کاظمی: طرح ملی نماد باید نظام مراقبت اجتماعی کشور را شکل دهد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش طرح نماد را محوری‌ترین طرح آموزش و پرورش برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان دانست و تاکید کرد که این طرح باید نظام مراقبت اجتماعی کشور را شکل دهد

کد مطلب: ۹۲۹۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: طرح ملی نماد باید نظام مراقبت اجتماعی کشور را شکل دهد

علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی، توجیهی مدیران و مجریان طرح نماد که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره آموزشی توجیهی در آستانه آغاز سال تحصیلی به آیه‌ای از قرآن که نشانی از الگوی عملی و تربیتی دارد، اشاره کرد و گفت: «در این آیه آمده است که برای شکل گرفتن تربیت خودمان باید عامل آن باشیم. ریشه بسیاری از آسیب‌ها این است خانواده‌ها که الگوی عملی، رفتاری و تربیتی بچه‌ها هستند مورد غفلت قرار گرفته‌اند.»

او بر پرداختن بیشتر به خانواده ها تاکید کرد و گفت: «برای درست شدن جامعه خود را باید درست کنیم این همان سفارش خداوند به پیامبر در قرآن کریم است.»

کاظمی به آیات دیگری از قرآن کریم اشاره و بر خودسازی تاکید کرد و گفت: «اگر تربیت اثرگذاری خود را ندارد و تربیت معلم و مدرسه اثرپذیری خود را از دست داده است ،خودمان عامل آن بوده‌ایم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «طرح ملی نماد باید نظام مراقبت اجتماعی کشور ما را شکل دهد اما اکنون در آموزش و پرورش به صورت پایلوت انجام می‌شود. باید این چشم‌انداز را برای این طرح تعیین کنیم زیرا برخاسته از یک خرد جمعی است و این ظرفیت را دارد.»

او افزود: «طرح نماد محوری‌ترین طرح آموزش و پرورش برای هم توانمندسازی و ارتقای مهارت های دانش‌آموزان است و هم درمان و پیشگیری، که باید بر توانمندسازی تمرکز کنیم. اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را درمان کنیم باید به ریشه‌ها و نشاط اجتماعی بپردازیم.»

کاظمی گفت: «مقدمه و اولویت این فعالیت‌ها باید غربالگری روانی و اجتماعی به عنوان نقشه راه اجرای تمام برنامه‌هایمان باشد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم تحلیل دقیق وضع هر استان در حوزه آسیب‌ها از سوی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها تاکید کرد و افزود: «شما معاونان نقشه آسیب‌های روانی و اجتماعی استان‌ها را تعیین و برنامه‌های ویژه‌ای را برای آنان با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تعیین کنید.»

او افزود: «ما در حوزه آسیب‌های روانی و اجتماعی باید طرح ملی نماد را به صورت داخلی اجرا کنیم لذا باید شورای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و شورای سیاست‌گذاری این طرح را در داخل اداره کل شکل دهیم.»

کاظمی گفت: «طرح نماد که یک طرح پرافتخار و خلاقانه است نیاز به یک آسیب‌شناسی دارد و بعد از دو سال اجرا باید دید برنامه را تا چه حد پیش رفته‌ایم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «ما باید در سال جدید با یک جهش بزرگ و نگاه توسعه کمی و کیفی به توانمندسازی دانش آموزان حرکت خود را با انرژی جدید آغاز کنیم. با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۱ پروژه و طرح را طراحی می‌کنیم و از آنان رونمایی خواهیم داشت تا این کار با سرعت و دقت انجام شود.»

او افزود: «یکی از مهم‌ترین طرح‌های ما ایجاد میز خدمت نماد است و در ۳۲ استان این کار را انجام می‌دهیم.»

کاظمی گفت: «اگر بخواهیم طرح نماد را به ۱۰۰ هزار مدرسه ببریم و حدود ۱۰۰ هزار مشاور را آموزش دهیم سال‌ها زمان نیاز داریم. اکنون ۶ هزار و ۵۸۷ مدرسه و یک میلیون دانش‌آموز را بعد از چهار سال تحت پوشش طرح نماد بردیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «هر مرکز مشاوره را باید در ۷۵۰ منطقه آموزشی آموزش دهیم و به طرح نماد متصل کنیم تا مرکز مشاوره به موارد به وجود آید و رسیدگی کند.»

کاظمی بر تقویت تشکل همیار مشاور به عنوان یک شبکه رصد و توانمندسازی تاکید و به راه‌اندازی یک شبکه جدید دیگر با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد. او گفت: «در این طرح با استفاده از نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی فعالیت را پیش می‌بریم. این کانون می‌تواند عمق فعالیت‌های پیشگیری را به ۱۰ برابر افزایش دهد. این طرح سال آینده در ۱۰ درصد مدارس برگزار می‌شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به فقدان توجه به مسایل فرهنگی اشاره کرد و افزود: «برنامه‌ها را با حداقل هزینه و حداکثر بهره‌وری باید اداره کنیم. وضع اقتصادی کشور را باید درک کنیم اما معتقدم فعالیت‌هایمان نباید تعطیل کنیم بلکه مسیر اجرای آنان را تغییر دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار