پیش اردوی سازمان دانش آموزی شهر تهران برگزار شد

تجربه عملی هم همفکری، همدلی و همکاری 

تهران (پانا) – دانش آموزان تهرانی با شرکت در پیش اردوی سازمان دانش آموزی شهر تهران منش های دوازده گانه را برای پیشتاز بودن در قالب کارگاه های عملی تمرین کردند.

کد مطلب: ۹۳۱۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد
پیش اردوی سازمان دانش آموزی شهر تهران برگزار شد

در همان ساعت های اولیه صبح پر انرژی و یکصدا سوگند خوردند و در پیشگاه عدل الهی عهد و پیمان بستند که به اندازه توانایی شان دستورات الهی را انجام دهند و مقررات و اصول تشکیلات دانش آموزی را که برگرفته از نظام مقدس جمهوری اسلامی است، رعایت کنند. با معصومیتی که در چهره دارند و صداقتی که در لحن کلام شان جاری است، هم قسم شدند که در پاسداری از وطن و خون شهیدان عزیز تلاش کنند. عزم شان را جزم کردند تا تن شان را توانا، خردشان را بیدار و روان خود را پاک نگه دارند. لباس های یکدست شان تداعی اتحاد می کند و صلابت در کلام شان حکایت از پیشتاز بودن دارد.
دانش آموزان پیشتاز سازمان دانش آموزی شهر تهران در قالب یک اردوی یکروزه در اردوگاه ابوذر خود را برای حضور در اردوی ملی پیشتازان کشوری آماده می کنند.
آغاز حرکت شان احترام به قرآن است و با دستانی پاک و معصوم کتاب الله را در لفافه ای ترمه دوز از دروازه مهربانی دستان شان عبور می دهند تا به قاری قرآن رسانده و محفل شان را با طنین تلاوت آیات قرآن معنوی کرده و گوش دل شان را به شنیدن فرامین آفریدگارشان بسپارند. درونی کردن «دیانت و معنویت» از منش های پیشتازی است.

در ادامه مراسم گارد پرچم برگزار می شود. با رژه های کوبنده به سمت پرچم سرزمین اجدادی شان می روند و با بوسه بر گوشه پرچم با صلابت و استوار آن را بر فراز آسمان برده تا اتحاد و تمایزشان را به رخ بکشند. منش «میهن دوستی» از منش های دوازده گانه تشکیلاتی سازمان دانش آموزی است که از مهمترین دغدغه هایی است که باید به پیشتازان آموزش داده شود.

بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه، پیشتازان وارد گود عمل می شوند و مهارتهای اجتماعی را بصورت عملی با رهبری و راهنمایی اساتیدشان تجربه می کنند.
خاصیت کسب هر مهارتی آموختن نظم است و از این جهت ساعت اولیه آموزش های عملی پیش اردو با تمرین صف جمع آغاز می شود. پیشتازان با تمرین رژه های یکدست روحیه نظم پذیری و قانون مداری را کسب می کنند تا در زندگی اجتماعی و شخصی و آینده شغلی خود در محیطی خارج از این اردوها بتوانند مسئولیت پذیر و منظم و مسئول باشند. منش «نظم پذیری و قانون مداری» از اصول اولیه دوازده گانه تشکیلاتی سازمان دانش آموزی است که از آن به عنوان دروازه ورود به پیشتازی تعبیر می شود.

فریادهای دانش آموزی برسرشادی
برنامه بعدی تمرین فریادهای شادی است که از هیجان انگیزترین برنامه های آموزشی برای پیشتازان است. دانش آموزان گویی به یکباره تمامی قصه های پرغصه غفلت بزرگترهای شان برای بانشاط نگه داشتن فرزندان این آب و خاک را فراموش کرده اند و یکصدا و با عمق جان بر سر دنیا شادی های شان را فریاد می زنند. فریادهایی که فقط صدای بلند نیست بلکه با متن های باصلابت و وزین، با هم احترام به عقاید و مذاهب دیگران و هموطن دوستی را تمرین می کنند. فریادهای شادی و سرودهای اردویی که سرشار از نشاط و شور، فرصتی است تا پیشتازان در قالب سرود و آهنگ فریاد «یاری و مهربانی» و «ادب وخوش خلقی» سر دهند که این دو اصل نیز از منش های دوازده گانه سازمان دانش آموزی است. فریاد زدن با صدای بلند در جمع و باهم خندیدن و شادی کردن به دانش آموز «جسارت و شجاعت» را می آموزد که این مهم نیز از منش های مهم سازمان دانش آموزی است.

طبیعت مداری پیشتازان
یک پیشتاز باید بداند چگونه با طبیعت دوست باشد. طبیعتی که از آغاز زندگی بشر برای انسان ها بخشنده و سخاوتمند بوده و همیشه دستش برای دوستی با انسان بلند شده اما انسان ناآگاهانه دست دوستی او را پس زده و این است که این روزها می بینیم حال طبیعت اطراف مان خوب نیست. آموزش مهارت های حضور در طبیعت و رفتار انسانی داشتن از مهمترین منش های اثرگذار سازمان دانش آموزی است.
پیشتازان در این پیش اردو می آموزند که چگونه چادر در طبیعت بنا کنند و در حین آموزش نقشه خوانی و جهت یابی زبان طبیعت را می آموزند تا بدانند کجا چگونه رفتار کنند تا به طبیعت آسیبی وارد نکنند. در این حین می آموزند که چگونه «تلاش و صرفه جویی» داشته باشند و چگونه با «عدل و انصاف» با آدم ها و محیط اطراف شان برخورد کنند و زندگی مسالمت آمیز داشته باشند. پیشتاز همیشه و در همه حال عدالت را رعایت نموده و در رفتار و گفتارش منصفانه عمل می نماید و خداوند را در نظر داشته و خود را در محضر خدا می بیند. بنابراین رعایت عدل و انصاف را بر خود ضروری می داند .
یکی دیگر از مهارت های آموختنی به دانش آموزان حاضر در اردوگاه ابوذر نحوه استفاده از طناب و بستن و بازکردن گره است. این مهارت برای دانش آموزان تداعی روش های بازکردن گره های افتاده در طناب زندگی را دارد. آموزش منش «تدبیروتفکر» با استفاده از یک طناب ساده و بستن انواع گره های مختلف اساس تفکر برای یافتن راه حل و پاسخ است. پیشتازان با بازی طناب و گره مهارت عملی فکر کردن برای یافتن را با هم تمرین می کنند.

پیشتازی در مسیر گام دوم انقلاب
از دیگر برنامه های آموزشی پیش اردویی سازمان دانش آموزی شهر تهران مهارت کمک های اولیه و اطفاء حریق است. دانش آموزان بطور عملی یاد می گیرند که چگونه می توان هنگام رخ دادن حادثه ای به هم نوع خود کمک کنند. منش «مسئولیت پذیری و مشارکت جویی» با قراردادن عملی دانش آموز در شرایط بحرانی و کسب مهارت اجتماعی برخورد با اتفاق پیش آمده برای دانش آموز درونی می شود.
در انتهای عصر گرم تابستان در اردوگاه ابوذر، پیشتازان با حضور در کلاس آموزشی آشنایی با بیانیه گام دوم انقلاب مروری دارند بر تمامی آنچه در طول روز یاد گرفته اند و میزان تطبیق مهارت های عملی شان و هم راستایی آن با فرمایشات رهبر سرزمین شان.
تمامی آموزش ها بصورت گروهی است تا پیشتاز در لحظه به لحظه با دیگران بودن منش «راستی و درستی» را سرلوحه امور خود قرار دهد و بداند پیشتازان همواره در راستگویی و درست کرداری پیشتاز هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار