توزیع یارانه ای نهال توت جهت تولید کرم ابریشم

همدان (پانا) - معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست خبری پرورش کرم ابریشم، به اهمیت بالای اقتصادی و اجتماعی تولید این کرم اشاره کرد و از استقبال روستاییان در تولید کرم ابریشم به عنوان شغل دوم بانوان سخن گفت.

کد مطلب: ۹۲۹۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
توزیع یارانه ای نهال توت جهت تولید کرم ابریشم

با بیان این که پرورش کرم ابریشم پیشینه ٤ هزار و ٥٠٠ ساله دارد، شروع پرورش آن را در استان همدان از سال ١٣٩٤ بیان کرد.
علی اصغر خرازی گفت : پرورش کرم ابریشم یک دوره ی ٤٥ روزه دارد که در اسفندماه هر سال شروع شده و در اواخر اردیبهشت ماه تحویل داده می شود.
خرازی با اشاره به این که تغذیه کرم های ابریشم برگ نهال توت است، افزود: مرکز امور طیور با همکاری بخش خصوصی به توزیع یارانه ای نهال توت بین افرادی که تولید کرم ابریشم دارند، پرداخته است.
او گفت: انتظار می رود امسال به تولید نهال درخت توت در سطح استان بپردازیم و افزایش متقاضی در این حوزه را داشته باشیم.
معاون مدیر امور طیور استان همدان با بیان این که از یک جعبه تخم نوغان در شرایط مطلوب ١٠ الی ٢٠ کیلو پیله تولید می شود در خصوص توزیع این تخم اظهار کرد: هر جعبه تخم نوغان حاوی ٢٧ هزار تخم است که حدود ٧٥ هزار از هزینه آن توسط متقاضی و مابقی آن به صورت یارانه دولتی پرداخت می شود.
خرازی ادامه داد: از سال ٩٥ تا کنون حدود ١٤ هزار اصله نهال درخت توت و ٦٥٠ جعبه تخم نوغان در سطح استان بین متقاضیان تقسیم شده است.
او با اشاره به این که نهال درخت توت سه سال زمان لازم دارد تا به باردهی برسد، گفت: از هر ١٠٠ تا ١٥٠ نهالی که در اختیار افراد متقاضی قرار می گیرد یک جعبه تخم نوغان پرورش می یابد.
خرازی ضمن تأکید بر اهمیت پرورش کرم ابریشم گفت: سالانه حدود ١٥٠ تا ٢٠٠ تن ابریشم در کشور تولید می شود اما طبق برآوردهای به عمل آمده، کشور سالانه نیاز به حدود ٧٠٠ تا ٧٥٠ تن ابریشم دارد که این موضوع باعث شده تا تولید کرم ابریشم از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
او در خصوص دوره های آموزشی پرورش کرم ابریشم گفت: از سال ٩٤ تا کنون ٧٥٠ نفر در سطح استان آموزش های لازم جهت پرورش کرم ابریشم را دیده اند.
خرازی با بیان این که برای پرورش کرم ابریشم نکاتی در مورد حرارت، رطوبت و تهویه هوا باید رعایت شود، افزود: کرم ابریشم جهت پرورش باید مراحل زیر را طی کند:
١- زمانی که لار است (کرم جوان که حدود ١ الی ٣ سال سن دارد)
٢- زمانی که تبدیل به کرم بالغ می شود (بین ٤ الی ٥ سال سن دارد)
٣- زمانی که کرم بالغ بعد از مدتی تبدیل به پیله می شود.

حنانه فراهانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار