رایزنی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره توقیف نفتکش بریتانیایی

تهران (پانا) - وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای موسوم به برجام، درباره توقیف نفتکش بریتانیایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز رایزنی و گفت‌وگو کردند.

کد مطلب: ۹۳۰۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره توقیف نفتکش بریتانیایی

سیزدهم تیرماه بود که نیروی دریایی بریتانیا سوپر نفتکش گریس‌وان متعلق به جمهوری اسلامی را در جبل‌الطارق توقیف کردند. این اقدام با اعتراض گسترده مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد ولی با این حال هفته گذشته دیوان عالی دولت محلی جبل‌الطارق یک روز بعد از ملاقات رئیس این دولت با مقامات ایرانی در لندن، توقیف این نفتکش را 30 روز دیگر تمدید کردند.

روز جمعه گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفتکش «استینا ایمپرو» را که با پرچم بریتانیا در حال عبور از تنگه هرمز بود، توقیف کرد. ایران دلیل توقیف را رعایت نکردن قوانین دریایی خوانده اما بریتانیا می‌گوید این اقدام غیر قانونی و تلافی‌جویانه بوده است. موضوعی که مقامات دیپلماتیک ایران آن را تکذیب کرده‌اند.

در همین زمینه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی و بریتانیا به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

تشکیل جلسه کبرا

وزارت امور خارجه بریتانیا امروز اعلام که جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلستان، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه درباره نفتکش بریتانیایی توقیف شده در تنگه هرمز رایزنی کرده‌اند.

به گفته وزارت امور خارجه بریتانیا، هر دو وزیر امور خارجه با هانت درباره نفتکش بریتانیایی توقیف شده در تنگه هرمز هم‌نظر بوده‌ و تاکید کرده‌اند که باید از هر گونه افزایش تنش در منطقه خاوریمانه خودداری شود ولی هم‌زمان رفت‌وآمد امن کشتی‌ها در تنگه هرمز را اولویت کشورهای اروپایی دانسته‌اند.

براساس انچه که بی بی سی منتشر کرده، جلسه کبرا یا همان کمیته اضطراری دولت بریتانیا، امروز دوشنبه (۳۱ تیر) در ارتباط با توقیف یک نفتکش بریتانیایی از سوی ایران در تنگه هرمز، به ریاست ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تشکیل می‌شود.

در این جلسه قرار است درباره امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز بحث شود و می تازه‌ترین گزارش‌ها را در ارتباط با وضعیت موجود و گزینه‌های پیش روی دولت بریتانیا دریافت می‌کند.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که دولت بریتانیا در حال بررسی «مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی از جمله مسدود کردن بعضی اموال ایران به تلافی توقیف نفتکش استینا ایمپرو» است.

دوویچه‌وله همچنین نوسته که به نظر می‌رسد جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، امروز در پارلمان این کشور درباره اقدامات «دیپلماتیک و اقتصادی» بریتانیا در قبال ایران صحبت کند.

شرط آزادی نفتکش

با این حال به نظر می‌رسد شرط آزادی نفتکش بریتانیایی، آزادی نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق باشد، کمااینکه روز گذشته کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در اظهاراتی ضمن انتقاد شدید از بریتانیا گفته بود: «امیدواریم که انگلیسی‌ها نفتکش ایرانی را آزاد کنند و طی شدن فرآیند قانونی در ایران هم منجر به آزادی نفتکش انگلیسی شود.»

او همچنین درباره تهدید به تحریم‌های بیشتر از سوی انگلیس هم گفت: «لندن دیگر چه تحریمی می خواهد وضع کند که تاکنون وضع نشده است؟ انواع و اقسام تحریم‌ها و فشارها علیه جمهوری اسلامی انجام شده است اما مردم ایران با تمام فشارها به زندگی خود ادامه می‌دهند. بعضی از مهمانان و مقامات خارجی وقتی زندگی عادی مردم ایران را می‌بینند از شرایط موجود در کشور متعجب می‌شوند و اذعان می‌کنند که آنچه می‌بینند با تصورات آنها در خارج از ایران کاملاً متفاوت است.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در همین زمینه ابراز امیدواری کرده بود که اختلافات بین تهران و لندن برطرف شود. او اظهار کرد: «به عقیده من انگلستان و مسئولان این کشور بیش از این نمی‌توانند به مسیر تعیین شده توسط آمریکایی‌ها ادامه دهند، آن‌ها چاره‌ای جز بهبود روابط با جمهوری اسلامی ندارد به همین سبب می‌گویم که اختلافات تهران و لندن حل خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار