زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی کشور معرفی می‌شوند

تهران (پانا) - به‌گفته مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی کشور به‌زودی منتشر می‌شود.

کد مطلب: ۹۳۰۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی کشور معرفی می‌شوند

به‌گزارش ایسنا، داود میرشکار با بیان اینکه پایش، حفاظت و احیای زیست‌بوم‌های دریایی توسط دفتر زیست‌بوم‌های دریایی پیگری می‌شود، گفت: در این راستا از سال گذشته تهیه «اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی» را در برنامه خود قرار دادیم و خوشبختانه این مجموعه علمی غنی تا چند ماه آینده برای چاپ آماده می‌شود.

او با بیان اینکه یک عزم ملی برای تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی شکل‌گرفته است، تصریح کرد: در جریان این پروژه علمی، اساتید و متخصصان برتر کشور حاضر شدند با مبلغ قرارداد بسیار ناچیز همکاری کنند و دانش و اطلاعات مربوط به زیستگاه‌های حساس کشور را در قالب یک مجموعه علمی ملی جمع‌آوری کنند. دانشگاه بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاه‌های بنام در استان‌های ساحلی شامل هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و گلستان در تهیه این پروژه همکاری دارند.

مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: این اطلس همه زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی از جمله علف‌های دریایی، آبسنگ‌های مرجانی، جنگل‌های حرّا، زیستگاه‌های پرندگان، محل تخمگذاری پرندگان و لاک‌پشت‌های دریایی، محل ثابت تردد پستانداران دریایی، زیستگاه‌های تغذیه‌ای لاک‌پشت‌ها و پستانداران دریایی، سواحل شنی و ماسه‌ای، سواحل جزر و مدی و سواحل صخره‌ای را معرفی می‌کند. زیستگاه‌ها معرفی و نقاطی که این زیستگاه‌ها در آن واقع است،احصا می‌شود.

میرشکار با بیان اینکه تا سه یا چهار ماه آینده تدوین اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی کشور به پایان می‌رسد و برای چاپ آماده می‌شود، اظهار کرد: این اطلس که به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ می‌شود، در اختیار کل دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و نهادهای دولتی و خصوصی قرار خواهد گرفت تا با پتانسیل‌های زیستی و ارزش‌های اکولوژیک کشور آشنا شوند همچنین سعی داریم این اطلس به عنوان یک مجموعه بسیار غنی در اختیار سایر کشورها نیز قرار گیرد تا معرفی از خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر باشد.

او در پایان گفت: از طریق اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی و دریایی می‌توانیم در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای طوری عمل کنیم که کمترین آسیب به زیستگاه‌های ارزشمند برسد همچنین اگر در نقاط نزدیک به این زیستگاه‌های حساس، آلودگی پدیدار شد، همه تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به این زیستگاه‌ها صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار