هفته چهارم تیرماه؛ از معمای نفر سوم در ماجرای قتل میترا استاد تا توقف طرح ساماندهی کودکان کار

تهران (پانا) - برگزاری جلسه علنی دادگاه محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران به اتهام قتل همسر دوم خود، چالش‌های طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، آغاز حج تمتع 98، مفقود شدن تعدادی دانش‌آموز در سد ماملو، گم شدن بیش از یک میلیارد دلار ارز تجهیزات پزشکی و تیراندازی به خودروی نماینده اصفهان گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۳۰۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
هفته چهارم تیرماه؛ از معمای نفر سوم در ماجرای قتل میترا استاد تا توقف طرح ساماندهی کودکان کار

هفته‌ پیش شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

شروع هفته‌ای که سپری شد با برگزاری اولین جلسه علنی رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، همسر دوم شهردار پیشین تهران در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران همراه بود. خبر قتل همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران صبح روز سه‌شنبه ۷ خردادماه در رسانه‌ها منتشر شد. «میترا استاد» با شلیک پنج گلوله به قتل رسید و از همان ساعات اولیه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری قاتل آغاز شد. پس از انجام تحقیقات و شناسایی قاتل، نهایتاً عصر همان روز قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اعتراف نجفی به قتل همسرش خبر داد. محمدعلی نجفی انگیزه خود برای قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد و در دادسرای جنایی تهران با اشاره به قتل همسرش، اعلام کرد که این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌اش را پرداخت کنم اما او می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی.

در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران و نماینده دادستان، کیفرخواست پرونده محمدعلی نجفی متهم پرونده را قرائت کرد و گفت که اعتقاد نجفی به مهدورالدم بودن میترا استاد بوده است. سپس مطلعین پرونده از جمله زهرا نجفی (دختر نجفی) و علیرضا ببری(داماد نجفی) و فرهاد آقازاده (راننده نجفی) و معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز به بیان توضیحاتی پرداختند. در جلسه دوم، نجفی با دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و به دفاعیات از خود پرداخت. گودرزی وکیل نجفی پس از تذکر قاضی به نحوه آشنایی میترا استاد با شهردار سابق تهران اشاره کرد و گفت که مشخصات اسلحه که قتل با آن اتفاق افتاده بود در تعارض با اسلحه‌ای بود که در اختیار دکتر نجفی بود. همچنین تعداد گلوله‌ای که اعلام شد شلیک شده ۹ گلوله بود، کسی می‌گفت گلوله از کف دست وارد سینه شده و نظر دیگر این بود که گلوله از پشت دست اصابت شده است. مردی ناشناس در زمان بازپرسی وارد صحنه قتل می‌شود و همه جا را بازرسی می‌کند و سپس از صحنه خارج می‌شود. یک روز بازداشت می‌شود و بعد آزاد شده و پی کارش می‌رود. این فرد چه کسی بوده است؟

گودرزی با تاکید بر اینکه پرونده دارای نواقص عدیده‌ای است که بخشی از این نواقص در جریان دادگاه در حال برطرف شدن است، گفت که این پرونده از پرونده‌های مهم جنایی است و سوالات پاسخ داده نشده زیادی در آن مطرح است. یکی از نواقص پرونده نوع سلاح بوده است. سلاحی که در صحنه قتل شماره‌اش ثبت شده B۵۲۰CZ بوده و سلاحی که مجوزش را آقای نجفی داده B۵۳۰CZ بوده است. ما شاهد ۵ پوکه در محل حادثه بوده‌ایم، اما ۹ تیر شلیک شده است. تیر از سقف به سمت دیوار کمانه نمی‌کند. همچنین بر اساس تیم بررسی صحنه جرم گلوله به سینه به صورت مدور وارد شده اما بر اساس گفته پزشکی قانونی گلوله که در قفسه سینه مقتول بوده حرکت بیضوی داشته که این دو از زمین تا آسمان با هم متفاوت است. این تضادها نشان می‌دهد پرونده دارای ابهاماتی است. یک حادثه مهم رخ داده، تضادهای زیادی در آن وجود دارد که محصول عجله است. من قصد روشن کردن ابهامات و پاک و پاکیزه کردن پرونده را دارم. در صحنه قتل پیراهن مردانه پاره با دکمه‌های مردانه کنده شده وجود دارد، در حالی که پیراهنی که دکتر نجفی آن روز استفاده کرد تیشرت بوده است. همچنین آزمایش گاز باروت که گرفته شده نشان از آثار گاز باروت در دست میترا استاد را می‌دهد. پس از پایان جلسه سه ساعت و نیمه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی، قاضی محمدی کشکولی ادامه رسیدگی به این پرونده را به دوشنبه (۳۱ تیرماه) موکول کرد. در جلسه بعدی قرار است ادامه دفاعیات متهم، نظر کارشناس اسلحه و ادامه دفاعیات وکلای متهم اخذ شود.

محمدعلی نجفی دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه MIT، وزیر علوم دولت‌های دهه ۶۰، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی‌رفسنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت محمد خاتمی، عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشاور اقتصادی دولت حسن روحانی و دوازدهمین شهردار تهران بوده است.

واگذاری ۲۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی

هفته‌ای که گذشت هفته بهزیستی بود و وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی در نشستی خبری از واگذاری ۲۱۰۰ واحد مسکونی مددجویان در سال جاری خبر داده و اعلام کرد که برای اولین بار در سال ۹۸ کمک هزینه ودیعه مسکن شروع خواهد شد و برای این امر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

چالش‌های طرح ساماندهی کودکان کار

یکی از طرح‌هایی که در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، ساماندهی کودکان کار و خیابان است. قرار شد سازمان بهزیستی با رویکردی جدید این طرح را از نیمه خردادماه تا پایان تیرماه به طور آزمایشی در تهران و البرز اجرا کند. اجرای این طرح واکنش‌های زیادی را از سوی سازمان‌های مردم نهاد، جامعه مدنی و اهالی رسانه داشت. به گفته حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در تهران طی دو تا سه هفته گذشته حدود ۲۳۰ کودک جمع‌آوری شدند که از این تعداد ۵۳ درصد از اتباع بیگانه اوراق هویتی نداشتند. این در حالی است که به دنبال اعتراض‌های وارد شده به این طرح داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت که طرح مذکور متوقف شده است تا زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم شود.

حج 98 کلید خورد

نخستین گروه از زائران کاروان‌های ایرانی حج تمتع 98 وارد مکه مکرمه شدند. تعداد زائران نخستین گروه حجاج ایرانی حاضر در مکه ۱۹۸۰ نفر در قالب ۱۳ کاروان است.

ماجرای گم شدن دانش آموزان در سد ماملو

خبر گرفتار شدن ۹ نوجوان در سد مالمو خجیر از سوی اورژانس اعلام شد و با اعلام این خبر یک فروند بالگرد و تیم امداد ون جات هلال احمر و 4 آمبولانس اورژانس برای انتقال نوجوانان گیر افتاده در سد ماملو اعزام می‌شوند. این دانش‌آموزان با تلاش امدادگران نجات می‌یابند. این ۹ نوجوان از میان دانش آموزان یک کانون فرهنگی بودند که برای اردوی تفریحی به منطقه خجیر رفته و سوار یک قایق شدند و قایق دچار مشکل شده و ۹ نفر گیر افتاده بودند.

گم شدن بیش از یک میلیارد دلار ارز تجهیزات پزشکی

با افزایش نرخ تورم و گرانی‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، مشکلات زیادی در نظام سلامت ایجاد شده است اما اینبار چالشی که در سازمان غذا و دارو به وجود آمده متفاوت از همیشه است و در زمینه فساد در حوزه پزشکی است. به طوری که به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده است و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است. این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در جلسه اخیر خود با اصحاب رسانه از بازداشت سه نفر از کارمندان سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت که در این رابطه ۳ نفر از حوزه مربوطه در سازمان غذا و دارو به اتهام اخذ رشوه تحت تعقیب قرار گرفتند. البته الان متهمان با صدور قرار تأمین آزاد هستند و پرونده مراحل اولیه تکمیل تحقیقات را طی می‌کند.

تیراندازی به خودروی نماینده اصفهان

حوالی ساعت ۲۱ یک‌شنبه 23 تیرماه در محدوده تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان لبافی‌نژاد، خبر شلیک دو گلوله از سوی شهروندان به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد. با حضور مأموران در محل مشخص شد، گلوله‌ها از سوی راننده خودروی پژو پارسی که در کنار خیابان پارک بوده، شلیک شده است. در بررسی‌های بیشتر مشخص شد این فرد راننده یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است و نماینده در محل حضور نداشت. دو عدد گلوله شلیک شده از اسلحه کمری نیز موجب مصدومیتش از ناحیه پا شده است. سردار هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران در توضیح این حادثه گفت که حجت‌الاسلام احمد سالک - نماینده مردم اصفهان - برای ضبط برنامه تلویزیونی در دفتر یکی از شبکه‌های تلویزیونی حضور یافت و راننده وی نیز در خیابان دانشگاه، تقاطع خیابان لبافی‌نژاد منتظر اتمام ضبط برنامه بود تا پس از آن به همراه نماینده مردم اصفهان به دفتر کارش بازگردند. حدود ۱۵ دقیقه از توقف خودرو کنار خیابان گذشته و راننده داخل خودرو مشغول کار با تلفن‌همراه بود که یک دستگاه موتورسیکلت با دو سرنشین حدوداٌ ۱۷ تا ۱۸ ساله نزدیک این خودرو شدند و نفر ترک‌نشین ضمن پیاده شدن از موتورسیکلت ظاهراً به قصد سرقت نزدیک خودرو شد که راننده متوجه موضوع شد و به دنبال آنان دوید.ذراننده حین حرکت به سمت سارقان، با مسلح کردن اسلحه یک تیر هوایی شلیک کرد. در نهایت حین قراردادن اسلحه داخل غلاف، با توجه به مسلح بودن اسلحه یک تیر شلیک شد و به پای راست راننده اصابت کرد که وی بر اثر این حادثه مجروح شد.

حبس برای برادران ریخته‌گران

رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی کماکان در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و در جریان برگزاری جلسات دادگاه بانک سرمایه نام یکی از فعالان اقتصادی مشهور کشور به نام بهروز ریخته‌گران مطرح شده است. مواردی عجیب و قابل تامل درباره نقش این چهره مشهور اقتصادی در فساد بانک سرمایه وجود دارد. بهروز ریخته‌گران و برادرانش از فعالان اقتصادی شناخته شده در صنعت پتروشیمی و چند حوزه اقتصادی دیگر هستند. در چهاردهمین جلسه دادگاه فساد بانک سرمایه رسول قهرمانی نماینده دادستان از صدور دستور جلب ریخته‌گران خبر داد و درباره نقش بهروز ریخته‌گران در بانک سرمایه گفت که بهروز ریخته‌گران کاملا غیر منطقی و خلاف قانون، در جلسات هیات مدیره بانک سرمایه حضور داشته است و با وجود اینکه هیچ سمتی در بانک سرمایه نداشته، حق نظر دهی داشته و با مدیران بانک سرمایه، به تندی و گاهی با دعوا برخورد می‌کرده است. او اکنون به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و با قرار بازداشت موقت بازداشت شده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از حکم 15 سال حبس برای برادران ریخته‌گران خبر داد.

آخرین اخبار حوزه قضا

در هفته‌ای که سپری شد، ششمین جلسه سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد و در این جلسه آخرین اخبار مربوط به هادی رضوی، متهم اصلی پرونده بانک سرمایه، پرونده عیسی شریفی، بازداشت یکی از معاونان سابق قوه قضاییه، تعقیب قضایی ۳ نفر در حوزه سازمان غذا و دارو به اتهام اخذ رشوه، دادگاه متهمان محیط زیستی، پرونده پدیده و پرونده‌های متهمان ارزی توضیحاتی را مطرح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار