محدودیت خیابانی؛ راهکار تازه آمریکا برای مقابله با دیپلماسی ایرانی در نیویورک

ایالات متحده برای خلاف موازین بین‌المللی تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را به سه ساختمان محدود کرده است

تهران (پانا) - در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از محدودیت‌های تردد در سفر آینده‌اش به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک خبر داده، خبرگزاری رویترز مدعی شده است که به یادداشتی از سوی آمریکا خطاب به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد دسترسی پیدا کرده است که به موجب آن محدودیت‌های بیشتری برای تردد 12 دیپلمات ایرانی و خانواده‌هایشان در نیویورک در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۹۲۹۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
محدودیت خیابانی؛ راهکار تازه آمریکا برای مقابله با دیپلماسی ایرانی در نیویورک

براساس این نامه دیپلمات‌های ایرانی تنها امکان تردد به مقر سازمان ملل متحد، نمایندگی ایران در این سازمان، رزیدانس (سکونتگاه دیپلمات‌ها) و فرودگاه جان اف کندی را دارند. همچنین این محدودیت‌ها شامل شش بلوک اطراف کوئینزبوروپلازا در لانگ آیلند سیتی در کوئینز می‌شود که هنوز دلیل آن روشن نیست. این محدودیت‌ها شامل محمدجواد ظریف نیز خواهد شد.

تنش بین ایران و آمریکا از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 در سال گذشته شدت گرفت و ترامپ تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کرد.

یادداشت دیپلماتیک که رویترز مدعی است در تاریخ 12 ژوئن ارسال شده است می‌گوید که قوانین مسافرتی برای همه اعضای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد‌،‌ خانواده آنها و نمایندگان دولت ایران در سازمان ملل اعمال می‌شود.

این یادداشت اضافه می‌کند که هر گونه سفر دیگری لازم است با اعلام اداره ماموریت‌های خارجی وزارت امور خارجه آمریکا حداقل پنج روز قبل از انجام سفر هماهنگ شود و مأموریت ایرانیان نیازمند تأییدیه سند آپارتمان یا هتل محل اقامت است.

نمایندگی ایران هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که این محدودیت‌ها در کار ظریف در نیویورک تأثیری نداشته است.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد به ایالات متحده گفته است که نگران محدودیت‌های جدی مسافرتی است. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته که این کشور «به شیوه کاملا سازگار» با تعهدات خود بر اساس توافق 1947 با سازمان ملل متحد عمل کرده است.

تا پیش از اعمال مقررات جدید‌، دیپلمات‌های ایرانی مانند نمایندگان کره شمالی، سوریه، و کوبا در شعاع 25 مایل از میدان کلمبوس در میت‌تان منهتن محدود شده بودند. بر اساس کتاب آبی سازمان ملل متحد که فهرستی از دیپلمات‌های کل جهان را دارد،‌ 13 دیپلمات ایرانی در نیویورک حضور دارند.

بر اساس توافق‌نامه 1947‌، آمریکا موظف است به صورت عام به دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملل متحد دسترسی بدهد اما واشنگتن می‌گوید که می‌تواند بر اساس ملاحظات امنیتی ویزاها را لغو کند.

یادداشت دیپلماتیک ایالات متحده می‌گوید که که ظریف «تنها به منظور شرکت در جلسات سازمان ملل متحد پذیرفته شده است» و «او باید فعالیت‌های خود را تنها به سازمان ملل متحد» محدود کند.

ظریف، امروز (چهارشنبه) قرار است در نشست سازمان ملل متحد در مورد اهداف توسعه پایدار، که هدف آن مبارزه با گرسنگی، برابری و تغییرات اقلیمی تا سال 2030 است، با هدف حل و فصل مسائل مربوط به این مسئله تا 2030 سخنرانی کند. او روز دوشنبه مصاحبه‌هایی با رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد داشت.

به گزارش پانا، ظریف دیروز با انتشار تصویر و لینک مصاحبه خود با لستر هولت از NBC در نیویورک نوشت: «‌ما روز ۱۵ ژوئیه در اقامتگاه سفیر (ایران) در سازمان ملل متحد نشستیم و به گفت‌وگو پرداختیم، یکی از سه ساختمانی که اجازه دارم حین انجام امور رسمی در ارتباط با سازمان ملل متحد در آمریکا به آن‌ها قدم بگذارم.»

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته در گفت‌وگو باروزنامه واشنگتن‌پست گفت که دولت آمریکا بر اساس الزاماتش طبق توافق با سازمان ملل متحد برای سفر ظریف و هیات همراهش به نیویورک روادید صادر کرده است.

سفرهای وزیر امور خارجه ایران به آمریکا در سال‌های اخیر همواره باعث جلب توجه جهانی شده است. مصاحبه‌های تند و تیز ظریف با رسانه‌های آمریکایی و سخنرانی‌ها و حضورش در مجامع مختلف و پاسخ‌های صریحش به سوالات همواره مورد توجه رسانه‌های جهان بوده و هر بار حضور وزیر امور خارجه در نیویورک را تبدیل به جنگ سخت دیپلماسی برای ایالات متحده آمریکا کرده است؛ جنگی که ترامپ و هم دستانش که ظریف از آنها با عنوان تیم «بی» یاد می‌کند کمتر توانسته‌اند به بردی در مقابل آن دست یابند.

چرخش افکار عمومی جهان و گشودن پنجره سوال‌های بی‌جواب به سوی آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهایی که با فروش سلاح به منطقه، ایران را متهم به حمایت از تروریسم و ... می‌کنند احتمالا تنها دلیلی است که آمریکا را بر آن داشته تا با محدود کردن سفر وزیر امور خارجه ایران بتواند در مقابل آن قد علم کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار