در مراسم امضای تفاهم‌نامه دو وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات

سیدجواد حسینی: عدالت اجتماعی یکی از کارکرد‌های هوشنمد‌سازی مدارس است

تهران (پانا) - مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش با موضوع هوشمندسازی مدارس ظهر امروز در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

کد مطلب: ۹۳۰۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی:  عدالت اجتماعی یکی از کارکرد‌های هوشنمد‌سازی مدارس است

سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری که به طور مشترک با محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، به «هوشمندسازی مدارس طبق ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: «اگر به دنبال کشور الکترونیک و توسعه‌یافته هستیم باید به مدرسه به عنوان کانون تحول و توسعه، مدرسه یه عنوان موسسه تحول‌آفرین و معلمان به عنوان کارگزاران تحول توجه کنیم.»

او ادامه داد: «اکنون ۲۲ درصد مدارس ما هوشمند هستند و ۷۷ هزار مدرسه ما به نوعی به خدمات اینترنتی متصل‌اند ولی باید این رقم افزایش یابد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به کارکردهای مثبت هوشمندسازی و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: «این امر فعالیت‌های کیفی را تقویت و بسترهای آموزش را به طور ساده و دقیق فراهم می‌کند. در این راه حتما از بخش خصوصی و همچنین خیران استفاده می‌کنیم.»

حسینی استقرار عدالت اجتماعی را یکی از کارکرد‌های هوشنمد‌سازی مدارس دانست و گفت: «از امروز تلاش جدی خود را برای عمل به مفاد تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارتباطات منعقد شده است، آغاز می‌کنیم. در این تفاهم‌نامه مدارس شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و حاشیه شهرها و روستاها هوشمند می‌شوند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره خصوصی‌سازی و نقش آن در هوشمند‌سازی مدارس گفت: « باید برای جامعه توضیح دهیم که بین خصوصی‌سازی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تفاوت وجود دارد. بخش خصوصی نقشی در محتواسازی برای آموزش و پرورش ندارد. ما برای هوشمندسازی قطعا باید از همه ظرفیت‌ها ازجمله بخش خصوصی، حاکمیت و دولت استفاده کنیم.

حسینی از الکترونیکی شدن کارنامه و پرونده سلامت و بهداشت دانش آموزان از اول مهر خبر داد و گفت: « از این امکان در مدارسی که بسترهای الکترونیک آنها فراهم است، بهره‌برداریخواهد شد.»

او ادامه داد: هدف از هوشمندسازی خلوت کردن مدارسی است که به لحاظ فعالیت‌های مختلف سرشان شلوغ است. ما از این طریق قصد خلوت کردن سر مدارس و ارتقا آموزش کیفی و تعاملی را داریم.»

حسینی درباره تعداد مدارس هوشمند گفت : « ما ۱۲ هزار محتوای آموزشی هوشمند را تولید کرده‌ایم. بیش‌ از ۱۲۲ هزار کلاس درس ما هوشمندسازی شده‌اند و تخته هوشمند در کلاس‌ها وجود دارد. البته نرخ برخورداری از امکانات فناورانه متفاوت است، در برخی مناطق به ازای هر صد دانش آموز ۷ کامپیوتر داریم اما در برخی مناطق به ازای هر صد دانش آموز نیم کامپیوتر وجود دارد.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، نیز در این نشست خبری به اهمیت هوشمندسازی مدارس در کشور اشاره کرد و گفت: «این تفاهم‌نامه در راستای اجرای بند ۶۹ قانون برنامه ششم منعقد شد و تا پایان سال جاری با پیاده‌‌سازی زیرساخت‌های فنی هوشمندسازی مدارس، تمامی مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.»

او گفت: «اتصال در مدارس شهری با کمتر از ۲۰هزار جمعیت رایگان است، اما برای هوشمندسازی مدارس در مناطق شهری باید هزینه شود. مساله بعدی خدمات مدرسه هوشمند است. آموزش هوشمند، مکانیسم حضور و غیاب و ارزیابی دانش‌آموزان باید در این فرآیندها مدیریت شود. ما این مسئولیت را به بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها سپردیم.»


وزیر ارتباطات از آغاز هوشمندسازی مدارس در مناطق محروم خبر داد و گفت: «تجهیز رایانه در مدارس و استفاده از بردهای هوشمند و ایجاد امکانات در مدارس از جمله برنامه‌هایی است که در این تفاهم‌نامه دیده شده است و تمامی این اقدامات با هدف تربیت نسل آینده برای ارتقای سواد آموزشی در کشور و ایران هوشمند عملیاتی می‌شود.»

آذری جهرمی درباره نقش بخش خصوصی در هوشمند‌سازی مدارس گفت: «حضور دولت در این حوزه چابکی لازم و کیفیت بالا را به دنبال ندارد و به این دلیل ایجاد سیستم‌های نرم افزاری مدارس هوشمند را به بخش خصوصی واگذار کردیم اما در نهایت وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش اقدامات بخش خصوصی را اعتبارسنجی می‌‌کنند.»

او درباره علل تاخیر در هوشمندسازی مدارس در 10سال گذشته گفت: «تاکنون موضوع هوشمندسازی مدارس به صورت قانون مطرح نبوده اما هم اکنون در قانون برنامه ششم توسعه، هوشمندسازی مدارس به وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش تکلیف شده است. برای تقسیم مسئولیت ملی و ضمانت اجرایی این قانون، امروز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم تا در صورتی که گلوگاه بودجه‌ای این پروژه رفع شود، هوشمندسازی مدارس اجرایی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار