جزییات شرکت در آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

تهران (پانا) - معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان شرایط و نحوه شرکت مهارت‌آموزان ماده 28 در آزمون اصلح شهریور امسال این دانشگاه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۳۱۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
جزییات شرکت در آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان از طراحی آزمون کتبی مهارت آموزان ورودی سال‌های 1396 و 1397 و مهارت‌آموزان باقی مانده از ورودی سال 1395 با در نظر گرفتن نتایج حاصل از آسیب شناسی چند وجهی دوره‌های ارزشیابی قبل، مبتنی بر مدل شایستگی‌های معلمی و بر اساس سرفصل مصوب دوره مهارت‌آموزی خبر داد و گفت: در این ارزیابی تلاش بر این است دانش‌ها و مهارت‌های اصیل معلمی مورد نیاز نومعلمان از سرفصل برنامه دوره یک ساله استخراج و عمده موقعیت‌ها و سؤالات بر اساس این شایستگی‌ها طراحی و تدوین شود.

او ادامه داد: همه مراحل اجرای ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای برای مهارت آموزان باقی مانده از ورودی سال 1395 که از این پس به اختصار ورودی 1395 نامیده می‌شوند، همانند مهارت آموزان ورودی سال 1396 است.

کچوئیان با اعلام اینکه کاربرد واژه‌های صلاحیت و شایستگی در مرکز سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای دانشگاه فرهنگیان، به منزله سنجش صلاحیت یا شایسته بودن افراد نیست گفت: اصطلاحات صلاحیت و شایستگی به لحاظ فنی، صرفا به عنوان ترجمه اصطلاحات تخصصی competence و competency با در بر داشتن تعاریف علمی خاص شامل دانش‌ها، مهارت‌ها و سایر ابعاد توانایی‌های فرد بوده که بر مبنای علوم سنجش و اندازه‌گیری، مدیریت آموزشی و برنامه‌ریزی درسی قابلیت سنجش دارند.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، اصلح را واژه‌ای برای ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای دانست و گفت: این واژه بدون اشاره به صالح‌تر بودن افراد تفاوت افراد را در ارائه دانش‌ها، مهارت‌ها و سایر ابعاد قابل سنجش توانایی، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این مقام مسئول به برنامه درسی دوره یک ساله مهارت آموزی، مصوب بیستمین جلسه شورای دانشگاه اشاره کرد و درباره ارزشیابی جامع صلاحیت‌های حرفه‌ای افزود: آزمون‌های کتبی دانشی و عملکردی از طریق طراحی سؤالات استاندارد تولید و به اجرا در می‌آید.

او ادامه داد: بر اساس این برنامه، ارزشیابی جامع در پایان دوره مهارت آموزی برگزار و جدای از ارزشیابی‌های تکوینی و تراکمی تلقی می‌شود.

کچوئیان درباره دریافت دفترچه‌های اختصاصی مهارت آموزان نیز گفت: در مؤلفه کتبی اصلح پیش رو، هر گروه از رشته‌های 19 گانه مهارت آموزان ورودی سال‌های 1396 و 1395 همچنین هر گروه از رشته‌های 23 گانه مهارت آموزان ورودی سال 1397 دفترچه‌های اختصاصی خود را در آزمون‌های کتبی چندگزینه‌ای و کتبی عملکردی دریافت خواهند کرد.

معاون دانشگاه فرهنگیان مجموع امتیاز آزمون‌های کتبی عملکردی و کتبی چندگزینه‌ای را برابر با 450 امتیاز دانست و گفت: ضروری است مهارت آموزان حد نصاب 65 درصد مجموع آن دو، معادل 292.5 امتیاز را کسب کنند.

او به تفاوت‌های برخی دروس و سرفصل برنامه درسی مهارت آموزان ورودی سال‌های 96 و 97 اشاره کرد و بخش‌هایی از فرآیند ارزشیابی کتبی این افراد را متفاوت دانست. کچوئیان گفت: در تحلیل نتایج ضمن اجرای فرایندهای فنی آزمون‌سازی، هر یک از این دو گروه با مهارت آموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد.

آزمون اصلح مهارت آموزان دانشگاه فرهنگیان ۱ شهریور برگزار می‌شود

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، تعداد مهارت آموزان شرکت کننده در آزمون اصلح سال جاری را 16 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این آزمون به طور همزمان روز جمعه اول شهریور سال جاری در 31 استان کشور، برگزار خواهد شد.

کچوئیان افزود: همه مراحل طراحی و تدوین سوالات، چاپ دفترچه‌ها و تصحیح پاسخ برگ‌های چندگزینه‌ای و عملکردی، به طور متمرکز در سازمان مرکزی با بهره‌گیری از ظرفیت اساتیدی از کل کشور انجام شده است.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، مرکز سنجش این معاونت را در قبال نشر هر گونه مطالب و منابع پیشنهادی برخی کانال ها و مراجع، خالی از مسئولیت دانست و با تاکید بر ملاک بودن اطلاعیه‌های منتشر شده این مرکز افزود: اطلاعیه‌های منتشر شده مرکز سنجش دانشگاه، صرفا شایستگی‌های معلمی مندرج در برنامه درسی دوره یک ساله مهارت آموزی و کتب درسی، اسناد، آیین‌نامه‌ها، برنامه های درسی و راهنماهای تدریس مدرسه‌ای را ملاک طراحی و تصحیح آزمون‌ها قرار داده است.

او مرجع هر گونه اطلاع رسانی درباره آزمون اصلح را صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پورتال دانشگاه، پورتال معاونت نظارت دانشگاه و پیام های رئیس دانشگاه و معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه دانست و درج هر گونه خبر خارج از مجاری اعلام شده را فاقد وجاهت اعلام کرد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان گفت: همه مهارت آموزانی که موفق به کسب حد نصاب نمره کل آزمون جامع روز جمعه اول شهریور ماه سال جاری نشوند، در صورت ابلاغ وزارت آموزش و پرورش حداکثر ظرف سه ماه بعد در آزمون جبرانی فرصت خواهند داشت در آزمون جامع سال آینده دانشگاه فرهنگیان شرکت و در صورت موفقیت پیمان‌نامه این افراد با وزارت آموزش و پرورش تمدید و پس از فرآیند لازم به عنوان معلم رسمی در نظام تعلیم و تربیت کشور مشغول انجام وظیفه شوند.

کچوئیان درباره خانواده‌های شاهد، ایثارگر، جانباز و رزمنده هم افزود: در صورتی که وزارت آموزش و پرورش امتیاز خاصی برای این گروه از مهارت آموزان در نظر بگیرد و ابلاغ کند به صورت کامل در نتیجه نهایی لحاظ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار