واکنش عضو شورا به دعوت بازیگر سینما برای زباله گردی

تهران (پانا) - الهام فخاری گفت اگر سلبریتی می‌خواهد حرکت اجتماعی موثری داشته باشد باید اطلاعات خود را تکمیل کند و از اقدام‌های صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند باخبر باشد.

کد مطلب: ۹۳۰۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
واکنش عضو شورا به دعوت بازیگر سینما برای زباله گردی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اظهار نظر برخی از سلبریتی‌های دغدغه‌مند در حوزه مسائل اجتماعی موجب تهییج افکار عمومی و نادیده گرفتن فعالیت مدران و مسئولان شده است.

در کنار تمام نواقص و پذیرش کاستی‌ها از سوی مدیران و مسئولان در حوزه آسیب‌های اجتماعی گاهی اظهارنظر برخی از سلبریتی‌ها و موج سواری آن‌ها بر روی یک اتفاق نوعی رفتار است تا به نوعی در روزهای کم کار سینمای خود، همچنان در صف اخبار رسانه‌ها قرار بگیرد.

نامه یکی از بازیگران مطرح سینما به اعضای شورای شهر تهران و دعوت آن‌ها به چالش زباله گردی موجب واکنش‌های متفاوتی شد.

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، درباره حواشی به وجود آمده درباره اظهارنظر این بازیگر گفت: باید به این نکته توجه کنیم که زباله‌گردی و تفکیک آن در محل به تمامی شهرهای کشور بسط پیدا نمی‌کند و آن هم به علت مدیریت پسماند و جمع‌آوری به‌موقع آن از سوی مدیریت شهری است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: به عنوان مثال در استان‌های شیراز، اصفهان و کرمانشاه پدیده زباله‌گردی دیده نمی‌شود و علت آن هم شکل مدیریت پسماند در این استان‌هاست که با پایتخت متفاوت بسیاری دارد.

فخاری بیان کرد: در شورای شهر تهران نشست‌های متعددی درباره راهکارهای مقابله با زباله‌گردی برگزار شده و برای آن نیز کمیته‌ای تشکیل شده است، اما باید به این نکته توجه کرد که حل مشکل زباله گردی نیاز به تصمیم همه جانبه دارد.

وی با اشاره به نقش شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری تهران یکی از بازوها برای حل مشکل زباله‌گردی شهرداری تهران است که باید به پیمانکاران متخلف برخورد سخت‌گیرانه‌ای را انجام دهد که برخورد با متخلف در این حوزه مربوط به بخش بازرسی شهرداری تهران است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: موضوع برخورد با پیمانکاران متخلف باید در دستور کار قرار بگیرد و سازوکار مشخصی برای آن تعریف و پس از آن با متخلفین در بخش پیمانکاران سختگیری زیادی شود.

فخاری با اشاره به نقش مدیران شهری برای حل مشکل زباله‌گردی ادامه داد: یکی دیگر از بازوها برای حل معضل زباله گردی اصلاح ضوابط و آیین‌نامه‌ها برای پیمانکاران است که این موضوع مربوط به شورای شهر تهران می‌شود که با قانون‌گذاری یا اصلاح قانون شهرداری را موظف به اجرای آن کند.

وی با اشاره به نقش سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: دیگر بازو برای حل مشکل زباله‌گردی بازنگری در جمع آوری پسماند از سوی سازمان مدیریت پسماند است که برنامه‌ای مشخص برای دریافت پسماند خشک و جمع آوری پسماندتر وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: باکس‌های جمع‌آوری زباله در سطح معابر نیز یکی از مواردی است که موجب رها شدن زباله در سطح معابر می‌شود و اصلاح این اتفاق نیازمند تغییر رفتار افراد جامعه است که بدانند زباله خود را در چه ساعتی از شبانه روز باید در باکس‌ها قرار دهند.

فخاری با اشاره به نقش سلبریتی‌ها گفت: اگر سلبریتی می‌خواهد حرکت اجتماعی موثری داشته باشد ابتدا باید اطلاعات خود را در این حوزه تکمیل کند و از اقدام‌های صورت‌گرفته در حوزه مدیریت پسماند باخبر باشد تا بتواند از ظرفیت اجتماعی خود برای اصلاح برخی از رفتارهای اجتماعی استفاده کند.

وی تأکید کرد: چرا یک هنرمند مردم را به چالشی دعوت نمی‌کند تا مردم تولید زباله خود را مدیریت کنند و با قرار دادن آن در ساعت مشخص در باکس‌ها به کاهش پدیده زباله‌گردی کمک کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: به اعتقاد من مردمی که از پدیده زباله‌گردی ناراحت می‌شوند و با دیدن زباله‌گردی که در میان توده‌های زباله مشغول تفکیک زباله است احساس بدی به آن‌ها دست می‌دهد باید رفتار خود را به نسبت به شکل تولید زباله و ساعت قرار دادن آن‌ها در باکس‌های جمع‌آوری زباله تغییر دهد که این کار آموزشی همکاری مدیریت شهری و رسانه را می‌طلبد.

فخاری افزود: ما اگر بدمان می‌آید که در زباله‌گردی در شهر حضور داشته باشد باید رفتار خودمان را نسبت به تولید زباله تغییر دهیم و شهرداری تهران نیز مدیریت پسماند را به شکل روان‌تری انجام دهد که رفتار همزمان مدیران شهری و مردم در این زمینه می‌تواند موثر باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که اصلاح آن امری زمان بر است.

وی تأکید کرد: بخشی از راه حل از بین بردن زباله‌گردی در مدیریت شهری است و بخش دیگر آن این است که از ظرفیت سلبریتی‌ها در راه درست آن استفاده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: سلبریتی‌ها باید از ظرفیت اجتماعی خود در راستای بهبود شرایط استفاده کنند و نباید با به رخ کشیدن یک زخم عملکرد مدیریت شهری را زیر سوال ببرند و عقیده من این است که ظرفیت سلبریتی‌ها باید در مسیر عملکرد مثبت قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار