رییس کانون سردفتران و دفتریاران: مردم نگران اسناد خود در دفتر ۳۹ تهران نباشند

تهران (پانا) - رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به سوختن تعداد زیادی از اسناد تنظیمی مردم در دفترخانه شماره ۳۹ در آتش سوزی میدان حسن آباد گفت: جای هیچ نگرانی برای افرادی که اسناد قطعی غیرمنقول خود را از دست داده اند وجود ندارد. چون نمونه این اسناد در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجود است.

کد مطلب: ۹۳۱۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
رییس کانون سردفتران و دفتریاران: مردم نگران اسناد خود در دفتر ۳۹ تهران نباشند

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران محمدرضا دشتی اردکانی روز دوشنبه درخصوص تعیین تکلیف اسناد افرادی که در آتش سوزی هفته گذشته میدان حسن آباد تهران اتفاق افتاد گفت: افرادی که در این دفتر از تاریخ تاسیس آن اقدام به تنظیم و ثبت سند قطعی غیرمنقول کرده اند می توانند نمونه ای از سند خود را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخواست کنند.

وی با بیان اینکه خلاصه معامله اموال غیرمنقول در همه دفاتر اسناد رسمی به سازمان ثبت ارسال شده، تاکید کرد: در زمانی که دفتر دایر بود، خلاصه معامله‌ها در دفتر املاک به ثبت می‌رسید و سوابق آن در ادارات ثبت اسناد و املاک کشور موجود است. بنابراین جای نگرانی نیست و افرادی که اموال غیرمنقول خود را در این دفتر تنظیم کرده‌اندبه دلیل موجود بودن سوابق آن در سازمان ثبت، می توانند نمونه آن را داشته باشند.

دشتی اردکانی با اشاره به اینکه سند برخی از بزرگان در این دفتر تنظیم و ثبت شده بود، گفت: البته در همه دفاتر اسناد رسمی تعدادی از این اسناد وجود دارد و چون طبق قانون همه افراد باید برای تنظیم اسناد خود به دفاتر اسنادرسمی مراجعه کنند، این افراد هم برای تنظیم اسناد خود از جمله ملک یا خودرو مراجعه داشته اند.

وی به ماده ۲۲ قانون ثبت اشاره کرد و گفت: طبق قانون همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی را که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثًا به او رسیده باشد، مالک خواهد شناخت.

علیرضا پناهی سردفتر ۳۹ تهران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی روز چهارشنبه میدان حسن آباد گفت: بیش از ۷۰۰ دفتر از دفاتر جاری این دفترخانه از بین رفته است و علاوه بر این تعداد، اسناد ارزشمندی از جمله سندهای مربوط به آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق طعمه حریق شد.
وی افزود: هرچند با اجرایی شدن ثبت اسناد الکترونیک دغدغه از بین رفتن اسناد و مدارک مردم از بین رفته است اما همچنان از رییس جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخواست می‌کنیم تا اسکن دفاتر ثبت اسناد رسمی را در دستور کار این سازمان قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار