تمدید 30 روزه توقیف نفتکش ایرانی توسط دادگاه جبل‌الطارق

تهران (پانا) - دادگاه جبل‌الطارق توقیف تفتکش گریس وان متعلق به جمهوری اسلامی را 30 روز دیگر تمدید کرد.

کد مطلب: ۹۳۰۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
تمدید 30 روزه توقیف نفتکش ایرانی توسط دادگاه جبل‌الطارق

نیروی دریایی بریتانیا سیزدهم تیرماه در اقدامی که مسئولان جمهوری اسلامی صراحتا آن را «راهزنی دریایی» نام نهادند، سوپر نفتکش ایرانی گریس‌وان را هنگام عبور از آب‌های جبل‌الطارق توقیف کرد.

مقامات دولتی بریتانیا اعلام کردند که این ابرنفتکش از ایران حرکت کرده و حامل نفت خام این کشور بوده و قصد داشته به سمت بندری در سوریه حرکت کند؛ موضوعی که مقامات جمهوری اسلامی به صراحت آن را تکذیب کرده و تاکید کردند که بندر مدنظر انگلیسی‌ها، اساسا ظرفیت لازم برای پهلو گرفتن این سوپر نفتکش را ندارد.

ایران در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر بریتانیا در تهران را سه مرتبه به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض خود را به او ابلاغ کرد.

برخی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی به ویژه مقام رهبری و سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در اظهاراتی از اقدام متقابل ایران در صورت عدم آزادی این نفتکش از سوی دولت بریتانیا سخن گفتند.ژ

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، نیز در گفت‌وگویی با پانا تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی در ابتدا اقدامات دیپلماتیک را برای آزادی این نفتکش مدنظر دارد ولی در صورت توفیق نداشتند، اقدامات حقوقی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. آیت‌الله امامی کاشانی، خطیب نماز جمعه تهران، نیز امروز (جمعه) در خطبه‌های نماز جمعه اقدام بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی را خلاف قوانین بین‌المللی خوانده است.

با این حال و براساس آنچه یورونیوز منتشر کرده است، دادگاهی در جبل‌الطارق امروز توقیف نفتکش ایرانی را سی روز دیگر تمدید کرده است.

در همین زمینه و براساس آنچه روز گذشته رویترز گزارش کرد، سخنگوی دولت محلی جبل‌الطارق خبر از دیدار رئیس این دولت با مقام‌های ایرانی در لندن داد.

او گفته که «پیکاردو در لندن با مقامات ایرانی دربارهٔ موضوع توقیف نفتکش گریس وان و به منظور کاهش تنش‌های ایجادشده گفت‌وگو کرده است». این مقام مسئول در دولت محلی جبل‌الطارق همچنین نتایج این دیدار ها را «مثبت و سازنده ارزیابی کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار