رهاسازی آب از سدها به دریاچه ارومیه در مرز ۲.۵ میلیارد مترمکعب

ارومیه(پانا)-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: طی سال آبی جاری ۲ میلیارد و ۴۶۲ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شده است.

کد مطلب: ۹۳۰۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
رهاسازی آب از سدها به دریاچه ارومیه در مرز ۲.۵ میلیارد مترمکعب

کیومرث دانشجو افزود: نزدیک به ۷۵ درصد این میزان شامل یک میلیارد و ۸۵۹ میلیون مترمکعب از اول فروردین به سمت دریاچه سرازیر شده که این امر، بی نظیر بوده است.

وی اضافه کرد: با این میزان رهاسازی آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه در کنار بارش های خوب سال آبی جاری و کاهش مصرف آب در بخش های مختلف حوضه، در حال حاضر این دریاچه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد که ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون مترمکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وی بیان کرد: طی حدود ۱۰ ماه گذشته با اقدامات خوب انجام شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب این دریاچه بیشتر شده که طی سال های اخیر، بی نظیر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: تراز دریاچه ارومیه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۶۶ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۵ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.

دانشجو گفت: بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از ۵۱۹ میلیمتر رسیده که ۲۶ درصد نسبت به سال آبی گذشته و ۴۷ درصد نسبت به متوسط درازمدت بیشتر است.

طبق بررسی های صورت گرفته، بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب آب‬ نیز از سدهای آذربایجان شرقی به سمت دریاچه ارومیه رها شده است.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه، ۴۰ سانتی‌متر شد و در مجموع هشت متر از تراز دریاچه ارومیه کاهش یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار