سید جواد حسینی: سهم فرهنگیان از ارزش افزوده املاک صندوق ذخیره باید پرداخت شود

شیراز (پانا) - سرپرست وزارت آموزش‌و پرورش ،عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت را معلمان فکور دانست و گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعه‌ای بالاتر از اندازه معلم آن جامعه نیست.

کد مطلب: ۹۳۰۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
سید جواد حسینی: سهم فرهنگیان از ارزش افزوده املاک صندوق ذخیره باید پرداخت شود

سید جواد حسینی در آیین گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس آموزش‌وپرورش آباده، با اشاره به پیشینه آموزش‌وپرورش کشور، گفت: در انتخاب نام برای این وزارت خانه اشتباه راهبردی صورت گرفته چرا که در این عنوان آموزش‌ وپ از هم تفکیک‌ شده است.

سرپرست وزارت آموزش‌و پرورش افزود: بر اساس این نام‌، بخشی از نیروهای ما به کار آموزش و بخشی نیز به کار پرورش مشغولند و برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت باید ابتدا از نام آن شروع کرد.

وی گفت: اگر قرار باشد بین تعلیم و تربیت اولویت قرار دهیم بر اساس آموزه‌های دینی باید تربیت در اولویت باشد و بر همین اساس در سند تحول بنیادین ، معلم فکور اثرگذار کسی است که تربیت‌محورانه ،فرایند یاددهی و یادگیری را به‌پیش ببرد.

حسینی با اشاره به نقش مربیان پرورشی در این فرایند گفت: مربی پرورشی باید مدیریت تربیتی را بر عهده داشته باشد و با ایجاد هماهنگی بین همه عوامل مدرسه همچون معلم و منابع آموزشی زمینه تحقق تربیت را فراهم نماید.

وی نتیجه عدم مدیریت تربیتی را تک‌سونگری به تعلیم و تربیت و تربیت تکساحتی عنوان کرد و گفت: با اعتراف به این کاستی‌ها است که می‌توان برای تحول در نظام تعلیم و تربیت گام برداشت.

سرپرست وزارت آموزش‌و پرورش گفت: اولین جوهره اساسی سند تحول بنیادین به‌عنوان میثاق دینی و ملی ما که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین و به‌ویژه فرهنگیان است، رفع عارضه تک‌ساحتی و تحقق تربیت تمام ساحتی است و تمام تلاش ما نیز تحقق این مهم است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است تا چرخش‌های تحول‌آفرین در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد و به جامعه بگوییم که موقعیت‌های مختلف یادگیری را باید هم در درون و هم بیرون مدرسه خلق کرد تا کار تعلیم و تربیت، دانش‌آموز محورانه و تقاضامحورانه پیش برود.

حسینی عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت را معلمان فکور دانست و گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعه‌ای بالاتر از اندازه معلم نیست.

سرپرست وزارت آموزش‌و پرورش افزود: هر چه در دیروز، امروز و فردای جامعه روی می‌دهد حاصل کار مدرسه است و باید بین نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان کانون تحول‌آفرین با همه ابعاد جامعه پیوند مشارکت جویانه ایجاد کرد.

وی اجرای متوازن سند تحول بنیادین را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه خود در وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین باید بزرگ‌ترین جایگاه‌ها را به معلم داد که هم‌اکنون نیز این‌گونه است.

وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید و مجلس برای افزایش اعتبارات آموزش‌وپرورش گفت : با تلاش دولت و مجلس بودجه آموزش‌وپرورش از 15 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 50هزار میلیارد تومان در سال 98 رسیده است به‌نحوی‌که سهم نه‌درصدی ما به بیش از 13 درصد رسیده و این در حالی است که نیاز آموزش‌وپرورش بیش از این‌هاست .

حسینی بابیان اینکه "در نظام جهانی ، آموزشی و پرورشی می‌تواند تأمین کیفیت کند که حداقل 20 تا 25 درصد سهم اعتبارات کشور و ملی را به خود اختصاص دهد" گفت : هدف‌گذاری ما رسیدن به سهمیه 25 درصدی طی برنامه ششم ، هفتم و هشتم با همکاری دولت و مجلس است و در کنار آن توسعه مشارکت‌ها نیز مهم است که در این راستا لایحه نظام‌نامه تعامل کلیه وزارتخانه‌ها و بخش عمومی با وزارت آموزش‌وپرورش در دست تهیه است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر لزوم مدیریت منابع و مصارف گفت : مدیریت ساعات کلاس درس و برنامه‌های مدرسه در قالب برنامه بوم، اجرای برنامه طرح تعالی مدیریت و طرح تدبیر می‌تواند موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت شود .

وی با مقایسه میانگین سرانه فضاهای آموزشی استان و شهرستان آباده با میانگین کشوری وضعیت موجود را خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه عمر یک‌سوم فضاهای آموزشی این شهرستان بین 40 تا 60 سال است به‌سازی و مقاوم‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

حسینی از برنامه خود برای ساخت 31 مرکز فرهنگی رفاهی ویژه فرهنگیان استان‌های مختلف در محدوده تجاری ثامن مشهد مقدس خبر داد و گفت: با توجه به تغییر کاربری بافت مسکونی محدوده ثامن مشهد به تجاری و نداشتن دانش‌آموز در این فضاها ، از این ظرفیت برای تقویت برنامه‌های رفاهی فرهنگیان بهره خواهیم گرفت.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان ، از ایجاد آرامش در این صندوق خبر داد و گفت: این صندوق توانسته از میانگین پرداختی 2 میلیون تومان به فرهنگیان عضو، به میانگین نزدیک به 20 میلیون تومان در سال جاری برسد .

وی افزود: هم‌اکنون صندوق ذخیره فرهنگیان بالغ‌بر 16 هزار میلیارد تومان املاک دارد که باید سهم فرهنگیان از ارزش‌افزوده این املاک نیز پرداخت شود؛ همچنین فرهنگیان نیز باید در سهام کارخانه‌های در دست تأسیس این صندوق که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند نیز شریک باشند.

حسینی بابیان اینکه"رمز آموزش‌وپرورش را یا علی مدد قرار داده‌ایم" گفت: تلاش می‌کنیم تا بام و ایجاد اندیشه‌های ناب، دل ورزی و ایجاد انگیزه‌های قوی، دست ورزی و اراده‌های آهنین برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت گام برداریم.

در پایان این مراسم سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش از تمبر یادبود یکصدمین سال تأسیس آموزش‌و پرورش آباده رونمایی کرد و لوح یادبود این مراسم نیز به مدعوین اهدا شد.

حسینی در این مراسم از اعزام دانش آموزان آباده که تاکنون به حرم امام رضا (ع )مشرف نشده‌اند به این سفر معنوی خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا یک سالن در اردوگاه آباده و یک پژوهش سرا در این شهر احداث کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار