سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش خبر داد؛

تفاهم‌نامه دو وزارت‌خانه آموزش و پرورش و ارتباطات فردا امضا می‌شود

تهران (پانا) - نشست خبری سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بعدازظهر امروز در محل بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۳۰۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تفاهم‌نامه دو وزارت‌خانه آموزش و پرورش و ارتباطات فردا امضا می‌شود

مهدی شرفی در این نشست گفت: بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ با شعار «آینده بهتر» آغاز به کار کرده است. آینده بهتر توسط آینده‌سازان ایجاد می‌شود. آینده‌سازان دانش‌آموزان فعلی آموزش و پرورش هستند. با توجه به پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود آموزش و پرورش را به طوری به روشی از بحث فناوری اطلاعات مستثنی کرد. بنابراین برنامه‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات هم راستا با شعار ایران هوشمند، آموزش و پرورش هوشمند و مدرسه هوشمند برای آموزش و پرورش دیده شده است.

او ادامه داد: آموزش و پرورش هوشمند بحث خدمات دولت الکترونیک را مدنظر قرار داده است، خدماتی که مستقیم به دانش‌اموزان، خانواده‌ها داده می‌شود و برنامه‌هایی که در این حوزه برای سال‌های آتی مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند چشم انداز کشور دیده شده است.

شرفی به خدمات الکترونیک آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: خدمات الکترونیکی از ثبت‌نام مدارس، دریافت انواع گواهی‌نامه‌های اشتغال به تحصیل، تاییدیه تحصیلی و موارد مرتبط با آن، انتقال و جابجایی بین مدارس و ... خدماتی است که برای دانش‌آموزان داده شده است. دریافت کارنامه تحصیلی و پیگیری وضعیت دانش‌آموزان هم خدمات الکترونیکی است که برای خانواده‌ها طراحی شده است و سال آینده به مرور در مقاطع مختلف در دسترس خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

او افزود: در اینجا با توجه به اینکه مخاطبان ما کل مردم هستند ما به بحث‌های حوزه آموزش می‌پردازیم. سومین شعار ما مدرسه هوشمند است، مدرسه هوشمند برنامه‌ای است که در سیاست‌های دولت قرار دارد. به طوری که دولت تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر در قانون برنامه پنج ساله ملزم کرده که به بحث هوشمندسازی مدارس وارد شوند. در همین راستا هم همکاری‌های خوب، کامل و جامعی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات شکل گرفته و تفاهم‌نامه دو طرف فردا با حضور وزرای ارتباطات و آموزش و پرورش امضا می‌شود تا بتوانند کل فرایندهای آموزشی و اداری دانش‌آموزان را به صورت هوشمند و با استفاده از فناوری‌های نوین به انجام برسانند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گفت: ما در راستای عدالت آموزشی شبکه ملی مدارس را در برنامه‌های‌مان داریم. شبکه ملی مدارس بین دورترین نقاط کشور، محروم‌ترین نقاط تا مرفه‌ترین و برخوردارترین مناطق ارتباط برقرار می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند با هم تعامل داشته باشند و محتواها را با هم به اشتراک بگذارند و در فرایند آموزش به هم کمک کنند. برنامه‌های آموزش و پرورش در این حوزه غیر از شبکه ملی مدارس، موضوع محتواهای آموزشی است که به صورت هوشمند، دانش‌آموز را به یک هدف یادگیری و هدفی که از قبل تعیین شده است هدایت می‌کند. می‌خواهیم قدم تعامل شکل بگیرد و دانش‌آموزان مدارس با معلمان با اساتید خود ارتباط داشته باشد و کارهای آموزشی خود را پیگیری کنند.

شرقی ادامه داد: در زمان‌های گذشته و تا الان بیشتر آموزش به صورت معلم‌محوری بوده است. معلم به عنوان دانای کل کلاس در جایگاهی قرار می‌گرفت و به صورت سخنرانی مطالبی را ارائه می‌کرد و دانش‌آموزان هم این اطلاعات را ضبط می‌کردند و یادگیری اتفاق می‌افتاد. در هوشمندسازی و مدارس هوشمند معلم نقش هدایت‌گر و هدایت‌کننده و راهنما را دارد. با توجه به توسعه فناوری‌های نوین دیگر معلم دانای کل نیست، دانش‌آموز با استفاده از اینترنت و سایر امکاناتی که دارد معمولا در خیلی از جاها پا به پای معلم به یک سری مطالب و اطلاعات دست پیدا می‌کند تا بتواند در کلاس راجع به آن با معلم تعامل کند، چالش کند و تعلیم داشته باشد. هدف مدرسه هوشمند نزدیک کردن این ارتباطات و تعامل‌ها است. این هم جزو برنامه‌های اصلی مدارس هوشمند است که محتواهای تولید شود، در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد و معلم نقش هدایتگر و راهنمای دانش‌آموز را در فرایند یادگیری داشته باشد.

او گفت: مبنای آموزش معلم‌محور امتحان است یعنی در پایان دوره یک آزمون گرفته می‌شود و براساس آن بچه امکان ارتقاء به سطح بالاتر را داشت، براساس حفظیات بود و در خیلی جاها کاربردی نبود. در مدرسه هوشمند دانش‌آموز از حفظیات به یادگیری عمیق سوق داده و بحث ارتقای سطح دانش ایجاد می‌شود. ارتقاء پایه تحصیلی براساس مهارت‌ها و یادگیری مرحله به مرحله توسعه پیدا می‌کند و دانش‌آموز به یادگیری واقعی می‌رسد.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا دانش‌آموزان نمی‌توانند وسایل الکترونیکی از قبیل موبایل و تبلت را به مدارس ببرند، گفت: استفاده از ابزار نیاز به محتوای خاص خود را دارد، در مدارس ابزارهای الکترونیکی هوشمند وجود دارد. سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های خاص آموزشی مثل شبکه رشد که دانش‌آموز می‌تواند به این‌ها دسترسی پیدا کند. اما تا زمانی که در موبایل یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری این امکان ایجاد نشود که فرآیند تحصیل مدرسه و فعالیت‌های ساعت مدرسه در آن دیده شود بشود عملاً استفاده از موبایل به عنوان یک دستگاه زائد است و بیشتر مانع فرآیند آموزشی دانش‌آموزان می‌شود. زمانی که محتواهای الکترونیکی ما در وسایل الکترونیکی مثل تبلت و موبایل یا مواردی از این دست بیاید، بردن این وسایل به مدرسه هم مانعی ندارد، ولی در حال حاضر به دلیل اینکه نه محتوای خاصی تولید شده، نه برنامه‌ای برای استفاده از این دستگاه‌های الکترونیکی در فرهنگ آموزشی تعریف شده است، عملاً استفاده و بردن دستگاه هوشمند به مدرسه کمکی به فرآیند آموزشی دانش‌آموز نمی‌کند و صرفاً یک وسیله ارتباطی برای استفاده‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی و تماس تلفنی و ... است.

شرفی با بیان اینکه شبکه ملی مدارس و شبکه ملی تبادل اطلاعات را مدنظر قرار داده‌ایم، افزود: سایت رشد را داریم که به بیش از ۱۲۰۰۰ محتوای الکترونیکی در آن است و سایت‌های خود مدارس و محتواهایی که معلمان مدارس تولید می‌کند و آنجا به اشتراک می‌گذارند و ... دانش‌آموزان به آن‌ها دسترسی دارند و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. غیر از این، بخش زیادی از محتواها هم توسط دانش گ‌آموز تولید می‌‌شود، هر سال جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و محتوای برتر که ارزش آموزشی داشته باشد و بتواند مورد استفاده عموم قرار بگیرد در همین شبکه رشد به نام دانش‌آموز به اشتراک گذاشته می‌شود.

سپس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی که آیا زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی مدارس در فضاهای آموزشی آماده شده است؟ آیا آموزش‌های لازم به معلمان داده شده است یا خیر؟ توضیح داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش استفاده از فناوری‌های نوین را در فرآیند آموزشی مشخص کرده است و بر اساس این هم برنامه درسی ملی تعیین شده است. در برنامه درسی ملی هم بخش‌هایی در استفاده از محتوای الکترونیکی و آموزش الکترونیکی دیده شده است و در کنار این هم دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت و ضمن خدمت برای معلمان گذاشته می‌شود تا بتوانند پیشرفت کند. توانمندسازی معلمان یکی از بحث‌های مهم و زیربنایی هوشمندسازی مدارس است. هنوز خیلی از ماها فرهنگ استفاده از محتوای الکترونیکی را نداریم و ترجیح می‌دهیم که کتاب جلو خود بگذاریم و بخوانیم. خیلی وقت‌‌ها هم دیده‌ام که همکاران محتوای ebook را چاپ می‌کنند و متن چاپی را می‌خواند. موارد انگیزشی و برنامه‌های تشویقی هم برای معلمان در استفاده از محتواهای الکترونیکی در نظر داریم. در حال حاضر دانش‌آموزان در استفاده از محتوای الکترونیکی از خانواده‌ها و معلمان جلوتر هستند و این کمک می‌کند که مدیران مدارس به این سمت بروند و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز منطقی، علمی‌تر و دقیق‌تر شود.

شرفی در پایان به سواد رسانه‌ای هم اشاره کرد و افزود: من سواد رسانه‌ای را همانطور که از اسمش مشخص است مثل سواد خواندن و نوشتن، یک مهارت در نظر می‌گیرم نه یک موضوع درسی. هدف از بحث سواد رسانه‌ای که در مدارس انجام می‌شود بیشتر جنبه‌های مراقبتی و محافظتی است. رویکردی که به سواد رسانه‌ای در حوزه دانش‌آموزی هست باید این باشد که یک مهارت و توانایی را به دانش‌آموز منتقل کند که دانش‌آموز بتواند در مواجهه با رسانه‌های مخرب، قدرت تشخیص داشته باشد و تحت تأثیر فعالیت‌های حوزه رسانه قرار نگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار