایی در همان ایام شد، اما تاکنون برای جبران خسارت ما در بخش دام وزراعت، وام تعمیر و بازسازی خانه به‌دست ما نرسیده است.

فقط 4 متر موکت به ما داده‌اند
عیسی شاه‌محمدی از روستای چاله زرد، دیگر آسیب‌دیده از سیل با گلایه از این که فقط چهارمتر موکت به ما داده‌اند افزود: در جریان سیل کلیه وسایل زندگی، اعم از یخچال، ماشین لباس‌شویی تلویزیون و... از بین رفته است و امروز خانواده من در خانه همسایه و فامیل شب را به‌سر می‌برند، البته از افرادی که کمک کردند اسباب و اثاثیه ما از میان گل و لای بیرون بیاید کمال تشکر را داریم، اما لازم است امروز هم سری به ما بزنند.

در بازسازی این خانه آن چه می‌بینید از مصالحی که برای تعمیر به‌کار رفته همه را قرض کردم حتی کمک بلا عوض را ندادند. چرا که می‌گویند وام بگیر تا پنج میلیون بلاعوض به‌شما بدهیم. ازسوی دیگر تیموری، بخشدار مرکزی سرخس با رد ادعای عیسی شاه‌محمدی که گفته بود فقط چهار متر موکت به ما داده‌اند، گفت: مقدار قابل‌توجهی وسایل منزل توسط هلال‌احمر در روستای چاله زرد توزیع شده است همچنین یک موکب با احداث آشپزخانه در این منطقه چندین روز غذای گرم برای اهالی منطقه تهیه کرده است.

از خجالت در مقابل فرزندانم آب می‌شوم
نوشیروانی یکی دیگر از سیل زدگان روستای چاله زرد با بیان این که توزیع اقلام زندگی به آسیب‌دید‌گان سیل شکل منطقی ندارد افزود: چرا وعده می‌دهید و ما را در انتظار می‌گذارید. هر ساعت زندگی برای زن و بچه‌های ما یک روز تمام می‌شود با این هوای بالای 45 درجه در کنار سایه دیوار خانه‌ای، می‌توان زندگی کرد؟ باور کنید از خجالت در مقابل فرزندانم آب می‌شوم. تمامی وسایل زندگی من از بین رفت. تنها یک یخچال کهنه به دستم رسیده، در جریان سیل دستگاه جوجه‌کشی، تعدادی مرغ آماده فروش و گوسفندانم از بین رفته است.

او افزود: از سوی جهاد و دام پزشکی بررسی شد اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است. هوشنگ نصیری عضو شورای روستای چاله زرد با تایید مشکلات سیل‌زدگان گفت: بعد ازحادثه سیل ادارات و دیگر خیران در بحث امداد و نجات سنگ تمام گذاشتند و البته کمک‌هایی نیز در تامین وسایل برقی و... شد که کافی نبود. دادن یک یخچال به‌تنهایی مشکل را حل نمی‌کند، از طرفی مردم این جا اکثرا مددجویند و از کمیته امداد و بهزیستی توقع بیشتری در تامین وسایل منزل و... دارند بسیاری از سیل‌زدگان وسایل ابتدایی زندگی را ندارند. لازم است مسئولان در این‌خصوص کمک بیشتری کنند باید عرض کنم اگر به‌طور کلی بعد از حادثه سیل در بحث کمک‌های انجام شده به یک جمع‌بندی برسیم، می‌توان گفت: کاری که قابل گفتن باشد، نشده است، همچنان آبنمای روستا و چاه‌های آب‌شرب دام روستاییان تخریب شده به حال خود رها شده است. هزینه خسارت‌های بخش کشاورزی و دامی بلا تکلیف است. اماکن تخریب شده و نیازمند تعمیرات است، مراحل تشکیل پرونده آن‌ها انجام شده و در حال پیگیری هستیم.

عبدا... فراضی از روستای صمدآباد که واحد مسکونی‌اش تخریب شده است گفت: ما امروز جا و مکان درستی نداریم، زندگی در چادر با این هوای گرم طاقت‌فرساست. خواهشی که داریم تکلیف ساخت اماکن مسکونی ما را روشن کنند. ناصر کوهکن دهیار صمدآباد درخصوص کمک به سیل‌زدگان روستا گفت: البته کمک‌هایی از سوی هلال‌احمر و دیگر نهادها و مردم در تامین بسته غذایی، لباس، وسایل زندگی و برقی به‌دست سیل‌زدگان رسید که کمال تشکر را داریم، اما از آن جا که کمک‌ها کافی نبود نتوانستیم همه خانواده‌ها را پوشش دهیم. او با اشاره به اماکن خسارت‌دیده روستا افزود: از مجموع 100 واحد تخریبی و خسارت‌دیده سیل، فهرست تهیه شد و هم‌اکنون در مرحله تشکیل پرونده در بنیاد مسکن هستند و بنیاد مرحله اول ساخت و ساز را در زمین جانمایی شده به‌زودی شروع خواهد کرد. هنوز میزان خسارت‌های بخش دام و کشاورزی قطعی نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس نیز گفت: در اولین فرصت بعد از وقوع سیل برابر دستورالعمل‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اکیپ‌هایی به روستاهای سیل‌زده اعزام شد تا با بررسی‌های لازم میزان خسارت‌های اولیه را مشخص کنند. محمد علی رهنما با بیان این که آمار خسارت‌های ارائه شده به بررسی بیشتری نیاز دارد، افزود: به‌دستور سرپرست فرمانداری وقت در ماه گذشته کار گروه شهرستانی بررسی خسارت سیل تشکیل و در اولین جلسه مصوب شد مجددا با همکاری دهیار اعضای شورا و کارشناس اعزامی از استان میزان خسارت‌ها در بخش دام و کشاورزی مشخص شود.

او از تشکیل دومین جلسه کارگروه شهرستانی تعیین تکلیف خسارت سیل در روزهای آینده خبر داد و اضافه کرد: در این جلسه پس از بررسی گزارش نهایی خسارت سیل به بخش کشاورزی و دامی، تصمیمات نهایی و در سامانه وزارت کشور (سجاد) ثبت شد تا پس از بررسی در کارگروه استان، میزان پرداختی به هر خسارت دیده در مناطق سیل‌زده اعم از بلاعوض و... مشخص و ابلاغ شود. رهنما تصریح کرد: درخصوص مرمت و بازسازی چاه‌های آب‌شرب احشام در روستاهای خسارت‌دیده از سیل تمهیداتی در گزارش ارسالی دیده شده که در صورت تخصیص اعتبارات در اسرع‌وقت عملیات بازسازی و... انجام خواهد شد.

روستاییان از جابه‌‌جایی استقبال نمی‌کنند. رئیس بنیاد مسکن شهرستان سرخس با بیان این که تملک زمین و استقبال نکردن روستاییان سیل‌زده از جابه‌جایی، از عمده مشکلات موجود است، گفت: ما درخصوص احداث مسکن برای سیل‌زدگان در روستاهای حادثه دیده با مشکل تملک اراضی و جابه‌جایی اهالی روبه‌رو هستیم چرا که حاضر نیستند از مکان فعلی که دچار سیل بردگی شده است فاصله بگیرند و در محل دیگری اسکان یابند. سعید زحمتکش با اشاره به این که بخشی از واحدهای مسکونی سیل‌زدگان در حریم کال و مسیل‌ها قرار داشتند و تعدادی نیز خارج از مسیر سیلاب‌ها و بر اثر آب‌گرفتگی و شدت باران دچار خسارت شدند افزود: متاسفانه اراضی مناسب برای ساخت واحد های مسکونی در میان روستا یا حاشیه آن مالکیت عرفی دارد، که لازم است برای تملک و تسریع در امر ایجاد سرپناه برای سیل‌زدگان، اعضای شورا و دهیاران مناطق سیل‌زده ورود جدی داشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن سرخس با اعلام این که در اعطای تسهیلات مسکن به سیل‌زدگان محدودیتی نداریم، تصریح کرد: تاکنون از سه روستای صاحب داد، صمدآباد و چاله‌زرد تنها 20 نفر پس از تشکیل پرونده به بانک معرفی شدند که تاکید می‌شود از این فرصت استفاده کنند. چرا که شهرستان سرخس دومین سهم اعتبارات سیل را در استان دارد.

به‌زودی فاز اول ساخت 107 واحد مسکونی اجرایی می‌شود
فرماندار سرخس با بیان این که در فاز اول ساخت 107 واحد مسکونی پس از واگذاری زمین عملیاتی می‌شود، گفت: در بارندگی‎ها و سیلاب‎های ابتدای امسال به 379 واحد مسکونی خسارت وارد شد، که حدود 300 واحد نیازمند نوسازی و بازسازی و 79 واحد دیگر تعمیری است. او با اظهار این که 50 تا 60 درصد اماکن سیل‌زده در حریم رودخانه و مسیل قرار دارد و بازسازی و ساخت آن‌ها در مکان فعلی امکان‌پذیر نیست، افزود: با همکاری دهیاری و اعضای شورای روستا زمین مدنظر در روستاهای سیل‌زده معرفی می‌شود، هم‌اکنون پیگیر مجوزهای قانونی آن از آب منطقه‌ای هستیم و ظرف هفته‌های آینده دستور ساخت اجرایی می‌شود. محمدرضا رجبی‌مقدم با تاکید بر این که هرگونه ساخت‌وساز و حتی تعمیر واحد مسکونی در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها ممنوع است، یادآور شد: مسئولیت و عواقب هرگونه ساخت واحد مسکونی یا تعمیر در حریم سیلاب‌ها بر عهده مالکان است. برهمین اساس اماکنی که خارج از حریم رودخانه و مسیل، واقع شدند، و به‌علت آب گرفتگی و شدت بارش‌ها آسیب دیدند و نیاز به تعمیر دارند، شناسایی شدند و صاحبان آن‌ها هرچه سریع‌تر برای تشکیل پرونده و سیر مراحل دریافت وام به بنیاد مسکن مراجعه کنند.

فرماندار سرخس تصریح کرد: در بحث پرداخت خسارت‌های سیل‌، در بخش دامی و کشاورزی به‌زودی جلسه کارگروه برای بررسی نهایی میزان خسارت تصمیمات خود را خواهد گرفت و برابر دستورالعمل هیئت‌وزیران میزان پس از تخصیص اعتبار پرداخت‌ها انجام خواهد شد.

گرمای هوا وضرورت تسریع بازسازی واحدهای خسارت‌دیده
در شرایطی‌که طی چند روز گذشته بالاترین دمای هوا در شهرستان سرخس 52 درجه ثبت شد مسئولان باید هرچه سریع تر به بازسازی واحدهای خسارت‌دیده بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار