آذری جهرمی در اجلاس چهارجانبه تهران مطرح کرد:

منطقه باید از فشارهای یک‌جانبه گرایانه در امان باشد

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان به دنبال ایجاد پیمان منطقه‌ای در حوزه ICT هستند تأکید کرد: بر پایه این پیمان منطقه ما به لحاظ اقتصاد دیجیتال قدرتمندتر خواهد شد و از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه برخی کشورها در امان خواهد ماند.

کد مطلب: ۹۲۹۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
منطقه باید از فشارهای یک‌جانبه گرایانه در امان باشد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نشست چهارجانبه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، کنستانتین ناسکف، وزیر ارتباطات روسیه، رامین قلی زاده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری آذربایجان و عمر عبدالله کارگوز اغلو، رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه امروز در عمارت کلاه‌فرنگی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

وزرای چهار کشور ابتدا پشت درهای بسته نشست مشترکی را برگزار کردند و در ادامه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا در کنفرانس خبری مشترک دستاوردهای نشست امروز را تشریح کنند.

آذری جهرمی در ابتدای این کنفرانس خبری مشترک با تأکید بر اینکه «تقریباً یک سالی هست که با وزرای کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکیه در ارتباط نزدیک برای رسیدن به یک هدف مشترک هستیم» گفت: هدف مشترک ما ایجاد بازار منطقه‌ای جدی در حوزه فناوری اطلاعات و کسب سهم منطقه‌ای مناسب در آینده اقتصاد دیجیتال است و این راه آغاز فصلی نو در همکاری‌های منطقه‌ای است.

وی افزود: با توجه به تحولاتی که در اقتصاد جهان بر اثر توسعه فناوری در حال وقوع است، در آینده «اقتصاد دیجیتال» بخش بزرگی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص خواهد داد. طبیعتاً برای تصاحب سهم اقتصادی بیشتر از این بازار در منطقه خودمان لازم است همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: سال گذشته برای رسیدن به چارچوب‌های بازار مشترک به تفاهمانی رسیدیم. اولین نشست چهارجانبه ما، سال گذشته در جمهوری آذربایجان و در حاشیه نمایشگاه باکوتل انجام شد که در آن تفاهمی برای ایجاد یک مرکز حمایت از نوآوری و خلاقیت‌های کسب‌وکارهای نو داشتیم و این مرکز در حال تشکیل است و امروز هم در ادامه آن نشست و پیگیری توافقات نشست مشترکی برگزار کردیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: ما در این جلسه به تفاهم رسیدیم که دولت‌های چهار کشور، 8 رویداد و نمایشگاه سالانه برگزار کنند و هر کشور سالانه 2 رویداد و نمایشگاه را میزبانی کند و بازیگران عرصه اقتصادی در این رویدادها حضور پیدا کنند و موردحمایت حاکمیت‌ها قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: همچنین در نشست امروز موافقت شد تا کمیته‌ای ویژه برای رسیدن به چارچوب نهایی ایجاد مرکز و همچنین تفاهمات نشست چهارجانبه تشکیل شود تا تفاهمات را جمع‌بندی کرده و در نشست بعدی برای تصویب نهایی به وزرای چهار کشور ارائه شود.

وی ادامه داد: اثر این تفاهمات برای کسب‌وکارهای ما، ایجاد بازار منطقه‌ای قوی‌تر خواهد بود. کسب‌وکارهای ما می‌توانند بازار مشترک بهتری داشته باشند و طبیعتاً منطقه ما به لحاظ اقتصادی ایزوله‌تر خواهد شد و از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه برخی کشورها در امان خواهد ماند و رشد و شکوفایی اقتصادی برای کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت.

آذری جهرمی درباره اینکه نشست امروز آیا منجر به راه‌اندازی سیستم‌عامل مشترک تلفن همراه بین 4 کشور خواهد شد یا خیر گفت: ما به دنبال ایجاد پیمان منطقه‌ای در حوزه ICT هستیم. این پیمان بین 4 کشور بوده و ممکن است در ادامه کشورهای دیگری هم بر اساس درخواست خود و با توافق به ما اضافه شوند. تمام حوزه‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات از موضوع ارتباطات بین‌الملل، فیبرهای نوری بین کشورها تا فعالیت‌های فضایی و کاربردهای آن و همچنین توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار ما قرار دارد.

وی افزود: کار کردن روی پروژه‌های مشترک مثل موتور جستجو یا سیستم‌عامل هم جزو موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد؛ اما اعتقادی که هر 4 وزیر داشتند این است که ما باید شرایطی را تسهیل کنیم که بخش‌های خصوصی بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

آذری جهرمی ادامه داد: اهداف استراتژیکی را بنا می‌کنیم و بر اساس آن بخش‌های خصوصی ما شروع به فعالیت می‌کنند و بعد تسهیلاتی را در نظر می‌گیریم که بخش‌های خصوصی راحت‌تر با یکدیگر ارتباط داشته باشند و باهم همکاری کنند. این فرآیند کلی است که در نشست امروز درباره آن صحبت کردیم و تمام پروژه‌های مورداشاره هم می‌تواند در ادامه موردبحث و بررسی قرار گیرد.

وزر ارتباطات تأکید کرد: اما واقعیت این است که ما نیازمند زیرساخت‌هایی برای ادامه همکاری‌ها هستیم و برقراری رویدادهای مشترک و تأسیس مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نو و تبادل تجربیات و آموزش‌های مشترک پایه‌ریزی این ارتباط خواهد بود که برای ما حائز اهمیت است.

آذری جهرمی در ادامه درباره تأثیر تحریم‌ها بر صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تاکنون تحریم‌های وضع‌شده حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را هدف قرار نداده است، اما تحریم‌هایی بر کانال‌های مالی اعمال‌شده‌اند که طبیعتاً باعث شده تا تبادلات را مقداری با چالش مواجه کند. همان‌گونه که امروز نظام سلامت و دارو به‌واسطه قطع کانال‌های مالی دچار اشکال شده‌اند.

وی افزود: اما به‌صورت مشخص برخی از پلتفرم‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات ابری شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند و شاهد این بوده‌ایم که اپلیکیشین‌های ایرانی از برخی سکوهای ارائه‌کننده نرم‌افزار حذف‌شده‌اند که این رفتارهای ظالمانه از دولت آمریکا خیلی بعید نیست و یک‌جانبه‌گرایی مسیری است که آن‌ها انتخاب کرده‌اند و فکر می‌کنند می‌توانند این مسیر را هم ادامه دهند که قطعاً محکوم به شکست است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: طبیعتاً شرکت‌های ایرانی هم در این حوزه معطل نمانده‌اند و ما امروز در خدمات ابری و خدمات این‌چنینی شرکت‌های دانش بیان ایرانی خودشان خدمات موردنیاز را تأمین و زیرساخت‌های لازمی که از آن محروم شده‌اند را ایجاد کرده‌اند و خللی در روند توسعه ایجاد نشده است؛ بنابراین تحریم‌ها اثرپذیر بوده اما راه‌حل‌هایی هم برای آن پیداشده است و فرایند رشد شرکت‌های ایرانی در این عرصه متوقف نشده است.

آذری جهرمی درباره حاضران در نمایشگاه الکامپ امسال گفت: در الکامپ امسال جدا از وزرای سه کشور، 11 هیئت بلندپایه دیگر حضور پیداکرده‌اند. دبیر کل ITU یا مجمع جهانی مخابرات، دبیر کل APT یا اتحادیه مخابراتی کشورهای آسیا و اقیانوسیه و دبیر کل اتحادیه RCC یا وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع در الکامپ امسال حاضر خواهند بود.

وی افزود: از کشورهای همسایه نیز وزیر ارتباطات عراق، وزیر ارتباطات ارمنستان، قائم‌مقام وزیر ارتباطات قطر، معاون وزیر ارتباطات چین و هیئتی از ترکمنستان به سرپرستی مدیر شرکت مخابراتی این کشور در رویداد الکامپ حاضر خواهند بود و شرکت‌هایی هم از این کشورها در این نمایشگاه حضور فعال خواهند داشت.

در ادامه این نشست کنستانتین ناسکف، وزیر ارتباطات روسیه درباره نشست امروز گفت: ما به این نتیجه رسیدم که کوشش‌های را برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بزرگ داشته باشیم. همچنین به این نتیجه رسیدم که تبادل هیئت‌ها را سازمان‌دهی کنیم تا رفت‌وآمدهای هیئت‌های اقتصادی بین چهار کشور تسهیل شود.

رامین قلی زاده وزیر ارتباطات آذربایجان نیز درباره سطح روابط ایران و آذربایجان در حوزه فناوری اطلاعات گفت: ما در حوزه ارتباطات و استارتاپ‌ها با جمهوری اسلامی روابط خوبی داریم و در این مورد جلساتی را برگزاری کردیم و درآینده هم این جلسات را ادامه خواهیم داد.

عمر عبدالله کارگوز اغلو، رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه نیز نشست امروز را گام نخست در رسیدن به ساز و کار مشترک همکاری‌های بیشتر دانست.

در پایان این کنفرانس خبری، وزرای ارتباطات، ایران، روسیه، آذربایجان و رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه از تمبر یادبود نشست چهارجانبه امروز رونمایی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار