واکنش وزارت بهداشت به عدم دسترسی برخی بیماران صعب‌العلاج به دارو

از سوی هیچ سازمانی پذیرفته نیست که چرخه توزیع دارو متوقف شود

هشدار به شرکت‌هایی که داروهای موجود در انبارها را به داروخانه‌ها واگذار نمی‌کنند

تهران (پانا) - با افزایش تحریم ها و سیاست وزارت بهداشت مبنی بر کاهش واردات، خبری آمده که عنوان شده برخی بیماران صعب العلاج و بیماران خاص به داروهای خود دسترسی ندارند.رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص وزارت بهداشت نیز در واکنش به عدم دسترسی برخی بیماران خاص به دارو در طی دو هفته گذشته عنوان کرده هیچ کس در بخش دولتی یا خصوصی حق آن را ندارد که اشتباهات فرایندی را در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج تاثیر دهد.

کد مطلب: ۹۲۹۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
از سوی هیچ سازمانی پذیرفته نیست که چرخه توزیع دارو متوقف شود

به گزارش ایلنا، مهدی شادنوش با تاکید بر اهمیت ویژه دسترسی بیماران صعب‌العلاج به دارو برای وزارت بهداشت گفت: بر اساس نظر وزیر بهداشت، حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج حوزه‌ای کاملا ویژه است. این حوزه و بیماران آن خط قرمز وزارت بهداشت محسوب می‌شوند. هیچ کس در بخش دولتی یا در بخش خصوصی حق آن را ندارد که اشتباهات فرایندی را در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج تاثیر دهد. به عبارت دیگر اگر اشکالی در سیستم‌های اجرایی وجود دارد، می‌بایست با مذاکره و صحبت‌های داخل سازمانی برطرف شود.

او در ادامه عنوان کرد: از سمت هیچ کس نه در سازمان‌های دولتی و نه خصوصی پذیرفته نیست که چرخه توزیع دارو متوقف شود و یا دسترسی بیماران صعب‌العلاج یا بیماران خاص، به داروهای مورد نیازشان با مشکل مواجه شود. بخاطر هیچ مشکلی نمی‌گذاریم، دارو در اختیار بیماران قرار نگیرد و وزارت بهداشت خود مدعی برخورد با خاطیان در این موضوع خواهد بود.

شادنوش ضمن تاکید بر اهمیت ارج نهادن به زحمات بخش خصوصی در تشکیلات دارویی کشور بیان کرد: چرخه تهیه و توزیع دارو نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین است. باید شرایط تجارت برای سازمان‌های خصوصی نیز مناسب باشد. نباید انتظار داشت که بخش خصوصی هم از حقوق خود چشم‌پوشی کند.

او ادامه داد: بخش خصوصی می‌گوید، ما وارد فرایند سرمایه‌گذاری می‌شویم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم و برای تهیه داروهائی که گاه در انحصار یک شرکت خاص در جهان هستند، مکاتبه کردیم تا آن را وارد بازار کنیم، همچنین حق داریم از ضرر خود جلوگیری کنیم، که این حرف بی‌ربطی نیست، اما همچنان تاکید دارم که از خطوط قرمز وزارت بهداشت، طبق نظر شخص وزیر، نیازهای بیماران صعب‌العلاج است. نباید بخاطر مشکلات بخش‌ها دسترسی بیماران به دارو متوقف بشود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص با تاکید بر شرایط حساس کشور بیان کرد: تمام ارکان در این حوزه به ویژه در شرایط خاص کنونی می‌بایست از سیاست‌های کلی وزارت‌ بهداشت تبعیت کنند. ما نمی‌خواهیم برای کسی حق تعیین کنیم، اینکه چه کسی حق دارد یا ندارد را باید با مذاکرات به نتیجه رساند. اما بیماران صعب‌العلاج اهمیت ویژه‌ای برای وزارت بهداشت دارند. در این حوزه نباید هر گونه که می‌خواهند، رفتار کنند. اگر کسی تخلف کرده باشد، باید پیگیری شود.

شادنوش با تاکید بر اینکه می‌بایست حقوق تمام طرفین در این مورد سنجیده شود، اظهار کرد: هیچ دارویی از قیمتی که سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهد، نمی‌تواند گرانتر فروخته شود. حتی اگر بدهی به خاطر عدم پرداخت دانشگاه‌ها زیاد شود و تولید دارو متوقف شود، مسئولان آن باید پاسخگو باشند. ما خودمان در مرکز مدیریت مدعی هستیم که در رابطه با بیماران صعب‌العلاج پول بود یا نبود، این داروها باید به دست بیمار برسد.

او تاکید کرد: ممکن است مشکلات از واگذاری استقلال عمل به بعضی افراد بوده باشد. بنا به شرایط خاص کشور اگر دارو تولید شد و در انبار آنها بود، نباید از واگذاری آن به داروخانه‌ها خودداری کنند، با این وجود حق است که شرکت‌های خصوصی پول محصولات داروئی خود را به موقع دریافت کنند، ولی این خط قرمز ماست که نمی‌شود در رابطه با داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج گفت ما تا پول خود را نگیریم، دارو نمی‌دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار