مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی: سه و نیم میلیون نفر ساعت آموزش در سال 97

بیرجند (پانا) ـ مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی از رشد 41 درصدی عملکرد آموزشی اداره‌کل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی نسبت به سال 92 خبر داد و افزود: سه و نیم میلیون نفر ساعت آموزش در سال 97 داشته ایم که نسبت به سال 92 رشد 41 درصدی داشته است.

کد مطلب: ۹۳۱۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی: سه و نیم میلیون نفر ساعت آموزش در سال 97

حسین‌ خوش‌آیند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد که دوره های مهارتی مختلفی را در سطوح مهارت درجه 3، درجه 2، درجه 1، کارگر ماهر به متقاضیان ارائه می نماید.

اوبیان کرد: آموزشهای فنی و حرفه ای مجموع آموزشهای نظری و عملی است که با هدف ارتقای دانش افراد و ایجاد مهارتهای لازم و به فعالیت رساندن استعدادهای نهفته در ایشان اجرا می گردد و مهارت آموزان را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون تا سطوح مشخص آماده نموده و توانائی آنان را برای انجام کار و فعالیت در حرف مختلف افزایش می دهد.

خوش‌آیند افزود: آموزش در این اداره کل بر مبنای استاندارد آموزشی و با برخورداری از کد بین المللی می باشد، دوره های آموزشی متعددی در مراکز ثابت، سیار شهری ، سیار روستائی، ندامتگاهها، پادگانها، صنایع و صنوف، جوار دانشگاهها و آموزشگاههای فنی و حر فه ای آزاد برای کارجویان، دانشجویان، فارغ التحصیلان و شاغلین برگزار می گردد.

مدیر‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: مهارت دیدگان پس از اتمام دوره آموزشی و شرکت در آزمونهای پایان دوره و موفقیت در آن ، گواهینامه مهارت با کد استاندارد بین المللی و مورد تائید در تمامی کشورهای عضو سازمان بین المللی کار (ILO)دریافت خواهند نمود.

او ادامه داد: آموزش فنی و حرفه ای دارای 18 مخاطب است که از مهمترین آنها میتوان به زندانیان، دانش‌آموزان، زنان سرپرست خانوار و زنان خانه دار، دانشجویان و سربازان وظیفه و... اشار کرد.

خوش‌آیند ادامه داد: از ویژگی های آموزش های فنی و حرفه‌ای میتوان به در دسترس بودن، تنوع مخاطبین، تخصصی بودن برنامه‌های آموزشی و تطابق با خواسته های افراد جامعه و... اشاره کرد.

او ادامه داد: در سال 98 برنامه های آموزشی این اداره کل به دو شیوه آموزش بر مبنای اعتبارات دولتی و آموزش مشارکتی اجرایی میگردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای با توجه به مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: 19 مرکز دولتی در شهرستان های بیرجند، قاین، نهبندان، درمیان، فردوس و طبس فعالیت دارند که شامل 102 کارگاه و 510 حرفه‌ آموزشی با ظرفیت آموزش سالیانه 20 هزار نفر در بخش دولتی می‌شوند.

او با توجه به عملکرد آموزشی بخش دولتی مراکز آموزش فنی و حرفه ای در سال 97 در استان افزود: در بخش آموزش های ثابت بیش از 150 هزار نفر ساعت در استان آموزش داشته ایم.

وی ادامه داد: آموزش بخش دولتی در بخش های پادگان ها، زندان ها، روستا ها و عشایر، بخش آموزش سیار شهری، اصناف، ضمن کار، دانشگاه ها، کاهش آسیب های اجتماعی و کارآموزی در محیط واقعی کار بوده است که در مجموع بیش از سه و نیم میلیون نفر ساعت آموزش در سال 97 داشته است.

خوش‌آیند با توجه به عملکرد اداره‌کل آموزش فنی و حرفه ای در 4 ماه ابتدایی سال 98 بیان کرد: در بخش های آموزشی ثابت، زندان ها، پادگان ها، روستایی و عشایر، بخش سیار شهری، بنگاه های اقتصادی، دانشگاه ها و کاهش آسیب های اجتماعی در مجموع 980 هزار نفر ساعت، آموزش داشته ایم که بیشترین مقدار آموزش ها در بخش ثابت میباشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی گفت: در سال 1392 عمکرد آموزشی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه ای استان، بیش از دو و نیم میلیون نفر ساعت داشته که این آمار با رشد 40 درصدی در سال 97 به بیش از سه و نیم میلیون نفر ساعت رسیده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ادامه داد: متقاضیان دریافت خدمات مربوط به مشاوره شغلی می توانند با مراجعه به وب سایت مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح استان و یا پرتال اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی از خدمات مشاوره الکترونیکی بهره مند گردند .

او با توجه به عملکرد آموزشهای بخش غیر دولتی در استان، بیان کرد: تعداد آموزشگاه های فعال در سال 97 در استان 171 آموزشگاه بوده که 184 حرفه را آموزش میدهند.

خوش‌آیند ادامه داد: در سال 92 در بخش آموزش غیر دولتی بیش از یک میلیون ساعت نفر آموزش داشته ایم که این آمار در سال 97 با رشد 21 درصدی، به بیش از یک و نیم میلیون نفر ساعت آموزش رسیده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی اظهار داشت: آموزش های بخش غیر دولتی در چهار ماهه ابتدایی سال 98 بیش از 390 هزار نفر ساعت آموزش در 109 حرفه ی آموزشی بوده است.

او با توجه به مجوز های صادر شده جهت احداث آموزشگاه های غیر دولتی بیان کرد: تعداد مجوز های صادر شده در سال 1397 برای آموزشگاه های غیر دولتی برابر 25 مجوز میباشد.

خوش‌آیند با توجه به پروژه های اجرا شده در سال 1397 افزود: طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار با هدف آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کار آفرینی بوده که در سال 97 میزان تعهد و عملکرد طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار برابر580 نفر تعهد با درصد تحقق 109 نفر بوده است.

او بیان کرد: طرح قرارگاه مهارت آموزی نیرو های مسلح را به منظور به کار گیری اثر بخش نیرو های وظیفه، کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی با ایجاد زمینه اشتغال جوانان، بهره گیری از توانمندی علمی سربازان و قرار گیری سربازان در مسیر اشتغال بوده را داشتیم که در سال 97 بیش از 290 هزار نفر ساعت با تعداد 99 دوره و 84 حرفه آموزشی در این طرح آموزش دیده اند.

خوش‌آیند افزود: از دیگر طرح هایی که اداره‌کل آموزش فنی و حرفه ای در سال 97 در استان برگزار کرده میتوان به طرح بروز رسانی تجهیزات کارگاه های فنی و حرفه‌ای، طرح ایجاد مرکز بین کارگاهی کارخانه کویر تایر با هدف ارائه خدمات آموزش مهارتی در صنایع، ارائه خدمات آموزش مهارتی به جامعه هدف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) به تعداد 4700 نفر دوره، طرح کارآفرینی اجتماعی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در شهرستان نهبندان به تعداد 371 نفر دوره و بیش از 100 هزار نفرساعت و همچنین انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی اشاره کرد.

او با توجه به پروژه های عمرانی در دست احداث که در سال 98 به بهره برداری خواهند رسید، افزود: توسعه مرکز برادران بیرجند با زیربنای 400 متر مربع که پیشرفت 90 درصدی داشته، تکمیل سوله کارگاهی مرکز فردوس با زیربنای 750 متر مربع که تاکنون 90 درصد پیشرفت داشته، احداث مرکز خواهران قاین با زیربنای 1000 متر مربع که تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که اعتبار مورد نیاز این طرح ها برای تکمیل برابر 6 میلیارد ریال می‌باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با توجه طرح های جدید مهارت‌آموزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در سال 98 افزود: از طرح های جدیدی که در سال 98 ارائه خواهند شد میتوان به طرح مهارت‌آموزی دوگانه(آموزش- کار)، طرح آموزش تلفیقی(کارگاهی - الکترونیکی)، طرح مهارت‌آ»وزی ویژه(استقلال مراکز در برنامه ریزی و اجرای دوره های ویژه)، طرح کارآفرینی مهارت بنیان و طرح ایجاد مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی-آموزشی دانشجویان اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار